Delgad skrev:hej.
Har en s80 2.9 -99 som har fel på automaten (selinoid) vad innebär det ? Har automatlådan rasat ? Vanligt problem på 2.9-modellen?
Dyrt att laga? :/
Tacksam för alla svar!
Har du fått en felkod som pekar på att någon av solenoiderna är trasiga?
Jag råkade för en tid sedan själv ut för att min min växellåda satte felkod (gällde solenoid S3) lämnade in den til Volvo verkstaden för bedömmning.
De sa att det enda att göra är att byta ut växellådan, de gör inga sådana ingrepp som att byta solenoider, då de inte från början kan garantera att växellådan kommer att fungera efter ingreppet plus att det blir dyrt för kunden då det är mkt skruvande. Volvo har heller inte solenoider som reservdelar till växellådorna.
Hursomhelst så kände jag ju inte för att bara slänga på en ny växellåda utan att göra ett försök iaf att laga den gamla. Det är som sagt mkt skruvande då hjälpramen under bilen måste plockas bort, motorn måste lyftas/hållas på plats under jobbets gång.
Sedan är det i princip bara att plocka bort kåpan som sitter på framsidan av växellådan och under där sitter solenoiderna. Man kan mha av en ohmmätare mäta resistansen mellan solenoidens kontakt och jord..
Den som pilen pekar är uppmätt till drygt 500ohm och den avviker från de övriga som är på 14,7 ohm ungefär, runt 15 ohm är det korrekta värdet.
Solenoiderna kostar bara nån hundring styck :D , problemet kan vara att få tag på dem
Jobbet kostade mig ca 300:-, istället för volvos bedömmning med växellådsbyte som säkert skulle kostat 30-40.000:-
//Matthew