Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Har haft sen köpet av bilen studsande vindrutetorkare och funderar nu på hur man kan åtgärda detta.

Provat att byta mellan flat-blade och vanliga, lite kortare blad men ändå så studsar/hoppar bladen.
När torkararmarna går uppåt så hoppar/studsar vänster torkarblad, och när torkararmarna går nedåt så studsar/hoppar höger torkare mot vindrutan. Så det låter mindre roligt när det regnar och man har torkarna igång.
Förmodar att detta har med latmasken utav förra ägaren att göra. När det har kommit mycket snö så istället för att torka av snön från vindrutan så har man istället satt på torkarna och låtit dom göra jobbet istället.

Vilka justeringsmöjligheter finns det?
Ser även märken på motorhuvskanten efter vänster torkararm att den har tagit i där en gång i tiden, då färgen saknas och det är endast några mm mellan plåt och torkararm.
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan vrida armen så den får rätt vinkel mot rutan (böja järnet)
du kan behöva byta torkar arm om den trycker för löst mot rutan.
du kan köpa annat fabrikat på torkarbladen (orginal fungerar, så då vet du om du ska åtgärda kring utrustning eller ej
av timebandit
Tydligen så kan det även vara rutan som har vissa defekter om torkarna inte har önskad effekt (enligt Bilia).
Även dessa små små små stenskotten kan äta upp torkarbladen på nolltid samt göra torkarförmågan dålig.
av Larzan
CarMan skrev:du kan vrida armen så den får rätt vinkel mot rutan (böja järnet)
du kan behöva byta torkar arm om den trycker för löst mot rutan.
du kan köpa annat fabrikat på torkarbladen (orginal fungerar, så då vet du om du ska åtgärda kring utrustning eller ej
Studsar lika med Volvooriginaltorkarblad samt Biltemas Flat-blade "de låga" så just skilnaden i höjd på torkarbladen verkar inte ha någon effekt alls.
Kör just nu på Statoilblad... ingen skillnad alls.

Vindrutan är 8 åtta år och troligtvis ganska sliten vid det här laget. Bilen har ju rullat 12000mil nu i Stockholmstrafik...(köer)

Hur hade du tänkt med tillböjningen, åt vilket håll?
av *pettson*
Larzan skrev:Har haft sen köpet av bilen studsande vindrutetorkare och funderar nu på hur man kan åtgärda detta.

Provat att byta mellan flat-blade och vanliga, lite kortare blad men ändå så studsar/hoppar bladen.
När torkararmarna går uppåt så hoppar/studsar vänster torkarblad, och när torkararmarna går nedåt så studsar/hoppar höger torkare mot vindrutan. Så det låter mindre roligt när det regnar och man har torkarna igång.
Förmodar att detta har med latmasken utav förra ägaren att göra. När det har kommit mycket snö så istället för att torka av snön från vindrutan så har man istället satt på torkarna och låtit dom göra jobbet istället.

Vilka justeringsmöjligheter finns det?
Ser även märken på motorhuvskanten efter vänster torkararm att den har tagit i där en gång i tiden, då färgen saknas och det är endast några mm mellan plåt och torkararm.
Du löser detta plättlätt. Det behövs inte bytas nånting om du äger ett skruvstäd. Linda in armen i en filt eller nåt så den inte blir skavd. Rätta till den.
Rätt vinkel ser du om du tar armen med torkaren på och håller ut den rakt ut ifrån leden.
I princip ska du sätta fästet raktigenom skruvstyckets käftar och pressa ihop så den armbiten blir plan. Det är nämligen ursprungsläget. Men eftersom det består av en skitlegering som inte håller emot när fjädern pressar dag ut o dag in så böjer den sej sakta. Trösten är alltså att den är lika lätt att böja tillbaka.
av Larzan
Hur menar du nu? (Jo, jag har skruvstäd) Ska jag böja så att fjädern drar mer, den blir lite längre?

Dvs att torkararmens första del går närmare vindrutan?
Ett tag trodde jag att armen var vriden och att bladet stod i lite vinkel mot rutan, och därav skulle en del av förklaringen ligga att bladet studsar åt ena hållet.
Men så är det inte, inte så det syns i alla fall med blotta ögat.
av *pettson*
Larzan skrev:Hur menar du nu? (Jo, jag har skruvstäd) Ska jag böja så att fjädern drar mer, den blir lite längre?

Dvs att torkararmens första del går närmare vindrutan?
Ett tag trodde jag att armen var vriden och att bladet stod i lite vinkel mot rutan, och därav skulle en del av förklaringen ligga att bladet studsar åt ena hållet.
Men så är det inte, inte så det syns i alla fall med blotta ögat.
Jag ska se här om jag kan få in ett par suddiga bilder..
(tyvärr ärdet dom enda bilderna som är kvar efter en krasch på den disken. Men du ser vad jag menar..)

Nedan en torkararm med vridet fäste. Den tar inte på rutan för 5 öre.. Som du ser så pekar änden som inte är åtdragen med muttern uppåt. Den ändan ska vara i samma plan som mutterändan. Ju mera ändan viker sej uppåt, ju mera tar den i huven och ju mindre fjäderspänn får du. Som du nu ser är fästet åt vänster och armen åt höger. Den står i sitt bottenläge.

Bild

Nu sätter vi den i skruvstycket och pressar den till att bli rak igen. Bägge ändarna ska ligga i våg med varandra. På så sätt får vi spänn mot yttre delen av torkararmen igen. Den brukar både vika sej runt sin egen axel lite grand och dessutom då uppåt. Efter pressningen ser armen ut såhär..
fästet åt höger och armen åt vänster. Den står också i sitt bottenläge. Nu med dubbelt så mycket spänn. Såhär såg det ut ifrån fabrik..

Bild
av Larzan
Tackar.

De bilderna var guld värda.
Efter lite böjning på plats så slutade de nästan helt att studsa. Tror i alla fall att jag köper sproitans vid lite senare tillfälle då dessa är lite prickiga efter tidens tand. Men nu låter det avsevärt mindre.

Tackar.
av *pettson*
Larzan skrev:Tackar.

De bilderna var guld värda.
Efter lite böjning på plats så slutade de nästan helt att studsa. Tror i alla fall att jag köper sproitans vid lite senare tillfälle då dessa är lite prickiga efter tidens tand. Men nu låter det avsevärt mindre.

Tackar.
Nu när du är klar med den fasen så tar du en skitnyckel och vrider torkarbladsstaget (tunna staget) runt sin egen axel åt ena eller andra hållet , så att den står ganska exakt och balanserar på torkarbladet mot rutan. På så sätt lutar bladet optimalt åt ena hållet och slår över och lutar optimalt åt andra hållet. :-)-)
av Henke3
hittade denna tråden och lyckades få hjälp av en kille på Volvo att få fram mått på armarna, det är inte riktigt
så som Pettson beskriver det men han har helt rätt att armen på övre bilden är böjd och behöver justeras.
Lägger in bilder här, V arm:
Bild

H arm:
Bild

Vad är det för värmare inkopplad, […]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]

Motorskölj 4 gånger, nytt filter, ny Bi[…]