Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Ang. att lita blint på färddatorn, det ska man nog passa sig för, i alla fall om det gäller de sista 14-15 milen, för det tycks vara så att färddatorn då plötsligt börjar leva sitt eget liv..ungefär på samma vis som den rasar i mil direkt efter att man tankat och kört de första 5-10 milen.

Jag höll själv på att sätta mig i en riktigt jobbig sits förra veckan då jag i lugnt tempo och långkörning försökte slå mitt rekord på en tank (89 mil, diesel).

När trippmätaren stod på ca 88 mil och den oranga lampan för låg bränslenivå lyst ett bra tag så lurade jag på att åka in och tanka...men färddatorn visade på ca 140 kilometer till tom tank. Så jag valde att fortsätta, men i något lugnare tempo (körde 100 km/h på motorvägen istället för 110 km/h).

Plötsligt gick färddatorn ner till 90 km till tom tank. Noterade samtidigt att det var ca 6 mil till närmsta stad. Skulle jag våga chansa? Jag ville ju trots allt slå rekordet, och den hade nätt upp passerat 89 mil...hmm..ja valde att chansa! Skulle ju med försiktig fart finnas minst 3 mil till godo.

En bit in i kolmörkret (klockan var runt 23 på kvällen) så åker färddatorn ner fortfaren än planerat...i nedförsbackar går den ner mot 20 km tom tank..för att plötsligt bara ge den läskiga bilden - - - (tre streck) och därmed tomt.

La i femman och rullade nerför backarna...hastigheten låg nu runt 50-60 km/h. Bilarna bakom började komma ikapp och jag stände av både extraljus, helljus samt fläkt. Nu var det nervöst!

Dessutom hade jag stämt möte med en bekant som väntade på mig 20 mil därifrån..och jag var reda sen!

Streck - streck - strec - och när jag tittade på trippmätaren stod det 89,2 mil. Galet..det kändes som jag åkt i timmar, men i själva verket hade jag bara tagit mig någon mil. Och hur jag än vred på siffrorna fick jag inte ihop streck - streck - streck och 89,2 mil med den beräknade ankomstsiffran på ca 94 mil... alltså redan tom enligt färddatorn, och mer än fyra mil kvar..hur tusan ska detta gå tänkte jag?

I nästa uppförsbacke hoppade färddatorn upp till 40 km tom tank, och en snabbis på 50 km till tom tank.. Pust..! Körde vidare i sakta tempo. Fortfarande med allt avslaget.

Efter cirka 2 mil ytterligare blir det bara streck -streck -streck, hur jag än kör och oavsett om det är uppför eller nerför. Nu var det nervöst!

Och så plötsligt med lite över 1 mil kvar till staden...dyker det upp en vägskylt som anvisar att det finns en bensinmack i närheten, ca 300 meter bort för att vara exakt. Yes! Vågar inte chansa på att ta hela vägen fram...även om det hade varit cool tänker jag. Bäst att svänga av. Var inte dum nu.

Svänger av...bilen drar enorma mängder soppa när man inte håller jämn gas och hög växel längre. Måtte den hålla ända fram till bensinmacken. Svänger runt, in på nästa väg..kör rakt, svänger höger igen, följer skyltarna, och så plötsligt, där står den, den övergivna och nerlagda bensinmacken!

Föreställ Dig paniken som sprids i kroppen när man inser vad bensinmacksdöden gjort med vårt land. Här står jag då mitt ute i ingenstans, och har precis offrat några dyrbara kilometer på att hitta denna bensinmack, och så är den nedlagd. Då hade det ju varit bättre att chansa och fortsätta in mot staden!

Tar bilen och rullar ut försiktigt igen...puttrar fram och inåt staden. Efter några kilometer dyker det upp en till station. Obemannad såklart. Men ändå en bensinstation. Svänger in. Och tro det eller ej...men där finns inte diesel! Endast bensin! Vad är oddsen för detta? Panik.

Kör vidare..någon kilomter längre fram igen ser jag nästa obemannade mack. Svänger in. Billigt dessutom. Perfekt tänker jag!

Parkerar bilen bredvid pumparna, går ut och sätter i mitt kort. Men maskinen vägrar ta emot det. Ur funktion står det. Nej! Inte igen...kolla de andra pumparna också, det är bara bensin och ingen tar emot kortet.

Puttrar vidare igen..kör jag på luft nu månntro? Och nästa mack är också obemannad. Stannar till. Sätter i kortet, knappar in koden och börjar tanka. Yes..pust..skönt!

Sen slår den plötsligt av vid cirka 600 kronor. Har ju långt kvar till full tank. Vad nu då? Jag som sett så fram mot att få reda på hur mycket soppa som gick in i bilen. Provade att ta ur slangen och sätta fast den på pumpen igen. Sen gick jag till kontoterminalen och satte i mitt kort ånyo. "Kvitto finns ej" får jag då som svar. Provar igen "kvitto finns ej". Vaddå..kvitto finns ej? Det skiter väl jag i. jag vill bara knappa in min kod på nytt och tanka en gång till. Hur svårt ska det vara?

Provar 10 gånger. Men helt omöjligt. Verkar som att kvittorullen är slut och därför går det inte att få kvitto. och har man inte fått något kvitto så kan man tydligen inte tanka något mer heller...och varför slår automaten av vid 600 kronor? Måste ju vara någon kvarleva från tidigt 1900 tal då bensinen/dieseln fortfarande var löjligt billig och 600 kr soppa var astronomiska mängder i liter. Men så är det ju inte längre. Har man glömt att uppdatera systemen?

Drar vidare och hittar en ytterligare mack bara någon kilomter ytterligare bort. Tankar igen. Räknar ut att det gick in precis 71 liter. Tanken rymmer 70. Men har dock varit med om att jag tankat i 73 liter när jag verkligen pressade en gång i vintras. Så det borde ju ha funnits marginal att köra ända in till stan...typiskt tänkte jag.. jaja..men nytt rekord blev det i alla fall.

Över 93 mil på 1 tank diesel...med en Volvo V70 D5 AWD...svårslaget!

Jag tror faktiskt jag skulle kunna slå det rekordet lite ytterligare..men då måste jag köra en konstant långkörning..typ Stockholm-Kiruna eller något sådant.

Den här gången hade jag varit inne i städer och samhällen och även gasat på rejält några gånger...så det finns helt klart potential för att slå nya rekord framöver, men troligtvis inte innan nästa sommar och vintern är över.
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
~Kalle~ skrev:Nog hade man allt varit lite nervös :) Intressant läsning!!

Se den här tråden angående tankning för stora summor http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=33870

40 km till tom tank är det närmaste jag varit enl. färddatorn

/Kalle
Ah, tackar! Det var en bra tråd, och kul att fler än jag noterat samma sak. Men något svar tycktes inte finnas där ännu..får väl ta och maila bensinbolagen eller nåt. Ringde journumret när det krånglade ovan men fick inget svar där trots några ihärdiga försök.
Tomas88 skrev:Fasen vad nervöst. På motorväg är det ju inte speciellt kul att bli ståendes.
Nej, usch...läste någon artikel om att många drabbats av motorstopp på nya motorvägen mellan Gävle och Uppsala. När jag tänker efter kanske de övermodiga drabbats av samma som jag och min bil...dvs en färddator som mot slutet räknar de kvarvarande milen helt åt skogen...man kanske läser att det är 120 km tom tank och tänker att det borde hålla fram till Gävle eller Uppsala. Och så någonstans på mitten nollas plötsligt mätarn, och sen, med lite oflyt motorstopp.
Hej och tack för din berättelse. Det måste ha varit spännande i negativ bemärkelse.:)

Jag har ännu inte blivit stående och då kör jag ofta tills det är 50-100 km kvar enl färddatorn. Någon gång har det varit så lite att det har blivit tre streck i displayen när jag åker ner från kullen vi bor på.

Rekordet i körsträcka på en tank har varit drygt 140 mil men då gick det i 71-72 liter vill jag minnas. Normalt blir det drygt 120 mil per tank förutom under den kallaste tiden.

I somras när dieseln var dyr slog macken av på 1001.44 och då blev det inte fullt i tanken. Vill minnas att den stoppade på kring 67 liter och det hade nog gått i 3-4 liter till. Nästa tankning på samma mack avbröts redan vid ca 800 kr, märkligt nog. Fattar inte varför man justerar ner köpgränsen när literpriset går upp. Borde väl vara tvärtom?

Man får nog ta färddatorns räckviddssiffror som en grov fingervisning om hur man ligger till. Det vore ju förstås trevligt om den hade rätt: :wink:
Bild
A80TD skrev:Hej och tack för din berättelse. Det måste ha varit spännande i negativ bemärkelse.:)

Jag har ännu inte blivit stående och då kör jag ofta tills det är 50-100 km kvar enl färddatorn. Någon gång har det varit så lite att det har blivit tre streck i displayen när jag åker ner från kullen vi bor på.

Rekordet i körsträcka på en tank har varit drygt 140 mil men då gick det i 71-72 liter vill jag minnas. Normalt blir det drygt 120 mil per tank förutom under den kallaste tiden.

I somras när dieseln var dyr slog macken av på 1001.44 och då blev det inte fullt i tanken. Vill minnas att den stoppade på kring 67 liter och det hade nog gått i 3-4 liter till. Nästa tankning på samma mack avbröts redan vid ca 800 kr, märkligt nog. Fattar inte varför man justerar ner köpgränsen när literpriset går upp. Borde väl vara tvärtom?

Man får nog ta färddatorns räckviddssiffror som en grov fingervisning om hur man ligger till. Det vore ju förstås trevligt om den hade rätt: :wink:
Bild

haha...vilken skön bild! Kunde man få sådana värden på sin färddator så skulle ju bilresorna vara en sann fröjd :-) Jag brukar kunna få en siffra på 1100 - 1380 km till tom tank när jag kört lugnt och sen precis tankat fullt. Fortsätter jag att köra riktigt lugnt så går den snabbt ner och ligger runt 90-100 mil, och sen på slutet försvinner milen blixtsnabbt.

Att det var olika limit undrar vad det berodde på? Kan det vara så att den spärrar på närmsta hundralapp när det börjar närma sig full tank? Håller med Dig att det låter osannolikt att de skulle ha sänkt limit till 800 kr. Är säkert en massa jobb med att ställa in den där gränsen, och min egen hypotes är ju som sagt att det är en gammal kvarleva från tiden då bensinen var billig, och sen har teknikerna helt enkelt inte hunnit/orkat programmera om. Men den hypotesen är ju inte helt 100% heller...ska bli spännande och se om någon hittar svar i den andra tråden.

Under den kallaste tiden brukar jag komma ungefär mellan 48 - 67 mil på en tank. Och snittförbrukninge ligger på 1.2-1.3. Men då kör jag mycket korta sträckor, och ofta i kuperad terräng, med mycket snö och annat elände samt använder dieselvärmaren och har takbox.

0,78 är nog det lägsta jag lyckats uppmäta genom trippmätare/tankning. Kör man normalt drar den nog 0,8-0,9 och gasar man på rejält ligger den nog runt 0,9-1,0. Sommartid.

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]