Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Min vänstra reservhjulsbalja kapade jag bort och ersatte med rak plåt som svetsades dit. Blev jäkligt bra. Måste göra samma sak med den andra men nu har jag tyvärr inte tillgång till svets längre, så jag fundrerar på om det finns nått bra sätt att fästa dit en ny plåt så att det blir hållbart. Har hört om superstarka och superdyra limmer som klarar upp till 100kg belastning, kanske kemisk metall, nån fom av glasfiberspackel, hårdlöda med gasbrännare (kan bli svårt?) Eller är det svets som gäller? Kraven jag har är väl att det ska sitta men kommer inte belasta nått speciellt ändå..

Med vänlig hälsning
/Jakob
Finns inga genvägar, det är svetsning som gäller.
Visst finns det lim osv som klarar uppgiften att hålla ihop plåt (många nya bilar är idag limmade bitvis) men förarbetet är inte att leka med i ditt fall då det krävs t ex att ytorna är rena, raka och parallella, och det är fan inte lätt att åstadkomma här med t ex en plåt som inte ens är avsedd för ändamålet.
Nja, för att slippa behöva göra om det och dessutom mer eller mindre veta att det blir en hållbar konstruktion så rekommenderar jag dig att svetsa det. Jag hade ju aldrig vågat ha nåt i skuffen när man vet att reparationen är minst sagt bristfällig. Bör inte vara så svårt att få nån polare eller firma att häfta dit en plåt lite snabbt.

Men som bilplåtslagare kanske man är lite gnällig...
Gör allt förarbete, klipp till och bocka plåten så den passar perfekt, slipa kliniskt rent från rost och färg så är det ett 10-minutersjobb att grilla dit den. Borde inte bli så dyrt på en verkstad.
Men då ska det vara bra gjort från början, lagom överlapp, bra passform, frisk plåt. Täta skarven med fogmassa, grunda och måla.
Japp det är svetsning som gäller.
Jag har gjort som så någon gång när jag inte har haft tillgång till svets att jag slipat kliniskt rent, klippt till en rostfri plåt med lite överlapp och popnitat dit den, knackat till den så att den ligger jämt och fint och sedan åkt till någon verkstad som svetsat dit den på 10 röda. Har inte blivit speciellt dyrt.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]