Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus6
Precis eller som vi har sett på jobbet, chaufförer av tunga fordon som använder ESP för så snabb kurvtagning som möjligt. Gasen i botten i kurvan, sen säger fordonet ifrån när gränsen är nådd. Man kan ju bara tänka sig vad som händer den dagen då nåt krånglar.

Jag tycker personligen att funktionerna är skitbra, men som du skriver, de skall användas med respekt och inte för att "ta över" förarens uppgifter.

Känns som denna tråd (antagligen tack vare mig) hanterat en vid uppsjö av frågor nu, jag ber om ursäkt för detta.

// Nex
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag kan fortsätta, tankar som säkert finns därute:

- Jag har ABS då kan jag trycka bromsen i botten på halt väglag.
- Jag har antispinn så jag trycker gasen i botten när jag ska iväg.
- Jag har antisladd så jag kör fort i kurvorna för bilen tar hand om resten.
- Jag har nya däck så jag kan köra ännu fortare/offensivare.
av perjak
Nexus6 skrev:Nu när vädret börjar bli kallare har min bil uppvisat ett beteende som jag tycker är mkt irriterande..

Ex:
- Bilen går med dieselvärmaren på morgonen
- Kommer ut skall åka till jobbet, bilen är varm och skön och det kommer varmluft när man startar motorn.
- Efter 20-30 minuters körning känner man kalldrag, det kommer pustar med helt iskall luft under en kort stund och sedan blir det varm igen. Sen tar det någon minut och sedan en 5 sekunders pust med kalluft igen och igen och igen. Till slut får man höja tempen från 21 grader till 24 bara för att bli av med de kalla pustarna, då blir det dock skitvarmt i bilen =)

Skitirriterande må jag säga, det måste nästan vara något fel eller? En modern klimatanläggning skall väl inte reglera så? Någon annan som sett beteendet?
Jag hakar på debatten om luftflödet.

Jag upplever också ett visst "kallras" från munstycket på panelen. Men jag har inte märkt att temperaturen varierar så som du beskriver. Däremot är det tydlig skillnad i temperatur på den luft som strömmar upp från panelmunstycket och den som pyser ut i det stora utblåset strax under.
Jag kan tänka mig att detta är en bra egenskap på sommaren. Att kyligare luft går upp i båge och rinner ner över föraren. Kalluften vill ju neråt.
På vintern blir det dock lite väl kyligt eftersom redan sval luft går upp och blandar sig med den ännu kallare luften som bildas i skarven ruta/fönsterram innan den kommer ner på föraren.
Användarvisningsbild
av len
Håller med Arese, ACC passar inte alla körstilar. Sedan är det vanligt, precis som ovan, att vi som kör 4 -8000 mil/år ofta får kritik!! Och vanligast av dom som kanske inte är så vana!! Kan bara grovgissa att Arese inte har speciellt mycket vagnskada bakom sig? :)
av sallad
Hade min V70II inne på service idag men Volvo kunde inget göra, fick dock följande information på servicerapporten, "Volvo medvetna om problemet. Jobbar på en lösning". Alltså precis samma svar som jag fick på dieselvärmarn som drar ur batteriet. Fick inte heller här reda på när lösningen skulle kunna finnas.
av erc
Efter att min V70 2.0F fick mjukvaran uppgraderad i samband med 2000-milaservicen inbillar jag mig att klimatanläggningen jobbar lite annorlunda. Den nyttjar högre fläkthastigheter tills dess att valda temperaturer börjar uppnås.

Några fler som upplevt samma sak?
Användarvisningsbild
av kave
erc skrev:Efter att min V70 2.0F fick mjukvaran uppgraderad i samband med 2000-milaservicen inbillar jag mig att klimatanläggningen jobbar lite annorlunda. Den nyttjar högre fläkthastigheter tills dess att valda temperaturer börjar uppnås.

Du kan ju välja mellan tre lägen på fläkten för att få upp rätt temp. Jag har valt läge 1 och jag har inte de problemen som diskuteras ovan.
av marcbe
erc skrev:Efter att min V70 2.0F fick mjukvaran uppgraderad i samband med 2000-milaservicen inbillar jag mig att klimatanläggningen jobbar lite annorlunda. Den nyttjar högre fläkthastigheter tills dess att valda temperaturer börjar uppnås.

Upplever du det som positivt eller negativt?
av erc
kave skrev:

Du kan ju välja mellan tre lägen på fläkten för att få upp rätt temp. Jag har valt läge 1 och jag har inte de problemen som diskuteras ovan.
Det är jag medveten om. Även jag har min på första läget.
av erc
marcbe skrev:

Upplever du det som positivt eller negativt?
Då jag inte alls upplevt några funktionsbrister med klimatanläggningen upplever jag det mer intensiva fläkatandet som någonting negativt. Väsnas. (Ja, jag vet - i-landsproblem...)

Men - värt att notera är att jag inte ännu kört min bil i varma förhållanden. Den togs i trafik i mitten av september.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]