Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av micke.m
Hej
Har köpt en 945 97:a 11 000 mil,jag tycker att man får slå igen bagageluckan rätt så hårt för den ska gå i lås,ska det vara så?är rätt ny inom kombi 940,har haft många 740 o 940 sedaner o där får man luckan att gå i lås hur lätt som helst när man stänger.

//Micke
av micke.m
Fluffen skrev:Kärvande lås? Prova med att smörja upp och motionera låset och se om det blir bättre.
nee låset är smort som bara den.Tänkte om där är någon skustering så man kunde flyta fram låset lite,eller bak tappen,men verkar inte så,hmm
Hur är era ,ni andra som kör 945:or?
Användarvisningsbild
av Fluffen
På mina två 945:or så tycker jag man få ha ganska bra fart på bakluckan annars låser den bara första "snäppet".
Går inte lika lätt som på en sedàn.
Du kan ev pröva att flytta ut låspinnen lite för att se om det blir bättre. :roll:
Användarvisningsbild
av emwtur
min låser lätt!
det sitter några gummiklotsar på sidorna av öppningen som skall "fånga" luckan,
det kanske är dom som är skadade eller sitter för långt ut ?

/emwtur
av micke.m
Fluffen skrev:På mina två 945:or så tycker jag man få ha ganska bra fart på bakluckan annars låser den bara första "snäppet".
Går inte lika lätt som på en sedàn.
Du kan ev pröva att flytta ut låspinnen lite för att se om det blir bättre. :roll:
ja precis,man får ha ganska bra fart för den inte ska bara låsa i första snäppet,vad jag ser så går det inte o flytta ut låspinnen,ej ställbar.
av micke.m
emwtur skrev:min låser lätt!
det sitter några gummiklotsar på sidorna av öppningen som skall "fånga" luckan,
det kanske är dom som är skadade eller sitter för långt ut ?

/emwtur
okej,ja gummiklossarna sitter där dom ska.
Användarvisningsbild
av rampitsch
Beror inte mängden kraft som åtgår för att stänga luckan på hur bra dämparna är?

Med nybytta dämpare får man ju ta i för kung och fosterland, medan man får hålla i luckan om de är slut.

?!
av 945S
Det låter som det är när luckan nästan gått i lås som den kärvar. Således inte dämparna. Kolla om låset och/eller styrklackarna vid varje sida går att justera. Kolla hur luckan sitter när den gått i lås. Sitter den för långt ut eller in eller lagom?

Min lucka (945 -95) är väldigt lättstängd. Det räcker med att släppa från kanske 20 cm så låser den helt.
av francis
Jag har haft samma problen för 2 år sen.Vad jag minns så finns 2 skruvar som håller låsgrejen på plats på bagagerumsgolvet.Det är de 2 skruvarna du ska lossa o flytta lås grejen antigen fram eller bak en anining så är ditt problem löst.Det tar 2 min.Lycka till
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]