Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Kollade en 964 3.0 Aut. -91 idag hos en bilskojare. 9500 kr. 37500 mil. Är det normalpris eller misstänkt billigt ?

Bromsskivorna bak var bra rostiga. Känt problem för denna bil ? ... mer än vanligt :roll:
Dyrt/jobbigt att byta ? Eller kan man pigga upp dom med ståborst inför besiktningen ?

Nåt bra trix för att höra/kolla ifall kam eller vippor är slitna ?

Eller nåt annat typiskt man ska se upp med för denna bil ?
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
av Mr T
Är det inte en 964 du menar? 760 hade sista årsmodell 1990.

Ytlig rost på bromsskivor kan komma ganska snabbt när bilar står stilla men brukar försvinna lika fort när man kör igen. Men även om de är dåliga så är det inte hela världen för det är ganska billiga saker och går snabbt att byta, och om bilen bromsar jämt (höger jämfört med vänster) och det inte vibrerar när du bromsar så säger nog inte bilprovningen någonting.

Betydligt jobbigare om handbromsen inte fungerar, vilket är ett typfel på dessa bilar. Pain in the ass att byta handbromsvajrarna...

Motorfrågan får andra svara på.

9500 kr för 37500 mil tycker jag dock är dyrt. Såvida den inte är i superskick och "alla" slitdelar är bytta.

Kolla på blocket, finns många prisvärda åk med betydligt färre mil på mätaren.

//Mr T
Användarvisningsbild
av sidhabo
Mr T skrev:Är det inte en 964 du menar? 760 hade sista årsmodell 1990.

//Mr T
Tack för tipsen Mr T. Självklart är det en 964 .... hjärnsläpp :-O)
Ändrat nu !
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jodå Mr T. Handbromsen var riktigt dålig. Så det avskräckte så det räckte.
En kontrollampa lyste hela tiden. En uppåtpil. Säljaren sa att det var "overdriven". Men det gick inte att koppla ur den. Hur funkar "extra växeln" på en sån här ? Man ska väl kunna styra det med en knapp eller ?
Dessutom kunde man inte göra KD när den var kall. Det funkade när den blev varm. Tog det som ytterligare ett dåligt tecken ...
Och la ner projektet
av I.H.P
sidhabo skrev:En kontrollampa lyste hela tiden. En uppåtpil. Säljaren sa att det var "overdriven".
Säljaren snackar Bull!!!
Det var indikeringslampan för att automaten gick i W(Winter) läge.
Lådan startar då på 3an, växlar snabbt upp till 4an och låser turbinen(lock-up) tidigt samt att motorn går på reducerad effekt.
//Björn
Användarvisningsbild
av Ticken
Asså måste bara flika in om det här med priset. Jag skulle inte inte betala dom där pengarna för dom där milen med dom där felen..
För några år sen köpte jag en 745 för 10000 med 46000 mil på mätaren, men å andra sidan var den bilen i NYSKICK. Otroligt? Ja, men helt sant.
Nej, Ta dina 9500 och leta på blocket som någon annan skrev här, du kommer garanterat hitta något bättre.

/Turbo+
av sundelin
Turbo+ skrev:Asså måste bara flika in om det här med priset. Jag skulle inte inte betala dom där pengarna för dom där milen med dom där felen..
För några år sen köpte jag en 745 för 10000 med 46000 mil på mätaren, men å andra sidan var den bilen i NYSKICK. Otroligt? Ja, men helt sant.
Nej, Ta dina 9500 och leta på blocket som någon annan skrev här, du kommer garanterat hitta något bättre.

/Turbo+
46000 bara den va ju knappt inkörd ju!
Användarvisningsbild
av sidhabo
Well , det blev en 745 19000 mil för 8000 kr. 1988. Den såg riktigt bra ut. Det var bättre förr :) Time will tell. Men det blir så mycket mindre val om man vill ha en automat. Vill inte emigrera till USA :D
av metalHJ
Lite synd, 960 är i övrigt fina och bra bilar såvida du kommer ett vettigt exemplar. Säljaren verkade ju vara tämligen oseriös och okunnig :roll: Hoppas du blir nöjd med nyförvärvet iaf! :-)-)
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]