Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#228168
855 94:a t5 2litersmotor. Startar direkt den är kall och går att köra men den rycker och motar direkt man gasar på lite. Men när den blivit varm så är det som att den inte går på alla cylidrar och stannar om jag rör gasen, och sen är den mycket svårstartad. Händer även att den inte vill tända alls. Om jag väl fått igång den och lyckas hålla den igång och får den att varva så går den bra från 4000 varv å uppåt "stå alltså still och gasar" under det så bluddrar den och dålig gasrespons. Någon som haft liknande problem eller kanske vet ändå. har kollat dessa saker. Inga felkoder, slangar kollade, fördelare och tändstift men ingen skillnad. ?:-/ :-(O)
av *pettson*
#228200
855 T5 -94 skrev:855 94:a t5 2litersmotor. Startar direkt den är kall och går att köra men den rycker och motar direkt man gasar på lite. Men när den blivit varm så är det som att den inte går på alla cylidrar och stannar om jag rör gasen, och sen är den mycket svårstartad. Händer även att den inte vill tända alls. Om jag väl fått igång den och lyckas hålla den igång och får den att varva så går den bra från 4000 varv å uppåt "stå alltså still och gasar" under det så bluddrar den och dålig gasrespons. Någon som haft liknande problem eller kanske vet ändå. har kollat dessa saker. Inga felkoder, slangar kollade, fördelare och tändstift men ingen skillnad. ?:-/ :-(O)
Du har även kollat den tjocka vacumslangen på framsidan av insuget. Som går till evapventilen? Den brukar alltsom oftast gå av med otroligt mycket tjuvluft som följd. Din bil har just ett problem med enormt mycket tjuvluft. Den går sämre varm eftersom den då inte får bränsletillskott som när den är kall..
Spraya lite med startgas medans bilen går på tomgång så ska du se att den kommer att reagera nånstans ordentligt..
#228331
*pettson* skrev:
855 T5 -94 skrev:855 94:a t5 2litersmotor. Startar direkt den är kall och går att köra men den rycker och motar direkt man gasar på lite. Men när den blivit varm så är det som att den inte går på alla cylidrar och stannar om jag rör gasen, och sen är den mycket svårstartad. Händer även att den inte vill tända alls. Om jag väl fått igång den och lyckas hålla den igång och får den att varva så går den bra från 4000 varv å uppåt "stå alltså still och gasar" under det så bluddrar den och dålig gasrespons. Någon som haft liknande problem eller kanske vet ändå. har kollat dessa saker. Inga felkoder, slangar kollade, fördelare och tändstift men ingen skillnad. ?:-/ :-(O)
Du har även kollat den tjocka vacumslangen på framsidan av insuget. Som går till evapventilen? Den brukar alltsom oftast gå av med otroligt mycket tjuvluft som följd. Din bil har just ett problem med enormt mycket tjuvluft. Den går sämre varm eftersom den då inte får bränsletillskott som när den är kall..
Spraya lite med startgas medans bilen går på tomgång så ska du se att den kommer att reagera nånstans ordentligt..
Nu har jag sprayat startgas , men inte hittat nått fel. Vad ska man nu göra då eller kolla :?:
av *pettson*
#228355
855 T5 -94 skrev:
*pettson* skrev:
855 T5 -94 skrev:855 94:a t5 2litersmotor. Startar direkt den är kall och går att köra men den rycker och motar direkt man gasar på lite. Men när den blivit varm så är det som att den inte går på alla cylidrar och stannar om jag rör gasen, och sen är den mycket svårstartad. Händer även att den inte vill tända alls. Om jag väl fått igång den och lyckas hålla den igång och får den att varva så går den bra från 4000 varv å uppåt "stå alltså still och gasar" under det så bluddrar den och dålig gasrespons. Någon som haft liknande problem eller kanske vet ändå. har kollat dessa saker. Inga felkoder, slangar kollade, fördelare och tändstift men ingen skillnad. ?:-/ :-(O)
Du har även kollat den tjocka vacumslangen på framsidan av insuget. Som går till evapventilen? Den brukar alltsom oftast gå av med otroligt mycket tjuvluft som följd. Din bil har just ett problem med enormt mycket tjuvluft. Den går sämre varm eftersom den då inte får bränsletillskott som när den är kall..
Spraya lite med startgas medans bilen går på tomgång så ska du se att den kommer att reagera nånstans ordentligt..
Nu har jag sprayat startgas , men inte hittat nått fel. Vad ska man nu göra då eller kolla :?:
Inte en reaktion på gasen alltså. Då har jag ett radikalt förslag.. Dra ur sladden till massmätaren och starta bilen. Se om den beter sej bättre? Den kommer dock att få dålig tomgång. Men se om den svarar bättre..
#228432
Det testade jag igår och jag tyckte att den gick om möjligt lite bättre när jag drog av kabeln ,och då tändes motorelektroniklampan. Men jag tyckte att den var lika dålig vid gasberöring som förut. Nollade även koden som blev då lampan började lysa, men den går lika kasst ändå. :-(O)
av *pettson*
#228437
855 T5 -94 skrev:Det testade jag igår och jag tyckte att den gick om möjligt lite bättre när jag drog av kabeln ,och då tändes motorelektroniklampan. Men jag tyckte att den var lika dålig vid gasberöring som förut. Nollade även koden som blev då lampan började lysa, men den går lika kasst ändå. :-(O)
Nåt så elementärt som bränsletrycket har du kontrollerat? Menar så pumpen inte är på upphällningen?
#228439
*pettson* skrev:
855 T5 -94 skrev:Det testade jag igår och jag tyckte att den gick om möjligt lite bättre när jag drog av kabeln ,och då tändes motorelektroniklampan. Men jag tyckte att den var lika dålig vid gasberöring som förut. Nollade även koden som blev då lampan började lysa, men den går lika kasst ändå. :-(O)
Nåt så elementärt som bränsletrycket har du kontrollerat? Menar så pumpen inte är på upphällningen?
Hur kontrollerar jag så att bränsletrycket är som det ska då?
av *pettson*
#228447
855 T5 -94 skrev:
*pettson* skrev:
855 T5 -94 skrev:Det testade jag igår och jag tyckte att den gick om möjligt lite bättre när jag drog av kabeln ,och då tändes motorelektroniklampan. Men jag tyckte att den var lika dålig vid gasberöring som förut. Nollade även koden som blev då lampan började lysa, men den går lika kasst ändå. :-(O)
Nåt så elementärt som bränsletrycket har du kontrollerat? Menar så pumpen inte är på upphällningen?
Hur kontrollerar jag så att bränsletrycket är som det ska då?
Förslagsvis genom att använda en bränsletrycksmätare som visar dej trycket :-)-) Har du ingen sån och inte har varesej verktyg eller kunskap runtomkring. Se om du får tag i nån som är lite mera erfaren och lös problemet ihop?

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]