Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ConCept
Tja. Det är såhär att min högra baklampa och belysningen till instrumentbrädan slocknade när jag kopplade in elkontakten från släpet till bilen. Kan det vara en säkring som gått eller vad kan det vara? takbelysningen,radion,fläkten funkar som vanligt.

Tack på förhand /Andreas
av francis
Fungerade de igen efter att du tog ut kontakten till släpet?Hur som helst så har du skit antigen i kontakten på släpet eller i kontakten på bilen.Det är knappast nån säkring då det kommit precis vid detta momment.
av ConCept
francis skrev:Fungerade de igen efter att du tog ut kontakten till släpet?Hur som helst så har du skit antigen i kontakten på släpet eller i kontakten på bilen.Det är knappast nån säkring då det kommit precis vid detta momment.
Nej det funkade inte när jag tog ut kontakten. Ska man försöka blåsa rent i kontakten med tryckluft eller hur ska man gå tillväga?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kolla säkringen först och främst.
Kan vara "felkopplat" och det då blir för hög belastning på säkringen, kan också bero på att kontakterna på säkringen bildat oxid och då inte klarat den belastning som ytterligare belysning medför då man kopplar till släpet.

Att rengöra kontakten, blås med tryckluft t ex och spruta kontaktspray i dosan, ser det för jäkligt ut så hade jag rekommenderat att byta ut kontakten.
Kontakt (hona) + universal kablage kostar runt 70:- på Biltema, inte lönt att snåla på anser jag.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]