- tor 30 okt 2008, 00:02
#229525
Saken är den att den gamla 185hästaren i själva verket lämnar 202-205hk och lite över 400nm i vrid. Såvida den nya D5an inte lämnar mer än detta(vid verklig bromsning) så har man ju faktiskt inte alls behövt skruva upp effekten, utan bara ändrat siffrorna. Och de oinsatta tror således att man både fått sänkt förbrukning och ökad effekt. :D
Arese skrev:viktore skrev:Om vridmomenet 420nm för den nya D5an är korrekt, så sätter jag en slant på att man i själva verket inte ökat effekten jmf. 185hästars D5an överhuvudtaget.Vad menar du egentligen!?
Man har snarare sänkt förbrukning och utsläpp(förhoppningsvis markant) och istället bara reviderat effektsiffrorna, faktiskt rätt jävla smart av Volvo. 8)
Man har ju höjt maxeffekten med 20 hk, att vridet ökat vid givet varvtal innebär ju att effekten ökat vid detta varvtal. Effektökningen (11 %) är ju större än förbrukningsminskningen (8%).
Förvisso går det ju åt rätt håll på bägge punkterna. Ska bli spännande med en provtur.
Mvh
Arese
Saken är den att den gamla 185hästaren i själva verket lämnar 202-205hk och lite över 400nm i vrid. Såvida den nya D5an inte lämnar mer än detta(vid verklig bromsning) så har man ju faktiskt inte alls behövt skruva upp effekten, utan bara ändrat siffrorna. Och de oinsatta tror således att man både fått sänkt förbrukning och ökad effekt. :D