Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MIn 855:a från 97 läckte olja, trodde först att det var den berömda packboxen mellan lådan och motorn. Detta skulle volvo ta 9000:- för att åtgärda :-( ..Beslöt mig då för att kika lite själv och upptäckte då till min stora glädje att det inte alls var där det läckte utan uppe vid packboxen i änden på ena kamaxeln ( inte den med fördelarlocket utan den närmast vindrutan ).

Nu gjorde vi så att vi bytte ut vevhusventilationen med oljefällan för att det är där det var tätt och orsaken till att det trycker ut olja vid den dåliga packningen.

Skruvade ihop allt tillbaka och startade....gick hur fint som helst ca 1km, körde tillbaka till garaget för att plocka in verktyg osv. 15min senare skull jag åka därifrån men då startar inte bilj-veln. Nu har den stått i 4 dagar men startar inte än.

Startmotorn går, jag får gnistor av tändstiften, jag får bensin till luftnippeln på railen. Den har även stått med pluspolen av ett dygn men startar ändå inte.

Någon som vet vad man kan göra åt detta ?

Tacksam för svar !
av *pettson*
boghardt skrev:MIn 855:a från 97 läckte olja, trodde först att det var den berömda packboxen mellan lådan och motorn. Detta skulle volvo ta 9000:- för att åtgärda :-( ..Beslöt mig då för att kika lite själv och upptäckte då till min stora glädje att det inte alls var där det läckte utan uppe vid packboxen i änden på ena kamaxeln ( inte den med fördelarlocket utan den närmast vindrutan ).

Nu gjorde vi så att vi bytte ut vevhusventilationen med oljefällan för att det är där det var tätt och orsaken till att det trycker ut olja vid den dåliga packningen.

Skruvade ihop allt tillbaka och startade....gick hur fint som helst ca 1km, körde tillbaka till garaget för att plocka in verktyg osv. 15min senare skull jag åka därifrån men då startar inte bilj-veln. Nu har den stått i 4 dagar men startar inte än.

Startmotorn går, jag får gnistor av tändstiften, jag får bensin till luftnippeln på railen. Den har även stått med pluspolen av ett dygn men startar ändå inte.

Någon som vet vad man kan göra åt detta ?

Tacksam för svar !
OM du lyssnar när du drar på starten. Verkar det som om det går lite för lätt? Vågar sätta några kronor på att du endast surat ned den så den är komplös.
Hur du åtgärdar det hela finns i en tidigare tråd, bara att söka.
boghardt skrev:Hur läser man felkoder med en OBDII läsare, är det något man måste lämna in för ?
Japp, åka till en verkstad, behöver inte vara volvo. Brukar kosta mellan 300-700 kr.
Annars kan man köpa antingen en PC baserad variant. Det behövs ett interface och programvara eller så kan man köpa bara en OBD II läsare som pluggar direkt i OBD II uttaget.
Jag har själv bägge två typerna men har inte fått igång den PC baserade varianten än.
Jag har hitills klarat mig med den enklare varianten.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]