Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
mikael_81 skrev:Tänkte kanske att när jag höjer, och kommer till en gräns där det låter illa och H/U inte orkar mer, fast högtalarna som drivs av steget har mer att ge.

Om jag fadar, kommer jag inte att göra det på de fyra högtalare som drivs av steget? Jag kan antagligen fada "ner" hatthyllehögtalarna så de inte spelar lika högt, eller höjer jag nivån på steget så det låter mer från dörrhögtalarna?
Sorry, tänkte inte på att du skall driva bakre dörrhögtalarna på steget...

Personligen så har jag båda paren bak drivna av H/U (dörrar+hylla) och en fyrkanalare till frontar + sub. Jag kör alla mina bakre väldigt tyst, så jag har nästan fadat fullt famåt..

/Thomas
av mikael_81
Jag tänkte åka och köpa ett framsystem och ett fyrakanals slutsteg, koppla in steget till framsystemet och volvos orginal högtalare bak.
Iframtiden köpa högtalare till bakdörrarna, eller kanske eventuellt en sub.

Det verkar ju vettigt att göra som du att kanske behålla orginalhögtalarna bak och trycka in en sub.

Tror du volvos högtalare klarar effekten från slutsteget om jag kopplar in dem på steget tillsvidare?

Vad har du för sub föresten? Något du kan rekomendera?
Användarvisningsbild
av Funk
Volvos högtalare klarar kanske effekten från ett bra steg, men man behöver ju inte spela fullt, det låter troligen illa innan det går sönder..

Jag köpte en Blaupunkt 12" i färdig låda, mest för att slippa snickra själv, och att den var riktigt billig på rea.. Men den är såpass bra att jag inte känner behov av att byta upp mig. Den är en aning stor för min smak, men jag har en liten sluten låda med en 10" som åker i istället när det skall köras med full packning i bilen.

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... &VGR=U1252 , jag kan verkligen rekommendera både basen och leverantören..Fri frakt vid köp över 600:- med kort...

/Thomas
av mikael_81
Bra pris på suben!

Nä framsystemet kommer ju få spela mer än det där bak, Sen kanske volvos högtalare låter bättre med lite mera kraft?? Vi får se, lutar åt att jag gör så, sen kopplar på en sub vid senare tillfälle om jag tycker det behövs.
av mikael_81
Har nu bytt framsystemet till DLS R6a, Satt in ett slutsteg som driver både framsystemet och volvos högtalare bak, blev faktiskt riktigt bra.

Framsystemet blev en enorm skillnad, redan på en gång innan de ens är inspelade. Helt plötsligt finns det bas fram. Får ge det några veckor till så blir det nog ännu bättre. :D

Och orginalhögtalarna bak fick ett rejält lyft med mera kraft från slutsteget, är väldigt nöjd änsålänge. I framtiden får vi se om man vill ha mer bas ifrån en sub.

Mvh Mikael
Användarvisningsbild
av Degnell
Satte också i R6A-kit i helgen. Inte lika imponerad som dig än så länge, men kanske blir bättre efter det är inspelat. Drivs med orginalmonterat PA200. Hade High Performance högtalarna innan, och tycker inte skillnaden är enorm, om men märkbar. Vart bättre ljud, men inte värt dom 1600:- som det kostade. Däremot dämpningen som jag köpte för 159:- på biltema och dämpade dörrar/dörrsidor med var värd varenda krona. Lite vibrationer kvar som jag tänkte försöka få bort kanske idag, men mycket bättre. Så jäkla skönt att kunna vrida upp volymen lite utan att bli förbannad på att hela dörrarna ger ifrån sig vibrationsljud :D
av MACHRILL
Hej.

Förlåt att jag lägger mig i lite.

På bildelsbasen.se kan man köpa Volvos Premium Sound 100w orginal till ett hyfsat pris.
Framdörrarna har nere en 8" bas och en 4" mellanregister, uppe en diskant.
Bakdörrarna har 6" midbas (inga diskanter)
Hatthyllan har 8" bas och diskanter.
Elementen känns igen på att konen ser vävd ut (istället för papp) och är märkta med gul ettikett (istället för blå).
Dessa är tillverkade av Dynaudio i Danmark och är speciellt balanserade för S60 kupén.
Detta tillsammans med PA-200 eller helst PA-300 ger ett ljud av mycket god kvalité med kraftig bas och rena diskanttoner!!
av mikael_81
Degnell skrev:Satte också i R6A-kit i helgen. Inte lika imponerad som dig än så länge, men kanske blir bättre efter det är inspelat. Drivs med orginalmonterat PA200. Hade High Performance högtalarna innan, och tycker inte skillnaden är enorm, om men märkbar. Vart bättre ljud, men inte värt dom 1600:- som det kostade. Däremot dämpningen som jag köpte för 159:- på biltema och dämpade dörrar/dörrsidor med var värd varenda krona. Lite vibrationer kvar som jag tänkte försöka få bort kanske idag, men mycket bättre. Så jäkla skönt att kunna vrida upp volymen lite utan att bli förbannad på att hela dörrarna ger ifrån sig vibrationsljud :D
Kan förstå att du kanske inte upplevde lika stor skillnad, du hade ju redan slutsteg och hyfsade högtalare innan bytet. Kan tänka mej att det märktes mer när jag monterade mina + slutsteg (det var H/U som drev det innan bytet) Kan spela betydligt högre och kraftfullare nu utan att det låter illa.

Vad för isolering tryckte du i? Blev det bra? Tycker inte det skramlar något nämnvärt innan det börjar bli riktigt högt, kanske ska prova att isolera lite och se om man blir av med det helt och hållet.
Användarvisningsbild
av Degnell
Bild
Text tagen direkt från Biltemas hemsida:"Självhäftande Bitumen-plattor (asfaltsgummi) för vibrationsdämpande ljudisolering. Mattans höga egenvikt tar effektivt bort resonans- och vibrationsljud på bilens hjulhus, bottenplåtar m.m. Lätt att forma efter underlaget med hjälp av värmepistol. Kan även läggas i remsor. För god effekt bör minst 1/3 av underlaget täckas. Övermålningsbar. 4 plattor. Mått: 500 x 400 mm. Tjocklek: 3 mm."

Priset är 159 välinvesterade riksdaler. Det är säkert olika från bil till bil, men jag upplevde endel irriterande vibrationsljud från dörrarna när basen är ställd lite högt och det spelas musik med tryck i.

Numer spelar jag bara med högtalarna i framdörrarna, och visst är det skillnad, men inte sån enorm skillnad som jag kanske tänkt mig. Dock tar det sig mer och mer för varje dag, så missnöjd är jag ju inte.
Användarvisningsbild
av Funk
Lite beroende på vilken smak man man har så kan säkert HP systemet uppfattas som bra... HP är inget dåligt system i S60/V70N, men det kan knappast kallas prisvärt. Personligen tycker jag att Dynaudios goda rykte definitivt inte motsvaras av högtalarsystemen i Volvos bilar, även om de tidiga bilarna (Som s60/V70N) är bättre än de nyare.

/Thomas

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]