NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
Någon som haft liknande problem?

Har ett oljeläckage på kärran (v50 2.0D -08), och rejmes verkar ha svårigheter att analysera det.

För ca 1 månad sedan la jag mig under bilen och lossade på "hasplasten" under motorn. Blev inte så värst glad när jag såg att det var en ganska stor mängd olja som hade droppat ner från en av slangarna från turbon. Detta lämnades in på rejmes för felsökning, självklart på garanti.

De torkade bort all olja och körde sedan bilen uppskattningsvis 1mil, sedan kollade de om det läckt något mer. Men icke nu var det snustorrt och allt de då gjorde var att dra åt några slangklämmor...

Så nu ytterligare sisådär 150 - 200 mil senare lägger jag mig under bilen och upprepar samma procedur. Menvisst nu är det en heldel olja som läckt ut.. Jag gör min egen felsökning och konstaterar efter att torkat bort all olja och kört ca 1mil att den visst har tryckt ur sig mer olja. Men bara så mycket att det snys om jag lyfter lite på kanten av slangen (där den är skarvad mot ett rör). Åkte då ner till rejmes och sa att felet inte var åtgärdat, och visst de skulle "ta en titt" på det...

Och min fråga är ju om det är det enda de gör ? "Tar en titt" ? :???:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
När du hämtar bilen nästa gång fråga vad de har gjort åt problemet. De ska åtgärda problemet tills det att det är åtgärdat. Du har dessutom granti på garantijobben.
av Psyko
MickeBergstrom skrev:Någon som haft liknande problem?

Har ett oljeläckage på kärran (v50 2.0D -08), och rejmes verkar ha svårigheter att analysera det.

För ca 1 månad sedan la jag mig under bilen och lossade på "hasplasten" under motorn. Blev inte så värst glad när jag såg att det var en ganska stor mängd olja som hade droppat ner från en av slangarna från turbon. Detta lämnades in på rejmes för felsökning, självklart på garanti.

De torkade bort all olja och körde sedan bilen uppskattningsvis 1mil, sedan kollade de om det läckt något mer. Men icke nu var det snustorrt och allt de då gjorde var att dra åt några slangklämmor...

Så nu ytterligare sisådär 150 - 200 mil senare lägger jag mig under bilen och upprepar samma procedur. Menvisst nu är det en heldel olja som läckt ut.. Jag gör min egen felsökning och konstaterar efter att torkat bort all olja och kört ca 1mil att den visst har tryckt ur sig mer olja. Men bara så mycket att det snys om jag lyfter lite på kanten av slangen (där den är skarvad mot ett rör). Åkte då ner till rejmes och sa att felet inte var åtgärdat, och visst de skulle "ta en titt" på det...

Och min fråga är ju om det är det enda de gör ? "Tar en titt" ? :???:
Ett oljeläckage kan vara ett helvete att åtgärda ibland.
Det svåra brukar vara att vekligen lokalisera var det det
läcker, olja har en förmåga att "smeta ut sig". Kanske är det så att
läckaget nu ökat så det är lättare att se vart det kommer ifån.

Självklart tittar dom inte bara men dom måste ju konstatera varifrån det läcker
innan dom kan åtgärda felet.
Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
FiddeUBC skrev:När du hämtar bilen nästa gång fråga vad de har gjort åt problemet. De ska åtgärda problemet tills det att det är åtgärdat. Du har dessutom granti på garantijobben.
Själv klart har jag garanti på jobbet. Vid första besöket gav de mig gratis vägassistance vid "motorhaveri" ungefär som det är något de räknar med :-O)
Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
Ett oljeläckage kan vara ett helvete att åtgärda ibland.
Det svåra brukar vara att vekligen lokalisera var det det
läcker, olja har en förmåga att "smeta ut sig". Kanske är det så att
läckaget nu ökat så det är lättare att se vart det kommer ifån.

Självklart tittar dom inte bara men dom måste ju konstatera varifrån det läcker
innan dom kan åtgärda felet.[/quote]

Skillnaden på detta läckage och föregående är att förragången jag upptäckte det så var det precis efter turbon. Men nu är det en av slangarna/rören som går i framkant av motorn.. vet inte om det är mellan turbo och intercooler eller mellan intercooler och motorn. men det måste ju betyda att när de drog åt slangklämmorna senast så drog de åt dem i bak-kant eftersom det var där läckaget syntes då... Men min fråga är om det verkligen ska vara så mycket olja i tryckslangarna så att det sipprar ut i skarvarna ?! en liten mängd olja i tryckslangarna är tydligen inget farligt/onormalt/ovanligt enligt oberoende personer som jag har pratat med.. kan detta stämma ?
av Psyko
Men....... I ditt första inlägg sa du ju att felet inte var åtgärdat
och i ditt sista skrev du att det läckte på ett annat ställe än förra gången :roll:

Dom kan ju omöjligtvis laga ett fel som inte ens uppstått vid
det första tillfället.

En Diesel drar runt en del olja i slangarna och ett visst läckage från skarvarna
på slangarna är inte ovanligt på något sätt.
Det går ju förstås inte avgöra på ett Forum om det är normalt eller inte.
Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
Psyko skrev:Men....... I ditt första inlägg sa du ju att felet inte var åtgärdat
och i ditt sista skrev du att det läckte på ett annat ställe än förra gången :roll:

Dom kan ju omöjligtvis laga ett fel som inte ens uppstått vid
det första tillfället.

En Diesel drar runt en del olja i slangarna och ett visst läckage från skarvarna
på slangarna är inte ovanligt på något sätt.
Det går ju förstås inte avgöra på ett Forum om det är normalt eller inte.
Så sant, jag får be om ursäkt om jag varit otydlig... :oops:

Jag undrar mest om det är normalt med olja i tryckslangarna ?

MVH
Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
Får väll säga "andra gången gillt" nu då..

Bilen var inne på rejmes i fredags och nu så blir det turbo byte. Dock lite snopet med tanke på att snurran bara hängt med 3200 mil lite drygt :???:
av Psyko
MickeBergstrom skrev:Får väll säga "andra gången gillt" nu då..

Bilen var inne på rejmes i fredags och nu så blir det turbo byte. Dock lite snopet med tanke på att snurran bara hängt med 3200 mil lite drygt :???:
Det är väl bra :wink:

Bättre nu än om 2 år.

Tyvärr händer det ju att saker går sönder o då är det ju bra att dom gör det tidigt
för att slippa garantiproblem.
Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
Psyko skrev:
MickeBergstrom skrev:Får väll säga "andra gången gillt" nu då..

Det är väl bra :wink:

Bättre nu än om 2 år.

Tyvärr händer det ju att saker går sönder o då är det ju bra att dom gör det tidigt
för att slippa garantiproblem.
Absolut, man får väll tacka för nybilsgarantin :)

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.