Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas_lofgren skrev:Intressant att S-tronic helt plötsligt skulle bli aktuell för Q5 då den i nuläget inte tål mer än 320 nm. Är du säker på vad du säger Amli? 3,0Tdi finns i alla andra utföranden enbart med den sexstegade Tiptroniclådan (Q7, A6, A5)
Det är nog den nya 7-stegade S-tronic som klarar 550 Nm som används i Q5 och A4.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
andreas_lofgren skrev:Intressant att S-tronic helt plötsligt skulle bli aktuell för Q5 då den i nuläget inte tål mer än 320 nm. Är du säker på vad du säger Amli? 3,0Tdi finns i alla andra utföranden enbart med den sexstegade Tiptroniclådan (Q7, A6, A5)
Det är nog den nya 7-stegade S-tronic som klarar 550 Nm som används i Q5 och A4.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Hur mycket rabbatt lämnar Audi då, är det i BMW eller Volvonivå?
av Lövet
För egen del ligger det närmare Volvonivå än BMW nivå. Tror standardavtalet ger 10% och Audi kör sällan kampanjer mot just tjänstebilskunder vilket innebär att det inte brukar bli så mycket mer. En bekant som kört Audi i all evighet vid det här laget brukar få runt 12% men då är han en mycket trogen kund som var tredje år köper ny tjänstebil i halvmiljonsklassen.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Vi har begärt in en preliminär offert på Q5 och XC60 (båda manuell) för att göra en jämförelse. Vi får se var rabatten hamnar.

Lite intressant info om S-tronic i Audis stora diesel, 3.0 TDI Quattro:

Audi A4 3.0 TDI 240 quattro, förbrukning l/100 km, man (aut):
Stad: 9.6 (8.6) landsväg: 5.4 (5.9) blandad: 6.9 (6.9).

Med S-tronic så är alltså stora dieseln snålare i stadstrafik med automatlåda än med manuell låda*. Med XC60 och geartronic så är det tvärtom så skillnaden kan bli rätt stor i just stadstrafik mellan Q5 och XC60 med automatlåda.

*) Med förbehåll för tryckfel i Audis information, men jag har sett samma egenskaper på andra modeller med dubbelkopplingslåda.
av Lövet
Eftersom S-tronic ju inte har någon momentomvandlare så ligger förbrukningen på samma nivå (eller lägre) än en manuell. Det gäller alla modeller där DSG lådan finns. Syns i faktabladen på A3, Golf, TT bland annat
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Eftersom S-tronic ju inte har någon momentomvandlare så ligger förbrukningen på samma nivå (eller lägre) än en manuell. Det gäller alla modeller där DSG lådan finns. Syns i faktabladen på A3, Golf, TT bland annat
Tomas L skrev:Audi A4 3.0 TDI 240 quattro, förbrukning l/100 km, man (aut):
Men hallå Förklara detta den som kan?

-Varför drar aut mer på landsväg då S-tronic ju är en manuell låda med automatisk koppling? (nästan 10% mer)
-Och varför drar den mindre i stan än manuell, utgår man från att testföraren växlar som en kratta? (nästan 11%)
av Arese
Vålvå skrev:
CarMan skrev:Jag prova för skoj skul en s80 2,4D
åker man i 20km/h (vilket är snabt för att åka runt ett gathörn) på 4:ans växel så har motorn 500 rpm (självklart går bilen rätt dåligt då.
om man konsentrerarsig så kanaske nån liten effektminskning finns vid 4000 rpm, men det kan vara enbart en ljud förendring. Motorn håller alltså fullt ös från 1500 rpm till 5000 rpm där rödmarkeringen börjar.

den som hävdar nått annat har kört en annan motor!

på 4:an i 60km/h så har man 1500 rpm (kanska behöver en kurs i att växla?)
Håller med dig fullständigt :!:

Och JA! 1,2,3 finns för att användas :wink:
Herrarna har uppenbarligen aldrig kört en fin stor rak sexa med manuell låda, då kan man snart sagt välja vilken växel som helst, när som helst, med samma fina komfort. Det är flexibelt, det är premium (löjligt ord förövrigt) på riktigt. I min gamla bil kunde jag smyga omkring på trean hemma i villaområdet eller i stan utan att växla samtidigt som den gärna nosade på varvtalsstoppet i 160 km/h under omkörningar på landsväg. Det är en mysig känsla att ha tillgång till både smidighet i botten och jävlar anamma på toppen.

En motor som inte trivs på låga eller höga varvtal är i min bok varken komfortabel eller rolig. Därför hoppas jag att Volvo inte bara minskat förbrukningen och ökat effekten utan har utökat det varvtalsområde då motorn känns trevlig att ha att göra med. Idag går den bra mellan 1500 och 3500 varv. Det är bara ett effektivt effektband på 2000 varv som är lätt att trilla utanför.

Mvh
Arese
Senast redigerad av 2 Arese, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Eftersom S-tronic ju inte har någon momentomvandlare så ligger förbrukningen på samma nivå (eller lägre) än en manuell. Det gäller alla modeller där DSG lådan finns. Syns i faktabladen på A3, Golf, TT bland annat
Tomas L skrev:Audi A4 3.0 TDI 240 quattro, förbrukning l/100 km, man (aut):
Men hallå Förklara detta den som kan?

-Varför drar aut mer på landsväg då S-tronic ju är en manuell låda med automatisk koppling? (nästan 10% mer)
-Och varför drar den mindre i stan än manuell, utgår man från att testföraren växlar som en kratta? (nästan 11%)
Man kan fråga sig hur det kan skilja så mycket, men en orsak är kanske de 7 växlarna och den snabba växlingen (hundradelar av en sekund) som minimerar förluster. Så jämfört med en S tronic så växlar nog alla "som en kratta".

http://www.audi.se/audi/se/se2/new_cars ... tails.html
http://www.audi.se/audi/se/se2/new_cars ... _test.html
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
Vålvå skrev:
CarMan skrev:Jag prova för skoj skul en s80 2,4D
åker man i 20km/h (vilket är snabt för att åka runt ett gathörn) på 4:ans växel så har motorn 500 rpm (självklart går bilen rätt dåligt då.
om man konsentrerarsig så kanaske nån liten effektminskning finns vid 4000 rpm, men det kan vara enbart en ljud förendring. Motorn håller alltså fullt ös från 1500 rpm till 5000 rpm där rödmarkeringen börjar.

den som hävdar nått annat har kört en annan motor!

på 4:an i 60km/h så har man 1500 rpm (kanska behöver en kurs i att växla?)
Håller med dig fullständigt :!:

Och JA! 1,2,3 finns för att användas :wink:
Herrarna har uppenbarligen aldrig kört en fin stor rak sexa med manuell låda, då kan man snart sagt välja vilken växel som helst, när som helst, med samma fina komfort. Det är flexibelt, det är premium (löjligt ord förövrigt) på riktigt. I min gamla bil kunde jag smyga omkring på trean hemma i villaområdet eller i stan utan att växla samtidigt som den gärna nosade på varvtalsstoppet i 160 km/h under omkörningar på landsväg. Det är en mysig känsla att ha tillgång till både smidighet i botten och jävlar anamma på toppen.

En motor som inte trivs på låga eller höga varvtal är i min bok varken komfortabel eller rolig. Därför hoppas jag att Volvo inte bara minskat förbrukningen och ökat effekten utan har utökat det varvtalsområde då motorn känns trevlig att ha att göra med. Idag går den bra mellan 1500 och 3500 varv. Det är bara ett effektivt effektband på 2000 varv som är lätt att trilla utanför.

Mvh
Arese
Tycker D5 är mycket spänstig då den funkar bra från 50-60 km/h upp till +220 km/h på en och samma växel (6an)

Heller inga problem att dra ur den till rödgräns om man har lust.

Även med tunga släp (upp mot 2 tons boggiesläp är det bara att åka backe upp och ned på 6an

Bra bopttenvrid också då man drar upp 2 ton båt nåstan på tomgång ur sjön.
Användarvisningsbild
av Brainy
Flyttar denna då den handlar om betydligt mer än bara en D5a i en nyare volvomodell.

Kanske läge att byta trådnamn till något mer passande med? Volvo vs konkurrenterna...?

mvh
Anders
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 31

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016