Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ebbe
Man ska ju byta bultar om man lossar toppen, men erfarenheten visar att dom gammla går att återanvända... Orsaken till byte borde vara att bultarnas sträckgräns uppnås vid åtdragning. Vad är det för kvallité på orginalbultarna? 8.8 eller högre?
Normalt klarar M12 i 8.8 av att dras med 81 Nm.
Nån som har mer erfarenheter av detta?
Ebbe
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja, mkt riktigt är det sträckgränsdragning på dessa bultar. De kan återmonteras max 5ggr brukar man säga. Men detta beror även på deras längd, kommer ej ihåg maximala längd vid sträckning i skallen nu :oops: På mina originalbultar som satt på B230FB:n (944:a '92) är det 10.9. Så ifall du kan återanvända dina bultar beror på antalet gånger toppen lossats samt längd. Man kan se på bultarnas "plana" ogängade del hur mkt de sträckt sig. Om du är säker på att toppen ej demonterats 5ggr samt att bultarna inte ser så sträckta ut, så skall det vara okej med dem.

Åtdragningsmoment (B200/B230)
Steg1: 20Nm
Steg2: 60Nm
Steg3, vinkeldrag: 90°

Åtdragningmoment (B204/B234)

Steg1: 20Nm
Steg2: 40Nm
Steg3, vinkeldrag: 115°

Bultarna drar du i sekvens från mitten och utåt.
av Ebbe
Låter ju bra! Om det är 10,9 så ligger det nominella åtdragningsmomentet på 65Nm. Ska kanske skaffa bult med 12.9 som pallar för 79Nm och således inte uppnår sträckgräns vid montering!
Ebbe
av Arne
Då det gäller D24 TIC bör topplocksbultarna bytas varje gång man lossat toppen, dessa dras tydligen till sin sträckgräns.
Användarvisningsbild
av Ramon
Arne skrev:Då det gäller D24 TIC bör topplocksbultarna bytas varje gång man lossat toppen, dessa dras tydligen till sin sträckgräns.
Hur vet du att det gäller D24 TIC? ebbe har ju inte skrivit det och det står inte heller i hans signatur :???:
Användarvisningsbild
av Mysko
Ramon skrev:Ja, mkt riktigt är det sträckgränsdragning på dessa bultar. De kan återmonteras max 5ggr brukar man säga. Men detta beror även på deras längd, kommer ej ihåg maximala längd vid sträckning i skallen nu :oops: På mina originalbultar som satt på B230FB:n (944:a '92) är det 10.9. Så ifall du kan återanvända dina bultar beror på antalet gånger toppen lossats samt längd. Man kan se på bultarnas "plana" ogängade del hur mkt de sträckt sig. Om du är säker på att toppen ej demonterats 5ggr samt att bultarna inte ser så sträckta ut, så skall det vara okej med dem.
Måste bara få berätta om när en polares kusinbarn hade en 142:a som var rejält trimmad. (Hette det steg 2?) B20:n var varje fall på runt 180 HK å vi ade gjort nått skit med den, kanske vi bytte topppackning eller nått sånt. Skit samma.

Toppen skulle på igen, å min polare har lärt sig av sin far (som är rätt dominant) Att grjorna ska sitta ordentligt. Detta har skett efter att en släpvagn tappats å att ett hjul suttit löst.

Vi (han) drog efter momenten åsså klickade det, å han drog igen så det klickade å drog lite till. PANG, ena bulten small av......

Som tur va, bara skallen så det gick att lossa den efter vi tagit av toppen igen.

Han hjälpte mig även att byta koppling på min 240 turbo. Lyckades han inte dra av en bult då åxå!!

Men samma sak där, vi fick ut bult fan.

Men efter det så får han inte dra med moment på mina bilar, det gör jag själv :) Utom nu när jag bytte dricknutar, då fick han dra bästfan han ville. Han hade inte kunnat misslyckats :)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]