Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
#229525
Arese skrev:
viktore skrev:Om vridmomenet 420nm för den nya D5an är korrekt, så sätter jag en slant på att man i själva verket inte ökat effekten jmf. 185hästars D5an överhuvudtaget.
Man har snarare sänkt förbrukning och utsläpp(förhoppningsvis markant) och istället bara reviderat effektsiffrorna, faktiskt rätt jävla smart av Volvo. 8)
Vad menar du egentligen!?

Man har ju höjt maxeffekten med 20 hk, att vridet ökat vid givet varvtal innebär ju att effekten ökat vid detta varvtal. Effektökningen (11 %) är ju större än förbrukningsminskningen (8%).

Förvisso går det ju åt rätt håll på bägge punkterna. Ska bli spännande med en provtur.

Mvh
Arese

Saken är den att den gamla 185hästaren i själva verket lämnar 202-205hk och lite över 400nm i vrid. Såvida den nya D5an inte lämnar mer än detta(vid verklig bromsning) så har man ju faktiskt inte alls behövt skruva upp effekten, utan bara ändrat siffrorna. Och de oinsatta tror således att man både fått sänkt förbrukning och ökad effekt. :D
Användarvisningsbild
av Tomas L
#229554
viktore skrev: Saken är den att den gamla 185hästaren i själva verket lämnar 202-205hk och lite över 400nm i vrid. Såvida den nya D5an inte lämnar mer än detta(vid verklig bromsning) så har man ju faktiskt inte alls behövt skruva upp effekten, utan bara ändrat siffrorna. Och de oinsatta tror således att man både fått sänkt förbrukning och ökad effekt. :D
De har har ju sänkt förbrukningen, så jag tror att Volvo har gjort mer än bara "reviderat" effektsiffrorna. Max vridmoment ska dessutom, enligt Volvo, arbeta över ett bredare varvtal. Samtidigt som D5:an uppgraderas så uppgraderas även 2.4D från 163 hk till 175 hk. Som de flesta känner till är det i grund och botten samma motor med en annan styrning. Det skulle vara intressant att veta exakt vad de har gjort, men jag gissar att det är lite mer än bara skruva med motorstyrning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#229563
Tomas L skrev:
viktore skrev: Saken är den att den gamla 185hästaren i själva verket lämnar 202-205hk och lite över 400nm i vrid. Såvida den nya D5an inte lämnar mer än detta(vid verklig bromsning) så har man ju faktiskt inte alls behövt skruva upp effekten, utan bara ändrat siffrorna. Och de oinsatta tror således att man både fått sänkt förbrukning och ökad effekt. :D
De har har ju sänkt förbrukningen, så jag tror att Volvo har gjort mer än bara "reviderat" effektsiffrorna. Max vridmoment ska dessutom, enligt Volvo, arbeta över ett bredare varvtal. Samtidigt som D5:an uppgraderas så uppgraderas även 2.4D från 163 hk till 175 hk. Som de flesta känner till är det i grund och botten samma motor med en annan styrning. Det skulle vara intressant att veta exakt vad de har gjort, men jag gissar att det är lite mer än bara skruva med motorstyrning.
Undrar när och i vilka modeller man kommer att släppa 205,

Nu släpper man den ju bara till FWD och inte AWD, kanske för att hållla sig under 170 g. Innebär det att det kommer ta lååååååååång tid innan den hittar ned i tex XC70/XC60/V70AWD/S80AWD ??:-/
av Arese
#229567
viktore skrev:
Arese skrev:
viktore skrev:Om vridmomenet 420nm för den nya D5an är korrekt, så sätter jag en slant på att man i själva verket inte ökat effekten jmf. 185hästars D5an överhuvudtaget.
Man har snarare sänkt förbrukning och utsläpp(förhoppningsvis markant) och istället bara reviderat effektsiffrorna, faktiskt rätt jävla smart av Volvo. 8)
Vad menar du egentligen!?

Man har ju höjt maxeffekten med 20 hk, att vridet ökat vid givet varvtal innebär ju att effekten ökat vid detta varvtal. Effektökningen (11 %) är ju större än förbrukningsminskningen (8%).

Förvisso går det ju åt rätt håll på bägge punkterna. Ska bli spännande med en provtur.

Mvh
Arese

Saken är den att den gamla 185hästaren i själva verket lämnar 202-205hk och lite över 400nm i vrid. Såvida den nya D5an inte lämnar mer än detta(vid verklig bromsning) så har man ju faktiskt inte alls behövt skruva upp effekten, utan bara ändrat siffrorna. Och de oinsatta tror således att man både fått sänkt förbrukning och ökad effekt. :D
Hej

Du kan inte jämföra 185 hk vid statisk mätning med dynamisk mätning i rullande landsväg eller på naven. Om du inte vet det så är så tycker jag inte att du ska tala om de som är "oinsatta".

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Tomas L
#229586
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:
viktore skrev: Saken är den att den gamla 185hästaren i själva verket lämnar 202-205hk och lite över 400nm i vrid. Såvida den nya D5an inte lämnar mer än detta(vid verklig bromsning) så har man ju faktiskt inte alls behövt skruva upp effekten, utan bara ändrat siffrorna. Och de oinsatta tror således att man både fått sänkt förbrukning och ökad effekt. :D
De har har ju sänkt förbrukningen, så jag tror att Volvo har gjort mer än bara "reviderat" effektsiffrorna. Max vridmoment ska dessutom, enligt Volvo, arbeta över ett bredare varvtal. Samtidigt som D5:an uppgraderas så uppgraderas även 2.4D från 163 hk till 175 hk. Som de flesta känner till är det i grund och botten samma motor med en annan styrning. Det skulle vara intressant att veta exakt vad de har gjort, men jag gissar att det är lite mer än bara skruva med motorstyrning.
Undrar när och i vilka modeller man kommer att släppa 205,

Nu släpper man den ju bara till FWD och inte AWD, kanske för att hållla sig under 170 g. Innebär det att det kommer ta lååååååååång tid innan den hittar ned i tex XC70/XC60/V70AWD/S80AWD ??:-/
Enligt min kontakt så ska den nya D5:an komma i produktion v20 nästa år till XC70/XC60 (de modeller vi diskuterat med honom). Jag antar att de måste "varva upp" produktionen först, men det är lite synd att det dröjer, annars hade vi kanske varit lockade att lägga en beställning redan idag. Nu får vi vänta till ungefär v14 vilket innebär att vi hinner ta en rejäl titt på konkurrenter som Q5...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#229588
Tomas L skrev:Enligt min kontakt så ska den nya D5:an komma i produktion v20 nästa år till XC70/XC60 (de modeller vi diskuterat med honom). Jag antar att de måste "varva upp" produktionen först, men det är lite synd att det dröjer, annars hade vi kanske varit lockade att lägga en beställning redan idag. Nu får vi vänta till ungefär v14 vilket innebär att vi hinner ta en rejäl titt på konkurrenter som Q5...
Huvva, då kan man ju glömma den, den är ju minst 8 månader bort innan man kan rulla i den då. ??:-/
Användarvisningsbild
av Tomas L
#229594
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Enligt min kontakt så ska den nya D5:an komma i produktion v20 nästa år till XC70/XC60 (de modeller vi diskuterat med honom). Jag antar att de måste "varva upp" produktionen först, men det är lite synd att det dröjer, annars hade vi kanske varit lockade att lägga en beställning redan idag. Nu får vi vänta till ungefär v14 vilket innebär att vi hinner ta en rejäl titt på konkurrenter som Q5...
Huvva, då kan man ju glömma den, den är ju minst 8 månader bort innan man kan rulla i den då. ??:-/
Det blir väl sju månader (v20 är mitten av maj) om man är på hugget och beställer direkt den släpps. Men det är ju inte omöjligt att dessa planer revideras om Volvo känner att det är nödvändigt. D v s om det är tekniskt möjligt och tillräckligt många kunder frågar efter den nya motorn... ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#229608
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Enligt min kontakt så ska den nya D5:an komma i produktion v20 nästa år till XC70/XC60 (de modeller vi diskuterat med honom). Jag antar att de måste "varva upp" produktionen först, men det är lite synd att det dröjer, annars hade vi kanske varit lockade att lägga en beställning redan idag. Nu får vi vänta till ungefär v14 vilket innebär att vi hinner ta en rejäl titt på konkurrenter som Q5...
Huvva, då kan man ju glömma den, den är ju minst 8 månader bort innan man kan rulla i den då. ??:-/
Det blir väl sju månader (v20 är mitten av maj) om man är på hugget och beställer direkt den släpps. Men det är ju inte omöjligt att dessa planer revideras om Volvo känner att det är nödvändigt. D v s om det är tekniskt möjligt och tillräckligt många kunder frågar efter den nya motorn... ;)

7 månander om du är först att betälla, inte tar några ovanliga options, och hänger vid dörren på fabriken så du inte missar några dagar i transport till Åf :-)

Vore ju gött om de kunde släppa den tidigare....
av viktore
#229690
viktore skrev:
Arese skrev:
viktore skrev:

Saken är den att den gamla 185hästaren i själva verket lämnar 202-205hk och lite över 400nm i vrid. Såvida den nya D5an inte lämnar mer än detta(vid verklig bromsning) så har man ju faktiskt inte alls behövt skruva upp effekten, utan bara ändrat siffrorna. Och de oinsatta tror således att man både fått sänkt förbrukning och ökad effekt. :D
Hej

Du kan inte jämföra 185 hk vid statisk mätning med dynamisk mätning i rullande landsväg eller på naven. Om du inte vet det så är så tycker jag inte att du ska tala om de som är "oinsatta".

Mvh
Arese
Mätningarna där D5an lämnat över 200hk är gjorda i Rototest och det finns ingen anledning att betvivla att det inte skulle avspegla den faktiska effekten i motorn.
Det där med de oinsatta var inte riktat mot någon, men med brist på självdistans och humor kan man ta åt sig av det mesta verkar det som. 8)
av Arese
#229723
viktore skrev:
Mätningarna där D5an lämnat över 200hk är gjorda i Rototest och det finns ingen anledning att betvivla att det inte skulle avspegla den faktiska effekten i motorn.
Det där med de oinsatta var inte riktat mot någon, men med brist på självdistans och humor kan man ta åt sig av det mesta verkar det som. 8)
Ursäkta, var inte mening att låta så hård. Certifieringen av en motor inom bilindustrin är rätt hård, att tro att 185 hk är en siffra som Volvo bara satt på en höft och nu korrigerar utan att ändra effekten är fel, det var min poäng.

Rototest är en intressant och enkel mätning av effekten på naven men den mätningen är väldigt beroende på att utrustningen är rätt kalibrerad och på att man använder rätt faktor då man räknar om "navhästar" till hästar på vevaxeln.

Om D5:an hade lämnat 10% hästar mer än angivet så hade den uppvisat betydligt bättre accelerationstider än den gör i alla tester. De "oinsatta" undrar kanske vart de där mirakelhästarna tog vägen på vägen till vägen :D .

Mvh
Arese
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 32

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]