Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Om man upptäcker att man har läckage mellan låda o motor, hur brådskande är det att åtgärda detta? Kan man inte bara låta det va och hålla ett öga på oljenivån fram tills det är dax att byta koppling eller nåt?
av *pettson*
g00ey skrev:Om man upptäcker att man har läckage mellan låda o motor, hur brådskande är det att åtgärda detta? Kan man inte bara låta det va och hålla ett öga på oljenivån fram tills det är dax att byta koppling eller nåt?
om det inte läcker allt för mycket så kan du vänta.. läcker det mycket så byt direkt.. oljan hamnar i kopplingen
av plisken36
Gammal tråd men ändå:
MIn V70 -02 D5a fuktade olja mellan växllåda och motor vid 33000 mil, 12000 mil senare bäörjade det droppa olja, så ingen brådska om det läcker bara lite.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
plisken36 skrev:Gammal tråd men ändå:
MIn V70 -02 D5a fuktade olja mellan växllåda och motor vid 33000 mil, 12000 mil senare bäörjade det droppa olja, så ingen brådska om det läcker bara lite.
Det är ju dumt att vänta för länge, kopplingen riskerar ju att få olja på sig och då är det bara att byta den.
Användarvisningsbild
av Hilmer
DayDreamer skrev:
plisken36 skrev:Gammal tråd men ändå:
Det är ju dumt att vänta för länge, kopplingen riskerar ju att få olja på sig och då är det bara att byta den.
Och andra sidan så byter man ju inte packkboxen utan att byta kopplingen, så egentligen kan man ju köra tills kopplingen är slut ;)

Sen är ju frågan hur pass lång hållbarhet har dessa packningar egentligen för ingenting varar ju för evigt, hur lite/långt ska dom ha rullat för att man ska anse det vara dålig kvalité på delarna eller bara vanligt slitage?
På min -96a så bytte koppling och packbox mm kring 14 000mil, bilen har idag rullat 29 500mil och det är dags att byta packboxen igen eftersom det börjat fukta kring "skvallerhålet". Dessvärre åker man ju på ett kopplingsbyte också eftersom man inte gärna hoppar över det när man ändå delar på skiten...
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]