Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av per brand
Är det någon som har xeonkonverterat sina helljus på sin bil och i så fall några tips på vägen!!!!!!!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tips på hur man monterar menar du?

Angående vilket kitt du ska ha så kan jag i alla fall tipsa om att inte välja mer än 6000k. Mest ljus ger 4300k. Om du väljer 6000k så får du vit-blå ljus eller vitt med blå stick.

Har själv 4300k 50w ger ett bra vitt ljus och du slipper det gula ljuseet som äts upp när du har mörk asfalt.
Användarvisningsbild
av per brand
vad det beträffar monteringen så har jag förståt att det skall vara rätt lätt. Att du använder orginalkontakten och ansluter den till xeonboxen. Jag tänkte mig ett kitt 50w från xeonkungen ca 1500kr. Och jag har hört att det motsvarar 2st 100w extraljus.Man får väl inget konstigt felmeddelande i bilen vid en sådan installation.....
Tomas88 skrev:Tips på hur man monterar menar du?

Angående vilket kitt du ska ha så kan jag i alla fall tipsa om att inte välja mer än 6000k. Mest ljus ger 4300k. Om du väljer 6000k så får du vit-blå ljus eller vitt med blå stick.

Har själv 4300k 50w ger ett bra vitt ljus och du slipper det gula ljuseet som äts upp när du har mörk asfalt.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej du kan inte jämföra med extraljus. Det blir inte lika bra, om du inte jämför med några riktigt små extraljus i så fall.

Är det v70 classic-08 det gäller?
Användarvisningsbild
av per brand
Det är en v70 classic-08 som jag har och tänkte slippa sätta på stora extraljus typ hella.
Tomas88 skrev:Nej du kan inte jämföra med extraljus. Det blir inte lika bra, om du inte jämför med några riktigt små extraljus i så fall.

Är det v70 classic-08 det gäller?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är det riktigt bra ljus du vill ha så rekomenderar jag nog att du i stället köper extraljus som du sen xenonkonverterar.
Men nöjer du dig med lite bättre ljus så är ju ett xenonkitt ett bra alternativ.
av S.t.r.a.n.D
per brand skrev:vad det beträffar monteringen så har jag förståt att det skall vara rätt lätt. Att du använder orginalkontakten och ansluter den till xeonboxen. Jag tänkte mig ett kitt 50w från xeonkungen ca 1500kr. Och jag har hört att det motsvarar 2st 100w extraljus.Man får väl inget konstigt felmeddelande i bilen vid en sådan installation.....
Det är väldigt enkelt att montera så det ska inte vara några problem. Och du kommer inte få något felmeddelande när det gäller helljus.
Sen är det precis som Tomas skriver, du kan inte jämföra med ett par extraljus tyvärr (tänker då på klassiker som bosch big knick eller hella 3000). Visst får du ett starkare ljus med xenon men du får inte längden och bredden som extraljus ger dig.
Jag har xenon konverterat (allt som går framåt) och är grymt nöjd med 50W 4300K i helljusen jämfört med innan. MEN, jag saknar längden på ljuset. Funderar på att montera min tre hella jag har liggandes och xenonkonvertera även dessa. Då blir det ljus så det står härliga till. Men som sagt, har du inget behov av dagsljus flera 100m framåt så räcker det gott och väl med 50W i helljus.
av Wych
Hej,
Nu har jag en s60 och tycker inte alls att extraljus lämpar sig lika bra som på en v70, därav konverteringen.
Så jag slog till på detta 50w kit
http://www.vparts.se/cgi-bin/ibutik/AIR ... artgrp=210

Måste säga att det var välinvesterade pengar, är väldigt nöjd med ljuset nu.
Kanske inte billigaste kitet på marknaden, men snabb leverans och 2 års garanti på ballast+lampa :-)-)
Användarvisningsbild
av ER
Wych skrev:Hej,
Nu har jag en s60 och tycker inte alls att extraljus lämpar sig lika bra som på en v70, därav konverteringen.
Så jag slog till på detta 50w kit
http://www.vparts.se/cgi-bin/ibutik/AIR ... artgrp=210

Måste säga att det var välinvesterade pengar, är väldigt nöjd med ljuset nu.
Kanske inte billigaste kitet på marknaden, men snabb leverans och 2 års garanti på ballast+lampa :-)-)
Håller ej med, tycker dom passar bra där i nosen då det blir för naket utan tre feta 225mm ljus där. Dock passar rostbenägna BK sämre än Navigator/NBB Alpha225/Hella 3000/3003 pga att dom ser ut som klumpiga 70-talare, inte moderna som dom uppräknade. Men så anser jag säkerhet/funktion alltid går före styling, speciellt i mörker när ingen ändå ser hur bilen ser ut. Blir billigare i längden på så vis när det händer något.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]