Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Hej på er!
Har nyss pratat med morsan (som bor 30 mil norrut från mig) och de har problem med sin 940:a som tydligen drar ur batteriet när den står. Inga "synliga" fel (som glömda lampor eller så) och jag är nyfiken på om det möjligen finns några typfel på dessa bilar gällande elen som man kan börja med att kolla. Tydligen har förre ägaren haft liknande problem utan att komma till rätta med det. Såvitt jag vet så har de inte provat och byta batteri än, om dåligt batteri skulle kunna vara en orsak.
Är en 115hk motor.
Tacksam för tips annat än just själva batteriet.
av DDD
Har den larm?

Kan det vara så att batteriet inte laddas ordentligt ordentligt när de kör med bilen?Generatorn kan vara kass.
Har de laddat batteriet fullt ett dygn och vad händer då?

Mät spänningen mellan generatorns + och batteripolen bör ligga omkring 14 V.
av Motörhead
Generatorn är ganska ny, inget larm. De kör ganska korta sträckor men när batteriet har laddats upp så drar det ur ändå. Har tydligen varit inne på verkstad (förre ägaren) för detta problem utan att de kunde hitta nått. Tänkte att det kanske finns "vanliga" elfel som forumets kunniga medlemmar känner till. Som sagt så är jag 30 mil från morsan så jag har lite svårt att gå ut och mäta själv :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men mor kanske kan mäta själv? :wink:
Man kan ju ställa in mätinstrumentet så man kan se hur mycket ström som går åt.
Lossa + polen och sätt tåtarna mellan polen och batterikabeln och se hur många Ampere som går igenom. Sen kan man lossa säkring efter säkring och på så sätt lokalisera var felet ligger.
Användarvisningsbild
av Ahlsell
Jag har felsökt på en kompis 944 -95, därför att den drog ur batteriet när den stod parkerad några dagar och jag hittade ett relä i bagageutrymmet som låg draget hela tiden, det var en plusmatning till släpvagnskontakten.
Troligen hör den till någon konstantplus till husvagn/släpvagn.
Jag tog bort relät och problemet var ur världen. :D
av Rådlös
Ett tillägg, om det nu tillför något: Ett batteri som har blivit urladdat mer än "tillåtet", under 11,4 volt, under en viss tid, har redan blivit skadat. Teoretiskt sett, så är det nu sämre på att ta emot och hålla laddning.
Jag vet inte hur mycket bäring detta resonemanget har i ditt fall, men mätningar torde vara det enklaste att börja med. Ett sätt som alla ohändiga och teknikofober klarar är att sätta en sådan voltmeter som kopplas in i cigarettändaruttaget. Där kan man klart läsa av hur generatorn laddar och när. Samt även batteriets tillstånd vid stillastående motor. Biltema sålde åtminstone tidigare sådana här.
Dom ger tips och vägledning vid felsökning.

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]