Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har missljud från något i motorrummet, och jag tror inte att det är motorn.

Som rubriken lyder, går det att felsöka genom att köra motorn en kort stund med radiatorfläkten, vattenpumpen och generatorn bortkopplade?
Var på och drog lite i prylarna och det visade sig att fläktens infästning i vattenpumpen glappar horisontellt.
Har inte testat att koppla bort den än, men den kan väll mycket väl vara skälet till missljuden?

Ny vattenpump som gäller i såfall, eller kan man fixa den?
När det gäller vattenpumpen. Vill helst slippa byta den igen om något år, vilket jag har läst om att vissa behövt göra med pumpar från vissa tillverkare.

Är det någon som vet vilken som är den bästa tillverkaren? bortsett från volvo orginal dvs,
både mekonomen och biltema säljer sina varianter, någon som vet vilken som brukar hålla högst kvalitet?
Jag har bara monterat originalpumpar och de har med pinnbultar, muttrar, bultar och allt du behöver.
Kostar inte många kronor på volvo.
Handla där det är smidigast för dig, har svårt att tänka mig att de skulle vara sämre. :roll:

Volvo: 497kr
Mekonomen: 504kr
Biltema: 379kr

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]