Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Fick en liten reflektion efter prisuppgifter på mellersta dämparen till 960 sedan. Tog reda på att liknande dämpare till 940 var nästan hälften så billig...

mellersta dämparen 960 ~1400:- på AD bildelar
mellersta dämparen 940 ~800:- på AD bildelar (Denna finns även på biltema till än mer reducerat pris)

Jag fick äran att byta avgaset på farsans 940 fulltrycks turbo -92 i våras, och när jag efter helgen har rustat upp mitt befintliga avgas på 960'in ser jag inga större märkbara skillnader på mellersta dämpare 960 kontra 940 turbo. Så är det någon klok själ som kan avvara hemligheterna till den enorma prisskillnaden? Det är ju samma dimension på rören mellan 940 turbo och 960. Annars är den enda praktiskt motiverade baktanke till priset, att 960 dämparen har betydligt bättre flöde...?

960'in har multilink, vilket gör att röret har en ANINGS formskillnad (kraftigare böj över bakaxeln). Men med ögat att dömma är den minimal jämfört mot 940'ins, och ger jag mig fan på det är jag övertygad om att jag likväl skulle kunna få dit en 940 dämpare med hjälp av 1 timmes kap o svetsjobb.

Vad säger ni, kära volvovänner?
av 945S
Ska du kapa och svetsa vill det väl till att det blir bra gjort om du inte skall förkorta livslängden på systemet. Jag kan tänka mig att det är svårt att få till lika bra rostskydd som en riktig fabriksgjord galvanisering. Sen tillkommer ju besväret att göra jobbet, så frågan är väl om det är värt det man sparar...

Skulle ju kunna vara så att 940-röret passar direkt, om än med mindre marginal, om det nu är så minimala skillnader. Försök på egen risk dock.

Vi kan ju skriva upp denna prisskilnad som ännu ett argument för 940:s överlägsenhet som bruks/andrabil. ;-)
av metalHJ
Haha, Nu försöker du igen :lol: Okay då, jag köper argumentet för 940's styrka i denna diskussion :wink: Men återkopplar också till att 960 är avsevärt bekvämar/lyxigare att åka. Jag använder bilen både privat och i jobb, och den slåss bland en av de bästa bilarna jag ägt. Sen är jag motorkåt också, så bara sexan under huven gör mig än mer "attraherad" av just 960! Nog om OT 8)

Kollade uppritade skisser igår, och ser vissa anslutningsskillnader på 940 röret kontra 960'ins. Så det blir en del modifieringar för att matcha original anslutningar mellan katten och den bakre dämparen! Men i övrigt är både dämpare, upphängning och böjen över bakaxeln snarlikt på 940/960.

Men det är som du säger, är det värt jobbet... Köper jag 960 system är det bara att klämma dit på en 20 min. Ska jag modifiera, drar det iväg med tiden. Rostskyddet kan jag nog lösa ganska bra ändå med hotpaint direkt efter svetsjobbet.

Vi får se hur jag gör, byte av dämparen är inte akut då jag rustade upp mitt befintliga system i helgen. Skulle gissa på att de reparationerna håller en 2-3 månader iaf.

Snart ska ju bilen in och dömmas på SBP, och i min vetskap är det bara handbromsen kvar att åtgärda. Sen bör det vara prickfritt, som de senaste åren. Men något ska de väl säkert hitta, bara för att jävlas :x
av 945S
Hur blir det med rostskyddet på insidan av röret om du svetsar? Vidare, om det är sån där aluminiumbelagd plåt (det stod "Walker" iaf på autoexperten) undrar jag om det går att få till någon bra finish på det.

Jag kollade lite priser på Meca, Micro och Autoexperten och gängse pris verkar vara runt 1400:- för mellandämparen och 1800:- för slutburken, sen tillkommer monteringsdetaljer och diverse smårör. En sisådär fyratusen bagis således.

945: 2300:- för ett komplett system på Biltema. I rostfritt. :-) Hihihi.
av metalHJ
Köp ditt rostfria avgassystem på Biltema, så åker jag till Micro och köper ut rördelar/dämpare och svetsar ihop mitt egna sportsystem till 960'in för runt 2500:- 8) Det må rosta sönder lite tidigare på grund av min svetsning, men den smällen tar jag :lol:

Bilen är ändå utrustad med en sexa, med fint muller! Ska jag ändå gå på avgaset, kommer jag satsa på lite sportigare ljud... Absolut inte överdrivet, men det ska finnas lite mer muller än det gör original. Och dels är det en kostnadsfråga, istället för att köpa svindyra originalgrejor köper jag custom rör och bygger mitt eget system, och blir mer nöjd med slutresultatet! :)

945S, Tack för din feedback hur som hellst :wink:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Målar du ditt hemmagjorda avgassytem ordentligt så ska det nog hålla längre än ett JT system iallafall. 8)
av metalHJ
Detta system byggde jag i ordning åt en gammal Merca jag åkte runt i! Resultatet blev kanonbra, och jag hellackade med hotpaint... Dock äger jag inte bilen nu, således vet jag inte HUR bra rostskydd det är men nog skyddar det bättre än inget.

2,5" system med simons sportdämpare, och egenhändigt plockade rördelar samt detaljer! Svetsade fast upphängningar på vardera dämpare, och fäste sedan i gummibälgar mot golvet. Jag diggade verkligen det där slutröret 8)
Bild

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc[…]