Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
kave skrev:
CarMan skrev:men dom nya är väll inte nya maskiner det är väll bara lite mer kräm i dom, så trivs du inte med 185:hk som finns i dag så trivs du säkert inte med de nya hellar.

själv älskar jag 185hk motorn, o önskar att jag hade den i min båt...
Tja, det är väl bara att betala:
http://www.volvo.com/NR/exeres/A49B4907 ... BF6C7D.htm
Nu vaknar man ju till båtintresserad som jag är :).

Finns det ens någon liten likhet mellan Volvos D5 i personbilar med ovan länkade penta motor? Jag skulle ju annars gissa att en personbilsmotor inte klarar sig många dagar i marin miljö :lol:
av Arese
AndS skrev:Måste få kommentera, man anpassar väl växel efter bil/motor runt t.ex. gathörn inte finns det väl något egenvärde i att plåga en bil runt med för hög växel för att kunna påvisa en rå motorgång. I mitt fall så valde jag nu diesel för att få bra drag från 1500 och uppåt 4000 samt bättre bottendrag med kärra efter, och med annan körteknik mot mina tidigare bensinturbo så fungerar det bra för mig nu men det tog ca 1000mil hade acceptera en annan körstil.
Visst kan man göra det men en flexibel och komfortabel motor klarar såväl tomgång som maxvarv utan protester.

Som jag skrev tidigare i tråden, växla för att nå maximala prestanda har jag inget emot men att inte kunna åka på hög växel på 70-väg eller åka omkring i stan på trean tycker jag är en komfortbrist.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
bilgalen skrev:
kave skrev:
CarMan skrev:men dom nya är väll inte nya maskiner det är väll bara lite mer kräm i dom, så trivs du inte med 185:hk som finns i dag så trivs du säkert inte med de nya hellar.

själv älskar jag 185hk motorn, o önskar att jag hade den i min båt...
Tja, det är väl bara att betala:
http://www.volvo.com/NR/exeres/A49B4907 ... BF6C7D.htm
Nu vaknar man ju till båtintresserad som jag är :).

Finns det ens någon liten likhet mellan Volvos D5 i personbilar med ovan länkade penta motor? Jag skulle ju annars gissa att en personbilsmotor inte klarar sig många dagar i marin miljö :lol:
Ja det är istortsett samma motor, eller snarare föregångeren, den utan virvelspjäll. (tror den är utan virvelspjäll då man inte belastar motorerna på samma sätt. en båtmotor går på hög belastning hela tiden, som att ständigt åka i uppförsbacke med husvagn efter.)
men i båtvarianten så har motorn 190hk. motorn inklusive backslag kostar ca 200 000:- (o jag behöver 2st i båten) så det blir inget motorbyte...
ett motorpaket ink. backslag väger ca 330kg. mina nuvarande väger ca: 800kg o levererar 150hk. då dom är på 4 liter o bara har 4cylindrar så är dom inte vibrationsfria...
av bilgalen
CarMan skrev:Ja det är istortsett samma motor, eller snarare föregångeren, den utan virvelspjäll. (tror den är utan virvelspjäll då man inte belastar motorerna på samma sätt. en båtmotor går på hög belastning hela tiden, som att ständigt åka i uppförsbacke med husvagn efter.)
men i båtvarianten så har motorn 190hk. motorn inklusive backslag kostar ca 200 000:- (o jag behöver 2st i båten) så det blir inget motorbyte...
ett motorpaket ink. backslag väger ca 330kg. mina nuvarande väger ca: 800kg o levererar 150hk. då dom är på 4 liter o bara har 4cylindrar så är dom inte vibrationsfria...
Men är det inte lite andra (läs bättre) material i Pentan än i personbilsmotorn just med tanke på den marina miljön?
Användarvisningsbild
av CarMan
bilgalen skrev:
CarMan skrev:Ja det är istortsett samma motor, eller snarare föregångeren, den utan virvelspjäll. (tror den är utan virvelspjäll då man inte belastar motorerna på samma sätt. en båtmotor går på hög belastning hela tiden, som att ständigt åka i uppförsbacke med husvagn efter.)
Men är det inte lite andra (läs bättre) material i Pentan än i personbilsmotorn just med tanke på den marina miljön?
det lär vara helt andra camar för at skapa annan karaktär, samt en helt annan mjukvara.
jag kan inte tänkamig att ventiler eller kolvar är anorlunda, men jag har inte kollat upp det.
Användarvisningsbild
av Tomas L
CarMan skrev:
Tomas L skrev: Exakt du har inge aing om hur motorerna är att köra i bilarna !!!
Det är exakt samma motorer hordvarumesigt, skiljer inte på en enda skruv !

man ja det är olika data på dom, du har altså bara läst en broshyr o sen listat efter hur bala dom verkar
Du läste inte kommentarerna i mitt inlägg med listan? Gör det. Självklart så måste man även ta med styrningen av motorn, det spelar ingen roll att varandra skruv är identisk, är inte styrningen identisk så ÄR det olika motorer. Så naturligtvis så tar jag hellre 185 hk/400 Nm med samma förbrukning, än ett svagare alternativ.
Användarvisningsbild
av Tomas L
CarMan skrev: Som jag upplever 163 & 185:an så är dom svåra att skilja åt när man har tom bil.
det är förhålande vis mjuk & tyst gång, på lite högre varv så ökar dieselknacket (antar att man inte kan ha samma förinsprutning där) men det är ju bara under kraftig acceleration.
dessa motorer är dockade mot den nya lite starkare 6 växlade automat lådan, den växlar helt OK.

motorerna har högt vrid, redan från extremt lågt varv, vilket göra at man har skönt bottendrag, efektkurvan är mjuk o behaglig, nästan ingen ketchup effekt alls.
D5, där finns en ketchupflaska modell större. Jag kallade den "gummibandseffekt" här på forumet efter en provkörning, den är svår att missa.

Och automatlådan är väl den del på V70II som får mest kritik här på forumet, näst efter D5:an törstighet.
av perhall
Arese skrev:
AndS skrev:Måste få kommentera, man anpassar väl växel efter bil/motor runt t.ex. gathörn inte finns det väl något egenvärde i att plåga en bil runt med för hög växel för att kunna påvisa en rå motorgång. I mitt fall så valde jag nu diesel för att få bra drag från 1500 och uppåt 4000 samt bättre bottendrag med kärra efter, och med annan körteknik mot mina tidigare bensinturbo så fungerar det bra för mig nu men det tog ca 1000mil hade acceptera en annan körstil.
Visst kan man göra det men en flexibel och komfortabel motor klarar såväl tomgång som maxvarv utan protester.

Som jag skrev tidigare i tråden, växla för att nå maximala prestanda har jag inget emot men att inte kunna åka på hög växel på 70-väg eller åka omkring i stan på trean tycker jag är en komfortbrist.

Mvh
Arese
Jag håller med om kritiken mot förbrukning, vibrationer etc. men jag tycker nog inte att effektbandet är smalare i D5 än andra 180-190-hk dieslar. Konkurrenterna ligger inte bättre till, de är också tröga i 70 på 6:an...
av AndS
Arese skrev:

Mvh
Arese
Förstår din värdering av komfort, men för mig är det obegripligt att stoppa in en 6-växlad låda istället för en 5-växlad om man inte utnyttjar 6:an som "överväxel" som tar ned varvtalet i hastigheter över t.ex. 90km/h, annars kunde man ju behållit den 5-växlade? Hela vitsen med 6 växlar är ju att man bättre ska kunna anpassa lämpligt motorvarv till vald hastighet. Om jag skulle välja utifrån din beskrivning av komfort så skulle jag välja en automatlåda, där man även har möjlighet att växla manuellt.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 31
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016