Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arese
CarMan skrev:Jag har inget här, man har förmig gag sett en sån effkt kurva, får leta lite...
Håll inte andan medan du letar... :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Arese skrev:
CarMan skrev:Jag har inget här, man har förmig gag sett en sån effkt kurva, får leta lite...
Håll inte andan medan du letar... :D
Håller andan kan jag inte, jag ska leta på jobbet i morgon eller nån annan dag, brukar glöma allt vad fritid är när jag är där.
av Arese
XC90_Executive skrev:

Vid 4000 varv ligger vridmomentet på 340Nm.
Hej

Enligt mina amatörmässiga beräkningar borde vridet bli 325 Nm vid 4000 varv om effekten då är 185 hk (Volvos uppgifter för nuvarande D5).

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev: Hehe, den diskussionen lurar du inte in mig i igen B20 :) Men då är vi iallafall överens om motoregenskaperna!
Mvh
Arese
Fattar inte hur ni kan tycka att priset är helt ointressant, jag körde BMWs feta 8:or innan, de är ÄNNU goare än 6:orna med de kostar ju 200-300 tusen till vilket jag tycker är för dyrt.

Eller varför inte VW/Audis V12 dieslar, de är ÄNNU goare.

Om pengar inte spelar någon roll är det ju bara att dra på :-)
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev: Hehe, den diskussionen lurar du inte in mig i igen B20 :) Men då är vi iallafall överens om motoregenskaperna!
Mvh
Arese
Fattar inte hur ni kan tycka att priset är helt ointressant, jag körde BMWs feta 8:or innan, de är ÄNNU goare än 6:orna med de kostar ju 200-300 tusen till vilket jag tycker är för dyrt.

Eller varför inte VW/Audis V12 dieslar, de är ÄNNU goare.

Om pengar inte spelar någon roll är det ju bara att dra på :-)
Nåt ska du väl använda stålarna till :D

Som sagt var, känns som att vi har räknat på prisdifferenser så räknestickorna blöder. Har försökt förklara i vilka härader prisskillnaderna blir under mina (och många andra som kör förmångsbils) förutsättningar med ett antal exempel. Känns inte meningsfullt att försöka förklara och ge räkneexempel igen. Den som är intresserad (och orkar :D ) kan läsa tidigare i tråden.

Mvh
Arese
Arese skrev:Enligt mina amatörmässiga beräkningar borde vridet bli 325 Nm vid 4000 varv om effekten då är 185 hk (Volvos uppgifter för nuvarande D5).
Jag har inte räknat något. Jag har kollat på ett dynotest. Så jag vet att det stämmer. Vid 4500 dyker det rejält sen. Finns ingen som helst anledning att dra en diesel över 4500.
av Arese
XC90_Executive skrev:
Arese skrev:Enligt mina amatörmässiga beräkningar borde vridet bli 325 Nm vid 4000 varv om effekten då är 185 hk (Volvos uppgifter för nuvarande D5).
Jag har inte räknat något. Jag har kollat på ett dynotest. Så jag vet att det stämmer. Vid 4500 dyker det rejält sen. Finns ingen som helst anledning att dra en diesel över 4500.
Ok, då förstår jag.

185 hk vid 4000 varv kan dock aldrig mostvara något annat än 325 Nm vid 4000 varv.

Mvh
Arese
Arese skrev:185 hk vid 4000 varv kan dock aldrig mostvara något annat än 325 Nm vid 4000 varv.
Det är mycket möjligt. Men om vi kollar på verkliga siffror istället. Om kartan och verkligen inte stämmer överrens, ska man ändå gå efter kartan? :wink:

Verkligheten är att D5an lämnar över 185hk. Jag har inte sett ett enda dynotest som har lämnat under 190-195hk. Troligen ligger dom flesta närmre 200hk.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Du kan titta i den här tråden . Specif[…]

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]