Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ronny
Hej JAg har ett problem med min 850 glt 92. Skulle backa ut hemma i går morse och då fick jag man kan väl säga kärringstop, den är lite knepig i läget mellan gas o koppling. så den stannade. och när jag skulle starta den så ville den inte! Vad kan vara felet? Fick i gång den med hjälp av startkablar och ett antal minuters tuggande. och sen skulle jag köra en sväng men då dog den när jag släppte upp kopplingen. tacksam för hjälp!
av *pettson*
Ronny skrev:Hej JAg har ett problem med min 850 glt 92. Skulle backa ut hemma i går morse och då fick jag man kan väl säga kärringstop, den är lite knepig i läget mellan gas o koppling. så den stannade. och när jag skulle starta den så ville den inte! Vad kan vara felet? Fick i gång den med hjälp av startkablar och ett antal minuters tuggande. och sen skulle jag köra en sväng men då dog den när jag släppte upp kopplingen. tacksam för hjälp!
Till att börja med kan du slå på tändningen och läsa ur ev. felkoder. Låter onekligen som om nånting fått nog :-)-) Kolla även noga på slangarna på framsidan av motorn så dom är hela och du inte har nån tjuvluft. (tänkte om du hade nån sprucken slang och sen rör sej motorn lite när du släpper upp kopplingen).
av Ronny
Kollade felkoderna och fick 1-2-3 på tändningen. 1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig. Kan det vara bränslepumpen eller nåt annat?
av *pettson*
Ronny skrev:Kollade felkoderna och fick 1-2-3 på tändningen. 1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig. Kan det vara bränslepumpen eller nåt annat?
Se där ja.. Din kylfläkt går alltså på halvfart bara du drar på tändningen och den går efter det att du stängt av bilen med?..

Hursomhelst.. Radera koden/koderna i uttag 2 och 6. Prova starta.... läs ur igen så det inte är gamla koder. Återkommer koden 1-2-3 i så byt tempgivarn så ska allt bli kalas igen.

Felkodsinformation Felkod 1–2–3 LH 3.2

Villkor

Bränslestyrenheten är beroende av temperatursignalen för beräkning av insprutningstiden vid t ex kallstart. Om styrenheten får en signal som motsvarar en temperatur som är lägre än –87 °C (hög signal) eller högre än 175 °C (låg signal) tolkas detta som fel och felkod sätts.

Ersättningsvärde
-Styrenheten antar ett ersättningsvärde som motsvarar 80 °C.
-EZ 129 K startar elkylfläkten på halvfart.
-Styrenheten skickar en temperatursignal motsvarande 150 °C till tändstyrenheten.

Felorsak

För hög signal.
-Signalledning kortsluten till spänning.
-Avbrott på signalledning eller jordledning.
-Defekt temperaturgivare.
-Kontaktresistans i anslutningar.
För låg signal.
-Signalledning kortsluten till jord.
-Defekt temperaturgivare.

Felsymptom
-Svårstartad eller startar inte alls i vissa temperaturområden.
-Körbarhetsproblem under uppvärmning.
-Eftergång på elkylfläkten.
av Ronny
Det var inte tempgivaren utan fick se att kabeln till kamaxelgivaren var av så där tror jag att vi har problemet. :) Basra att byta den i morgon. Tack för hjälpen

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]