Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855 T5 -94
#229467
Tjena! 855 T5 2liters 94. Var sitter kallstartsventilen ? Och hur funkar den? Vart skickar den signal? Är det ström på den hela tiden. Hur beter sig bilen när den är varm om den inte funkar ?:-/ SNÖAT 3CM HÄR IDAG :-)-)
av *pettson*
#229484
855 T5 -94 skrev:Tjena! 855 T5 2liters 94. Var sitter kallstartsventilen ? Och hur funkar den? Vart skickar den signal? Är det ström på den hela tiden. Hur beter sig bilen när den är varm om den inte funkar ?:-/ SNÖAT 3CM HÄR IDAG :-)-)
Kortfattat .. NEJ du har ingen sån. Tempgivaren på blocket berättar hur kallt det är ihop med massmätaren på bilen. Lämplig mängd bensin räknas ut och spridartiden ställs därefter. Så det finns alltså ingen choke eller kallstartsventil eller nåt annat liknande.
Hur beter sej bilen eftersom du frågar?
av 855 T5 -94
#229506
*pettson* skrev:
855 T5 -94 skrev:Tjena! 855 T5 2liters 94. Var sitter kallstartsventilen ? Och hur funkar den? Vart skickar den signal? Är det ström på den hela tiden. Hur beter sig bilen när den är varm om den inte funkar ?:-/ SNÖAT 3CM HÄR IDAG :-)-)
Kortfattat .. NEJ du har ingen sån. Tempgivaren på blocket berättar hur kallt det är ihop med massmätaren på bilen. Lämplig mängd bensin räknas ut och spridartiden ställs därefter. Så det finns alltså ingen choke eller kallstartsventil eller nåt annat liknande.
Hur beter sej bilen eftersom du frågar?
Det är bättre jag frågar dig hur bilen beter sig om tempgivaren på blocket är trasig? Som att den inte ger signal att motorn är varm?
av *pettson*
#229520
855 T5 -94 skrev:
*pettson* skrev:
855 T5 -94 skrev:Tjena! 855 T5 2liters 94. Var sitter kallstartsventilen ? Och hur funkar den? Vart skickar den signal? Är det ström på den hela tiden. Hur beter sig bilen när den är varm om den inte funkar ?:-/ SNÖAT 3CM HÄR IDAG :-)-)
Kortfattat .. NEJ du har ingen sån. Tempgivaren på blocket berättar hur kallt det är ihop med massmätaren på bilen. Lämplig mängd bensin räknas ut och spridartiden ställs därefter. Så det finns alltså ingen choke eller kallstartsventil eller nåt annat liknande.
Hur beter sej bilen eftersom du frågar?
Det är bättre jag frågar dig hur bilen beter sig om tempgivaren på blocket är trasig? Som att den inte ger signal att motorn är varm?
Är tempgivaren (som ioförsej sitter i termostathuset inte på blocket.. var lite för snabb med att beskriva där.. ) är kass så visar inte instrumentet nån temperatur. MEN bilens fläkt kommer att slås på så fort du slår på tändningen och den kommer att gå några minuter efter det att du stängt av bilen. Bilen reduceras ned till grundladd. Bilen kommer att gå halvtaskigt eftersom den ANTAR att motorn har en viss temp och därmed inte kan ställa in bränslet korrekt.
av 855 T5 -94
#229551
Ska försöka förklara hur bilen går. När den är kall så går den helt perfekt, inga fel. Men det börjar när temostaten har öppnat helt, slangen blir varm och mätaren visar nästan på halva. Då verkar den inte gå på alla cylindrar bluddrar, nästan som att man tar bort 2 tändkablar. Motar på gasen så fort man ska gasa. Går bra över 4000varv. Lånade en LMM från en annan likadan bil och den gick lika även då. Stiftena är helt sotsvarta. Testade även mina gammla stift, men det blev lika. Det verkar som att den inte orkar förbränna all bensin när den blir varm. Spayat med startgas på alla slangar å insug, men inget händer. Testade med startgas direkt i luftburken, men det va som att den inte årkade tända det. Den går ju som den ska så länge inte termostaten har öppnat . I morgon har bilen stått en vecka, :-O) är det för fel ?:-/
av *pettson*
#229556
855 T5 -94 skrev:Ska försöka förklara hur bilen går. När den är kall så går den helt perfekt, inga fel. Men det börjar när temostaten har öppnat helt, slangen blir varm och mätaren visar nästan på halva. Då verkar den inte gå på alla cylindrar bluddrar, nästan som att man tar bort 2 tändkablar. Motar på gasen så fort man ska gasa. Går bra över 4000varv. Lånade en LMM från en annan likadan bil och den gick lika även då. Stiftena är helt sotsvarta. Testade även mina gammla stift, men det blev lika. Det verkar som att den inte orkar förbränna all bensin när den blir varm. Spayat med startgas på alla slangar å insug, men inget händer. Testade med startgas direkt i luftburken, men det va som att den inte årkade tända det. Den går ju som den ska så länge inte termostaten har öppnat . I morgon har bilen stått en vecka, :-O) är det för fel ?:-/
Eftersom stiften är kolsvarta så får ju bilen för mycket helt klart. Eftersom ALLA stiften är svarta så kan vi inte anklaga nån spridare för att ge dålig spridarbild.
Du har provat med annan massmätare men det var inte orsaken. Jag får anta att du kikat och raderat ev felkoder också?
OM bilen är en automat (vanligast på dom) kan du ha ett EGR system på bilen, problemet är oftast då att EGR omvandlaren gett upp. Alltså den enheten som ska öppna och stänga vacumet till EGR enheten. Du kan enkelt kontrollera om det är problemet genom att dra ur vacumslangen till EGR och plugga den för ögonblicket. Du ska då tillfälligt bli av med problemet.
När Omvandlaren fungerar som den ska så är inte EGR systemet inkopplat på tomgång eller vid laddtryck osv. Symtomet med felaktig EGR visar sej inte sålänge bilen är kall eftersom man fortfarande fetar på med mera bensin då. Däremot när bilens bränsle börjar återgå till normalt så börjar trasslet, det visar sej ungefär som du beskrivit.
Du ser enkelt om du har EGR genom att kika på grenröret. OM Du har ett rör som sticker ut ifrån sidan på grenröret och leds runt motorn framåt och ansluter under insuget med en ventil. Det är vacumet till den ventilen som du tillfälligt ska ta bort. Korrekt åtgärd är naturligtvis att byta omvandlaren som den slangen ansluter till framme på relähyllan över kylaren sen.. Kika får du se om du hittar nån EGR om det nu kan tänkas vara problemet.
av *pettson*
#229938
855 T5 -94 skrev:Ja och det är manuell låda.
Och.. du hade ingen EGR?... Det finns även på manuella bilar i olika årgångar så att säga att man har en manuell är inte nån säkerhet för att du inte har EGR alltså..

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]