- ons 29 okt 2008, 13:12
#229331
Nu jagade du igång mig över hur amatörmässiga TV:s mätningar är. Är helt enkelt tvungen att ge ett konkret exempel! Ni som får ett rött skynke framför ögonen så fort bokstäverna BM och W dyker upp på skärmen får bortse från bilmärket då detta är helt oviktigt för resonemanget.
I nr 5 2007 testar TV Audi A4 1,8T och 2,0 TDI samt BMW 320i och 320d, se länk: http://www.teknikensvarld.se/files/TV07 ... diesel.pdf
Enligt effektmätningen ger 320i 155 hk vid 5725 varv och 320d 146 hk vid 3990 varv. 320i har alltså 6% högre maxeffekt enligt mätningen i rullande landsväg. Döm då om förvåningen när 320i gör 0-100 km/h på 10,5 sek och 320d på 8,7 sek, en skillnad om 21 %. Samma märke, samma kaross, 320d väger dessutom 120 kg mer och har automatlåda. Märkligt inte sant!?
Endast uppgiften om maxeffekt är dock inte tillräcklig för att ge oss en uppfattning om accelerationsförmågan. Vi måste då beräkna effektkurvan.
TV:s diagram över effektkurvan är felaktigt gjorda och dessutom direkt otydliga så jag väljer att utgå från deras uppgift om max vridmoment. Lite räknande ger vid handen att:
320i ger max 199 Nm vid 4120 varv dvs 117 hk samt maxeffekt 155 hk vid 5725 varv dvs 190 Nm.
320d ger max 292 Nm vid 2840 varv dvs 118 hk samt maxeffekt 146 hk vid 3990 varv dvs 257 Nm.
Om vi antar att effektkurvan är proportionerligt ökande med varvtalet, vilket är rimligt att tro då vridmomentet är hyfsat konstant, så ger det en medeleffekt i respektive varvtalsintervall på 136 hk för 320i och 132 hk för 320d.
Utan exakt kunskap om utväxlingsförhållandet i de olika bilarna är det svårt att sia om i vilka varvtalsintervall motorerna kommer att arbeta i under maxaccelerationen men ett rimligt antagande är att man kommer att dra respektive motor förbi effekttoppen för att landa så högt upp på effektkurvan som möjligt på nästa växel. Med andra ord borde motorerna rimligen få arbeta i och strax utanför ovan nämnda varvtalsintervall. Min bedömning är att 320d i bästa fall kan ha en medeleffekt under maxacceleration som motsvarar 320i:s om man ska lita på TV:s mätning.
Hur kan då 320d vara 21 % snabbare till 100 km/h?
Ja, svara på det den som kan. Någon kanske säger att 0-100 är en prestation som brukar vara relativt gynnsam för en dieselbil och det är ju ofta sant. Men i detta fallet så är 320d även 21% snabbare till 160 km/h där maxeffekten verkligen får större betydelse. Antingen är det fel på effektmätningen eller på tidtagningen.
Det blir lite pinsamt att läsa TV:s tester då man knappast behöver ha en examen i teknisk fysik för att se orimligheten och motstridigheten i de siffror de redovisar.
Jag tror att TV har bättre förutsättningar att mäta accelerationstider än motoreffekter, därför tittar jag hellre på dem.
Tankar, synpunkter?
Mvh
Arese
andreas_lofgren skrev:Lövet;Amli skrev: Jag tror att B20 menar att om det mättes upp 166 hk så är det verkliga effekten enligt dig 5-10% mindre, alltså ca. 150hk.Det finns väldigt många osäkerhetsfaktorer i Teknikens Världs mätningar. Till att börja med kör de på rullande landsväg vilket ger en exakthet på runt +- 10%. Sedan har du också problematiken kring dynamisk eller statisk mätning vilket ytterligare späder på osäkerheten.
Nu är jag långt ifrån en motorexpert ska gudarna veta, men att bara mäta acc tider kan väl ändå inte vara det bästa alternativet känns det som?? Det beror väl mycket på motorns och växellådans utväxling m.m. Dessutom går D5:an (som har mindre effekt) i V50 med andra ord bättre än den som sitter i XC90 eftersom den accar mycket snabbare?
Osäkerheten i Teknikens världs mätningar illustreras ofta i deras texter där de kan kommentera att "motorn ger inte alls angiven effekt" och sedan konstatera att "accelerationen ligger mycket nära fabrikstiderna". Att de själva inte inser att de framstår som nötter med sådana reportage gör att trovärdigheten för deras effektmätningar är låg. Vet inte varför TV har gått över till snikmätningar (pengar?) men det är tråkigt för förut mätte de förbrukning vid exakta hastigheter, hade miljöindex osv. Jag saknar den typen av mätningar.
Automotorsport använder Rototest vilket är väsentligt mer exakt. Titta gärna på de siffrorna som komplement.
Nu jagade du igång mig över hur amatörmässiga TV:s mätningar är. Är helt enkelt tvungen att ge ett konkret exempel! Ni som får ett rött skynke framför ögonen så fort bokstäverna BM och W dyker upp på skärmen får bortse från bilmärket då detta är helt oviktigt för resonemanget.
I nr 5 2007 testar TV Audi A4 1,8T och 2,0 TDI samt BMW 320i och 320d, se länk: http://www.teknikensvarld.se/files/TV07 ... diesel.pdf
Enligt effektmätningen ger 320i 155 hk vid 5725 varv och 320d 146 hk vid 3990 varv. 320i har alltså 6% högre maxeffekt enligt mätningen i rullande landsväg. Döm då om förvåningen när 320i gör 0-100 km/h på 10,5 sek och 320d på 8,7 sek, en skillnad om 21 %. Samma märke, samma kaross, 320d väger dessutom 120 kg mer och har automatlåda. Märkligt inte sant!?
Endast uppgiften om maxeffekt är dock inte tillräcklig för att ge oss en uppfattning om accelerationsförmågan. Vi måste då beräkna effektkurvan.
TV:s diagram över effektkurvan är felaktigt gjorda och dessutom direkt otydliga så jag väljer att utgå från deras uppgift om max vridmoment. Lite räknande ger vid handen att:
320i ger max 199 Nm vid 4120 varv dvs 117 hk samt maxeffekt 155 hk vid 5725 varv dvs 190 Nm.
320d ger max 292 Nm vid 2840 varv dvs 118 hk samt maxeffekt 146 hk vid 3990 varv dvs 257 Nm.
Om vi antar att effektkurvan är proportionerligt ökande med varvtalet, vilket är rimligt att tro då vridmomentet är hyfsat konstant, så ger det en medeleffekt i respektive varvtalsintervall på 136 hk för 320i och 132 hk för 320d.
Utan exakt kunskap om utväxlingsförhållandet i de olika bilarna är det svårt att sia om i vilka varvtalsintervall motorerna kommer att arbeta i under maxaccelerationen men ett rimligt antagande är att man kommer att dra respektive motor förbi effekttoppen för att landa så högt upp på effektkurvan som möjligt på nästa växel. Med andra ord borde motorerna rimligen få arbeta i och strax utanför ovan nämnda varvtalsintervall. Min bedömning är att 320d i bästa fall kan ha en medeleffekt under maxacceleration som motsvarar 320i:s om man ska lita på TV:s mätning.
Hur kan då 320d vara 21 % snabbare till 100 km/h?
Ja, svara på det den som kan. Någon kanske säger att 0-100 är en prestation som brukar vara relativt gynnsam för en dieselbil och det är ju ofta sant. Men i detta fallet så är 320d även 21% snabbare till 160 km/h där maxeffekten verkligen får större betydelse. Antingen är det fel på effektmätningen eller på tidtagningen.
Det blir lite pinsamt att läsa TV:s tester då man knappast behöver ha en examen i teknisk fysik för att se orimligheten och motstridigheten i de siffror de redovisar.
Jag tror att TV har bättre förutsättningar att mäta accelerationstider än motoreffekter, därför tittar jag hellre på dem.
Tankar, synpunkter?
Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017