Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mad
Jag har xenonkonverterat helljuset på min v70N bixenon (bara på en sida än så länge) men jag tycker
att det lyser för mycket på vägen precis framför bilen, min fråga är om det går att justera upp bara helljusreflektor och isåfall hur?
Användarvisningsbild
av CarMan
nej, det går inte
av Mad
Frågan är vad som inte stämmer riktig då, ska titta vidare imorgon och ta den andra sidan men det syntes också när
man stod en bit garageväggen att det konverterade helljuset lyste lägre. kan jag ha rukkat!? något ur sitt läge eller?
Konverteringen är en philips premium och ingen "billig" kinessats
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag upplevde också detta när jag konverterade mitt helljus.
Det behöver ju inte vara ett fel utan anledningen är helt enkelt att det lyser mer.
av S.t.r.a.n.D
Reflektorn(och i vissa fall glaset) är tillverkad och anpassad för en halogenlampa. När du xenonkonverterar får du en helt annan ljusbild än tidigare just därför att den inte är anpassad för den lampan. Och som sagt så lyser det ju starkare så det kan ju upplevas som att det lyser konstigt.
av inkognito
konverterade min idag med h9 xenon, och de lyste under halvljuset, då de justerat upp sig, och lyste mer på vägen, men kan ju som sagt vara mer ljus totalt, därav märker man det, men jag hade velat ha helljuskäglan högre upp.
av Lövet
S.t.r.a.n.D har svaret. Xenonlampor lyser på ett annat sätt än Halogen (de lyser starkast i kanterna av ljusbågen) vilket gör att reflektorn skickar ut ljuset annorlunda.
Användarvisningsbild
av Erico
andreas_lofgren skrev:S.t.r.a.n.D har svaret. Xenonlampor lyser på ett annat sätt än Halogen (de lyser starkast i kanterna av ljusbågen) vilket gör att reflektorn skickar ut ljuset annorlunda.
Ok, att konvertera orginalhelljuset till xenon som även jag tänkte, för att slippa montera extraljus är bara att glömma då ?:-/
av Lövet
Ibland fungerar det, ibland inte. Det beror på hur reflektorn ser ut. Om det inte blir bra finns det inte så mycket du kan göra.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]