...

Moderator: Moderatorer

av anp
Svänger du Vänster i det vänstra körfältet så passerar du ju oftast 2 infarter innan du kommer till din utfart.
Visserligen har du ju väjningsplikt mot fordon i cirkulationen, varför ett anslutande fordon vid 2 infarten, om det uppfattar att du avser köra ut vid nästa utfart, avvaktar infart i cirkulationen.
( med uppfattar menar jag inte ev, blinkning då den kan vara vilseledande p.g.a felaktig användning )

Att en 2 filig cirkulation skulle vara smidig, ser jag mer som en teoretisk tanke. Än en verklighet, just p.g.a den osäkerhetskänsla filbytet, och den döda vinkeln skapar.
Vore intressant att ta del av försäkringsbranschens statistik om olyckor vid just cirkulationsplatser.

Jag skrev,
"Det vänstra körfältet innebär alltid risker i.o.m att det kräver filbyte med kraftig "död" vinkel. Det högra körfältet ger en ökad säkerhet, samtidigt som det kan minska trafikgenomströmningen i cirkulationen. "

Att du tolkar det som att jag förespråkar vänstersväng i det högra körfältet, får stå för dig. Jag menar att det högra körfältet ger en ökad säkerhet OCH en minskad trafikgenomströmning om det ständigt används.
Men väldigt många vågar inte, eller avstår från att köra in i cirkulationens högra körfält om ett fordon färdas i det vänstra körfältet. Varför ingen eller liten vinst är gjord av att följa reglerna om vänstersväng i vänsterfil.

Det vänstra körfältet skapar alltid en risksituation i.o.m att du måste göra ett filbyte med en död vinkel.

Att stockholmsregionen är hårt belastad av trafik är ingen nyhet, ej heller att det oftast redan är infarkter där vid de tider du anger.
Min erfarenhet av mina besök i eller kring Arlanda, är att en infarkt kan skapas bara av att hålla skyltad hastighet på vägarna.
Ligger jag 10km/h över skyltad hastighet så blir jag i princip omkörd av alla fordon, undantaget EU mopeder.

Med stopplinje menar jag inte STOPP! linje, utan mer väjningslinje ( i.o.m väjningsplikten ) Men är osäker på om ett sådant ord finns?
Jag tror nog du förstod min mening ändå, trots ordvalet.

Att man riskerar att bli påkörd bakifrån är knappast något som unikt för cirkulationsplatser. Eller något man kan lasta "framförvarande" för.
( mer än om denne stylat/förstort sina bromsljus genom att lacka dessa kolsvarta, alternativt undanlåtit att kontrollera bak/bromsljusens funktion )

Att ev, markeringar direkt innan cirkulationen, upphävs i cirkulationen var en nyhet för mig.
Utan att minnas säkert, skulle jag välja att säga att få skyltar om en cirkulationsplats ev, körfält, finns placerade efter infart i nämnda cirkulation.
Varför samma resonemang borde kunna användas även där. Oavsett vad skyltar och markeringar säger, står det en fritt att välja egen fil/färdväg i cirkulationen.

Stämmer det, så är det verkligen ologiskt. Även om det inte ändrar det faktum att cirkulationen är enkelriktad i den bemärkelsen.
av GrandDanoise
anp skrev: Att ev, markeringar direkt innan cirkulationen, upphävs i cirkulationen var en nyhet för mig.
Utan att minnas säkert, skulle jag välja att säga att få skyltar om en cirkulationsplats ev, körfält, finns placerade efter infart i nämnda cirkulation.
Varför samma resonemang borde kunna användas även där. Oavsett vad skyltar och markeringar säger, står det en fritt att välja egen fil/färdväg i cirkulationen.

Stämmer det, så är det verkligen ologiskt. Även om det inte ändrar det faktum att cirkulationen är enkelriktad i den bemärkelsen.
Jo det är klart det är ologiskt, men det är bieffekten med att likställa den med en enkelriktad gata. (Vilket den är, men se hur det kan bli....) :roll:
Detta hände inte med de gamla reglerna där det skulle liknas vid en korsning. För de som inte ser skillnaden mellan en cirkulation och korsning så kan man väl "tänka bort" själva rondellen.. Vad blir det kvar? En korsning! 8) Samma placeringar före och efter, oavsett en korsning eller en cirkulation. Tex. Hur många svänger åt vänster i en korsning från höger vägkant? :shock: Varför röra till det?
Dessutom så kunde man inte strunta i "pilarna" i körfältet INFÖR en cirkulationsplats som man kan idag! Låg man i ett körfält med "höger-pil"så var man tvungen att genomföra högersvängen, isf. som idag.. -"Oj, jag ska till vänster och jag ligger i fel fil... Äh, jag svänger vänster ändå, så får de som bytt till det "riktiga" körfältet tvärbromsa och väja eftersom det är ju de som gör körfältsbytet. :shock:

Nu ska det sägas att 99% (min högst egna undersökning) 8) av alla i Sthlms-området väljer att inte svänga åt vänster från det högra körfältet i cirkusar (där det INTE finns anvisningar ovan körfälten) eftersom det är förenat med risk för plåtskador, snytingar, glåpord, tutningar mm, mm.

Intelligensen i en sån manöver är ungeför lika hög som i att försöka hålla benhårt på högerregeln. Det funkar inte i Sthlm! Trafiken är som vatten, den tar sig fram på de mest märkliga sätt, trots konstiga regler och tack vare det så "flyter" det hjälpligt trots det underdimensionerade vägnätet i området.

PS! En elev klarade körkortet idag, 3 vänstersvängar i cirkulationer - och alla enligt MINA direktiv! Så helt värdelös är jag nog inte på detta! DS!:P
Användarvisningsbild
av vetten
Grattis :-))))) och först och främst till din elev som klarade lappen så du är säkert inte fel ute eller "värdelös" utan kanske en sån som lär ut trafikvett och regelkunnande vilket är FÖRTRÄFFLIGT :!: Heja :-@ och att det skulle kunna vara klarare och mer självklara regler i en rondell det är vi säkert alla överens om (PO) eller HUR :?: :!:
Användarvisningsbild
av halmstaden
"De flesta av Luleås korsningar har varit helt olycksfria sedan de gjordes om till cirkulationsplatser."

Vilken j__a kommentar ! Aftonbladets "höga" nivå på journalistik visar sig igen. Kan det bero på att korsningarna tagits bort till förmån för cirkulationsplatser, kanske.. suck !!! "De flesta av Luleås cirkulationsplatser har varit helt olycksfria sedan de byggdes" eller "I de flesta cirkulationsplatser har olyckorna eliminerats helt" vore bättre svenska. Man kanske kunde ta jobb på Aftonbladet?

Ja, jag läser nästan varje dag där, men måste ändå kritisera redaktionen...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Man måste ha väldigt lite att göra om man orkar bry sig om sådana petitesser :wink:
Skrivfel, stavfel och särskrivningar är ju inte direkt ovanligt idag men huvudsaken är väl att man kan förstå handlingen.
av LarsBd
Av en yrkesman/kvinna kan man kräva ett förstklassigt jobb och en journalists yrke är stavning och grammatik.
En amatör kan tillåtas göra misstag som de flesta här vad gäller stavning och särskrivning men även som amatör måste alltid göra sitt bästa.
Vilka yrkeskategorier tillåts slarva?
Piloter, hjärnkirurger, bilmekaniker, journalister, politiker eller??
Användarvisningsbild
av halmstaden
Läser inte människor det de skrivit innan det publiceras? Man undrar ju..
Här på forum är det ju ursäktligt med stavfel och lite märkliga formuleringar, absolut, men på en tidning, på Sveriges mest lästa webbsida?

/merzo
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ingen är perfekt, därför ska man vara försiktig med att svära över andra för det kommer bara att slå tillbaks på en själv en dag... :wink:

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]