Tomas L skrev:anp skrev:Falsk säkerhet med dubbfritt?
Visst, jag kan acceptera det påståendet, under förutsättning att dubbdäck accepteras som falsk säkerhet vintertid då ingen is eller hårt packad snö finns för dubbarna att greppa i.
För på asfalt ger dubbdäck inte mycket grepp som jag erfarit, på is är de däremot är de oslagbara även om dubbfritt hänger med mycket bra vid vanlig eller t.o.m lite hårdare körning även där.
Jag håller inte riktigt med om att dubbdäck skulle innebära en falsk säkerhet, iaf inte i närheten av samma risknivå som att köra dubbfritt på blankis. En stor del av säsongen, både i början och slutet kör man ju dubbade däck på ren asfalt och jag har aldrig upplevt en kraftig, eller ens märkbar, försämring jämfört med sommardäck. Dubbdäck på asfalt ger nog kortare bromssträcka än dubbdäck på is. Men skillnaden är nog större om man jämför odubbade däck på asfalt och is. Det gör det lite förrädiskt, man har bra grepp en morgon men nästa så finns en ishinna på vägen och greppet är borta.
Dubbfritt på blankis ger ett dåligt grepp, det är nog de flesta överens om.
Däremot är min erfarenhet av dubb och friktionsdäck på identiska bilar med lika gamla ( nya Michelin) vinterdäck, att den bil med dubbdäck ger ett osäkrare grepp på asfalt. Ex,vis vid körning i cirkulationsplatser så understyrde bilen med dubbdäck mycket kraftigt. Något den inte gjorde med sommardäck.
Likaså på landsväg med asfalt med fläckvis isbark på asfalten, även där var det stor skillnad i väghållning och styrning mellan bilarna.
Därför tycker jag att man kan se det som lite falsk säkerhet då dubbdäck ofta framställs som det bästa, enda? vinterdäcksalternativet
En orsak till motståndet till friktionsdäck tror jag är att många vill, eller t.o.m kräver att kunna köra lika fort på vintern som sommaren. Något som inte alltid är möjligt med friktionsdäck om underlaget består av slät is. På skrovligt underlag greppar friktionsdäcken fruktansvärt bra.
http://www.vv.se/templates/page3____25565.aspx
VV´s betygssättning är intressant att läsa, och bekräftar mycket av det som skrivits i tråden oavsett ståndpunkt. Betygen är gissningsvis också satta efter extremförhållanden vad gäller grepp mm, och inte utifrån normala körförhållanden efter våra vägar och körstil.
Sedan något som jag tror *Petsson* var inne på tidigare, diskussionen bör snarare handla om respektive däckstyps inbördes kvalitet och grepp.
Om någon läser denna tråd och utifrån vad som skrivits i den beslutar sig för att köpa dubbdäck då det verkar säkrast, och köper ett billigt kinadäck med uselt grepp och kvalitet.
Är det ett bättre eller sämre val än att ha köpt det bästa friktonsdäcket marknaden kan erbjuda?