- fre 07 sep 2007, 06:45
#130317
Svänger du Vänster i det vänstra körfältet så passerar du ju oftast 2 infarter innan du kommer till din utfart.
Visserligen har du ju väjningsplikt mot fordon i cirkulationen, varför ett anslutande fordon vid 2 infarten, om det uppfattar att du avser köra ut vid nästa utfart, avvaktar infart i cirkulationen.
( med uppfattar menar jag inte ev, blinkning då den kan vara vilseledande p.g.a felaktig användning )
Att en 2 filig cirkulation skulle vara smidig, ser jag mer som en teoretisk tanke. Än en verklighet, just p.g.a den osäkerhetskänsla filbytet, och den döda vinkeln skapar.
Vore intressant att ta del av försäkringsbranschens statistik om olyckor vid just cirkulationsplatser.
Jag skrev,
"Det vänstra körfältet innebär alltid risker i.o.m att det kräver filbyte med kraftig "död" vinkel. Det högra körfältet ger en ökad säkerhet, samtidigt som det kan minska trafikgenomströmningen i cirkulationen. "
Att du tolkar det som att jag förespråkar vänstersväng i det högra körfältet, får stå för dig. Jag menar att det högra körfältet ger en ökad säkerhet OCH en minskad trafikgenomströmning om det ständigt används.
Men väldigt många vågar inte, eller avstår från att köra in i cirkulationens högra körfält om ett fordon färdas i det vänstra körfältet. Varför ingen eller liten vinst är gjord av att följa reglerna om vänstersväng i vänsterfil.
Det vänstra körfältet skapar alltid en risksituation i.o.m att du måste göra ett filbyte med en död vinkel.
Att stockholmsregionen är hårt belastad av trafik är ingen nyhet, ej heller att det oftast redan är infarkter där vid de tider du anger.
Min erfarenhet av mina besök i eller kring Arlanda, är att en infarkt kan skapas bara av att hålla skyltad hastighet på vägarna.
Ligger jag 10km/h över skyltad hastighet så blir jag i princip omkörd av alla fordon, undantaget EU mopeder.
Med stopplinje menar jag inte STOPP! linje, utan mer väjningslinje ( i.o.m väjningsplikten ) Men är osäker på om ett sådant ord finns?
Jag tror nog du förstod min mening ändå, trots ordvalet.
Att man riskerar att bli påkörd bakifrån är knappast något som unikt för cirkulationsplatser. Eller något man kan lasta "framförvarande" för.
( mer än om denne stylat/förstort sina bromsljus genom att lacka dessa kolsvarta, alternativt undanlåtit att kontrollera bak/bromsljusens funktion )
Att ev, markeringar direkt innan cirkulationen, upphävs i cirkulationen var en nyhet för mig.
Utan att minnas säkert, skulle jag välja att säga att få skyltar om en cirkulationsplats ev, körfält, finns placerade efter infart i nämnda cirkulation.
Varför samma resonemang borde kunna användas även där. Oavsett vad skyltar och markeringar säger, står det en fritt att välja egen fil/färdväg i cirkulationen.
Stämmer det, så är det verkligen ologiskt. Även om det inte ändrar det faktum att cirkulationen är enkelriktad i den bemärkelsen.
Visserligen har du ju väjningsplikt mot fordon i cirkulationen, varför ett anslutande fordon vid 2 infarten, om det uppfattar att du avser köra ut vid nästa utfart, avvaktar infart i cirkulationen.
( med uppfattar menar jag inte ev, blinkning då den kan vara vilseledande p.g.a felaktig användning )
Att en 2 filig cirkulation skulle vara smidig, ser jag mer som en teoretisk tanke. Än en verklighet, just p.g.a den osäkerhetskänsla filbytet, och den döda vinkeln skapar.
Vore intressant att ta del av försäkringsbranschens statistik om olyckor vid just cirkulationsplatser.
Jag skrev,
"Det vänstra körfältet innebär alltid risker i.o.m att det kräver filbyte med kraftig "död" vinkel. Det högra körfältet ger en ökad säkerhet, samtidigt som det kan minska trafikgenomströmningen i cirkulationen. "
Att du tolkar det som att jag förespråkar vänstersväng i det högra körfältet, får stå för dig. Jag menar att det högra körfältet ger en ökad säkerhet OCH en minskad trafikgenomströmning om det ständigt används.
Men väldigt många vågar inte, eller avstår från att köra in i cirkulationens högra körfält om ett fordon färdas i det vänstra körfältet. Varför ingen eller liten vinst är gjord av att följa reglerna om vänstersväng i vänsterfil.
Det vänstra körfältet skapar alltid en risksituation i.o.m att du måste göra ett filbyte med en död vinkel.
Att stockholmsregionen är hårt belastad av trafik är ingen nyhet, ej heller att det oftast redan är infarkter där vid de tider du anger.
Min erfarenhet av mina besök i eller kring Arlanda, är att en infarkt kan skapas bara av att hålla skyltad hastighet på vägarna.
Ligger jag 10km/h över skyltad hastighet så blir jag i princip omkörd av alla fordon, undantaget EU mopeder.
Med stopplinje menar jag inte STOPP! linje, utan mer väjningslinje ( i.o.m väjningsplikten ) Men är osäker på om ett sådant ord finns?
Jag tror nog du förstod min mening ändå, trots ordvalet.
Att man riskerar att bli påkörd bakifrån är knappast något som unikt för cirkulationsplatser. Eller något man kan lasta "framförvarande" för.
( mer än om denne stylat/förstort sina bromsljus genom att lacka dessa kolsvarta, alternativt undanlåtit att kontrollera bak/bromsljusens funktion )
Att ev, markeringar direkt innan cirkulationen, upphävs i cirkulationen var en nyhet för mig.
Utan att minnas säkert, skulle jag välja att säga att få skyltar om en cirkulationsplats ev, körfält, finns placerade efter infart i nämnda cirkulation.
Varför samma resonemang borde kunna användas även där. Oavsett vad skyltar och markeringar säger, står det en fritt att välja egen fil/färdväg i cirkulationen.
Stämmer det, så är det verkligen ologiskt. Även om det inte ändrar det faktum att cirkulationen är enkelriktad i den bemärkelsen.
Volvo 240 Etanol edition