Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pasiman
hur får jag loss bromslangen på en v70 -99
provade lite idag men verkar sitta som fasen finns det nån trix till det.
av 855 T5 -94
pasiman skrev:hur får jag loss bromslangen på en v70 -99
provade lite idag men verkar sitta som fasen finns det nån trix till det.
Jag brukar värma med gas eller gasol. Då brukar det lossna. Annars kan muttrarna bli runda väldigt lätt.
Användarvisningsbild
av Fluffen
De kan sitta som f*n. :-(O)
Jag rekomenderar att du ser till att ha möjlighet att göra ett nytt rör innan du ger dig på att byta bromslangen, ifall det skiter sig. Öppna ringnycklar är också att föredra framför vanliga blocknycklar.
Som tidigare sagts så funkar värme men se då till att bromslangen inte skjuter. :lol:
av Kena
Jag rev bort slangar och satte dit nya rör, men såhär i efterhand skulle jag nog rekommendera att kapa röret och kona om röret och sätta dit en ny nippel. Tror det finns grejjor till det på B-tema. Byta rör kan man ju alltid göra men det var ganska bökigt att få dit röret på vänstersidan.
Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
Rekomenderar stark att göra som Kena säger, Har testat båda metoderna på min förra bil och vänstersidan är förbaskat krånglig då röret är böjt på så många sätt så kommer alltid något ivägen..
av Jwinkler
du klipper av slangen nära hylsan eller vad man ska säga(där slangen sitter mot röret), sen värmer du tills det smäller till, och slangen expanderar, sen skruvar du bort den, man misslyckas aldrig!
du behöver inte vara rädd för smällen, de blir högt men inte farligt =) du behöver ju inte kolla nära..good luck
Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
Jwinkler skrev:du klipper av slangen nära hylsan eller vad man ska säga(där slangen sitter mot röret), sen värmer du tills det smäller till, och slangen expanderar, sen skruvar du bort den, man misslyckas aldrig!
du behöver inte vara rädd för smällen, de blir högt men inte farligt =) du behöver ju inte kolla nära..good luck
Han skrev att du ska värma tills slangen expanderar så antar att han menar slangen :D

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]