Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Vi har precis köpt en Volvo V70 II 3.2 2008 och nu ska vi köpa vinterdäck och vi behöver lite råd från Er andra här :)

Däcken som sitter på nu är 245/40 R18 men vi har hört att det är säkrare att ha smalare vinterdäck än sommardäck. Någon som kan bekräfta då jag kan nada om sånt???

Några förslag vi fått av olika däckfirmor: 225/50R17 och 205/60R16 passar dem? smala däck är ju billigare :)

Vi har också hört att 3.2:an har lite bredare däck än t.ex 2.5T och att man ska beakta det när man köper nya däck.

Vi kör mycket på motorvägarna i Europa mellan Sverige och Spanien och kan därför inte ha dubbdäck.

Är Nokian WR G2 bra däck som kanske passar oss bra?

Ett STORT tack på förhand!
Smalare vinterdäck gäller nog i första hand om man kör dubbat. Min rekommendation är klart 225/50-17.
Väljer du ändå att gå på 16", välj istället 225/55-16. (även om 205/60-16 naturligtvis också passar)
Nokian gör bra däck, så dom blir säkert perfekt!.
/Henrik
Just Nokian WR G2 har inte fått speciellt bra kritik. Det är en mellanklassdäck. Har själv mycket goda erfarenheter av Continental TS810 vilket kommit högt upp i testtabellerna. Valde dock Good Year UltraGrip 7+ till min nya V70 (som också kommer rulla en hel del på det europeiska motorvägsnätet vintertid) eftersom det var den absoluta testvinnaren i ADAC's (och ÖAMTC's) vinterdäcktest inför denna säsong.

Min kärra har 225/50 R17 på sommaren och kommer rulla på 205/60 R16 i vinter. Väljer det smalare däcket för framkomligheten i snö. För de fetare dimensionerna kan det vara svårt att hitta snökedjor (vilket det är krav på i alpområdena).
Kör på Nokian dubbfria 16 tummare som vinterdäck, och dom fungerar otroligt bra. Jag var lite skeptisk till att börja med men förra vintern visade att de gick väldigt bra till min bil.
Nokian vart det självklara valet eftersom jag aldrig kommer att köpa en Continentalprodukt efter deras fula nedläggning av Gislaved. Som enskild konsument kan man bara "rösta med fötterna" på detta sätt för att markera sitt missnöje.

Fördelen med dubbfria däck är också att man kan byta tidigare på året till vinterdäck (mina redan på nu....)
Rolle38 skrev:Kör på Nokian dubbfria 16 tummare som vinterdäck, och dom fungerar otroligt bra...
Vilken modell är det? Det är en enorm skillnad på Hakka RSi/R och WR/WRG2. Hakkamodellerna är avsedda/anpassade för nordiska förhållanden och WR-däcken för kontinentala europeiska förhållanden.

Vi hade Hakka RSi på förra andrabilen (Skoda Octavia) och de fungerade hyfsat även på torrt/vått. Det nya Hakka R ska vara än bättre på icke-vinterväg. Det gamla Hakka Q har jag hemska minnen från - det hade verkligen ingenting på höst- eller vårvägar att göra. Än mindre var det lämpligt på hösten/våren nere i europa. På våt vägbana när temperaturen låg på ca 15 grader varmt var däcket såphalt.
Rolle38 skrev:Kör på Nokian dubbfria 16 tummare som vinterdäck, och dom fungerar otroligt bra. Jag var lite skeptisk till att börja med men förra vintern visade att de gick väldigt bra till min bil.
Nokian vart det självklara valet eftersom jag aldrig kommer att köpa en Continentalprodukt efter deras fula nedläggning av Gislaved. Som enskild konsument kan man bara "rösta med fötterna" på detta sätt för att markera sitt missnöje.

Fördelen med dubbfria däck är också att man kan byta tidigare på året till vinterdäck (mina redan på nu....)
Skönt att det är fler som tänker som mig. Gislaved var nr 1 till continental kom in i Gislaved. Har också bytt till Nokian dubb. har nämligen 2 bekanta till som precis gjort som oss.
Har haft både Conti ts810 och Nokian RSI. Nu är det dags att sätta på igen!? :D Jag kan summera: Conti är verkligen till för våta vägar och ej vinterväglag som snö/is. Nokian RSI är mycket bättre på just snö/is men kanske lite mjukare och halare på våt/torr väg. Det nya R däcket från Nokian ska vara lite bättre på de punkterna men det är ganska dyrt jämfört med WR däcket som är liknande Conti TS 810. Alltså till för kontinentala förhållanden.
Lycka till
kez_style skrev:
Rolle38 skrev:Kör på Nokian dubbfria 16 tummare som vinterdäck, och dom fungerar otroligt bra. Jag var lite skeptisk till att börja med men förra vintern visade att de gick väldigt bra till min bil.

Skönt att det är fler som tänker som mig. Gislaved var nr 1 till continental kom in i Gislaved. Har också bytt till Nokian dubb. har nämligen 2 bekanta till som precis gjort som oss.
Vad är det som Continental har gjort med Gislaved?
Amli skrev:
kez_style skrev:

Vad är det som Continental har gjort med Gislaved?
Flyttat produktionen från Gislaved till Portugal om jag inte minns fel. Var väl en del rykten om EU-stöd etc...

Mvh
Arese
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]