Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Ett litet bidrag till CarMan.

Jag köpte en gång en ny termostat på Meca. Senare när det där lilla reklambradet som man får när man har Volvokort kom så såg jag att det hade blivit några kronor billigare om jag köpt det på Volvo.
Så visst man ska inte förutsätta att det blir billigare med piratdelar men ofta är det så.
av *pettson*
Men om vi nu tar två produkter som är med volvos höga orginalkrav..
Ett fabriksmonterat lager 1995 fabrikat SKF och eftermarknads SKF lager från orginalhyllan.
Hur kommer det sej att bilen kommer runt 20-25000 mil på sina fabrikslager men efter bytet bara kan rulla runt 5000-8000 mil innan det blir oljud igen?
Med den enastående kvaliteten (volvo orginal har ju endast A kvalitet) och priset markerar ju kvalitet? Då ska ju nästa lager med naturligtvis rulla 20-25000 mil? Eller finns det nån bra förklaring.. För det händer gång.. på gång.. på gång..
Naturligtvis kommer du inte längre på andra fabrikat heller.. men dom är ju billigare och dom erkänner ju att det finns en inbyggd spärr för just antalet mil. Man vill inte sälja ett lager som går i evighet, då får man inte sälja några nya lager.
När vi ändå pratar om det. Hur kan man få ett skf lager i ena orginalkartongen och ett FAG i andra orginalkartongen?

Andra roliga saker..
Orginaltändstift i bilen (t.ex 94-95 års 850) är enklo och bilens styrsystem är programmerat för just dessa stift.
Volvo orginal är plötsligt 3 klo i första hand som bilen inte är programmerad för. I ren bränsleteori fungerar det så att OM 3-klostiftet är effektivare vid förbränningen så blir inte slutsyret rätt. Lambdan måste korrigera (vilket den gör utan trassel) korrigeringen ger mera bensin för att upprätthålla restsyret. Rent teoretiskt är det alltså så att volvos uppgradering (som beror på enkelheten i lagerhantering för att tillhandahålla minsta möjliga antal produkter och inget annat) ger kunden högre bensinförbrukning. Detta jämfört med enklo *piratstift som tas ifrån rekommenderad lista över värmetal*.. OM INTE treklo stiftet är effektivare så är kunden bara skitlurad på pengar för sitt avancerade stift. Vilket är rätt? (tre klor ger bättre förbränning med vissa förbränningsutrymmen, men ger bara ökat chans till start i andra modeller av förbränningsutrymmen).

Pirat eller orginal..
Gå in i närmaste opelverkstad och beställ handbromsbackar. Du får välja mellan GM eller ACdelco. ACdelco är runt 100lappen billigare.
GM backarna är försvarvade för 100% passform och justeras en enda gång innan körning. ACdelco backarna är enligt GM 98%ig passform på (gms siffror .. inte mina) och KAN kräva en omjustering av backarna efter provbromsning. Inget skitsnack om bra.. eller dåliga delar. GM äger både ACdelco och GMreservdelar.
Skillnad i verkligheten? På en äldre bil är det absolut ingen skillnad eftersom handbromstrumman är sliten och inte går att justera in på en gång oavsett vilken kartong kunden väljer. På nyare bil med icke slitna trummor gör det däremot KANSKE skillnad. Det är ju 2% chans för misspassning enligt dom som räknat.

Pirat eller orginal 2
Gm anses ha fruktansvärt bra koll på sina detaljer..
Vid två tillfällen har jag upptäckt oljefilter helt utan gängor.. tändstift helt utan gängor (märkta NGK)
Det har jag aldrig sett överhuvudtaget under mina 20års skruvande på piratsidan..?

Pris lika med kvalitet?
Som mek på opel gav jag 14kronor för orginal oljefilter..
Inköpspriset var 3.80kr.. Då gick ju inte centrallagret med nån förlust precis..
Ändå skorras det i kundled att ett orginalfilter MÅSTE ha högre kvalitet än pirat på grund av sitt pris.
Kundpriset på filtret var 74kr..

Pirat eller orginal 3

Till saab 9000s manuella växellåda finns det en bussning att köpa som brukar slitas. Den kostar 230kr över disk som orginalprodukt.
Går du över till närmaste maskin eller järnaffär kostar ett 20pack av bussningen 34kronor.

Pirat eller orginal 4

Orginal måste du byta startmotor på 850 serien om den bråkar eller om t.ex växellådan i startmotorn skulle gå sönder.
Volvos pris brukar ligga på runt 2400kr för en enhet.
Cargo säljer växellådsdelarna i orginal boschpåsar för 135kr + moms och frakt, för dom kunniga..
Skulle det vara kolen kostar dom 45kr..
Skulle det vara en bussning kostar en sån 14kr..
Skulle det vara en solenoid kostar en sån runt 200kr..
Naturligtvis finns varenda skruv eller annan del lös att köpa..
Naturligtvis krävs det en del av kunden för att kunna byta..
Men är starten för 2400kr såpass mycket bättre för kunden så det motiverar merkostnaden?
av LarsBd
*pettson* skrev:Med den enastående kvaliteten (volvo orginal har ju endast A kvalitet) och priset markerar ju kvalitet? Då ska ju nästa lager med naturligtvis rulla 20-25000 mil? Eller finns det nån bra förklaring.
Jag har en tänkbar förklaring.
Ett lager av hög kvalite (tex skf/fag) tål otroligt hög belastning om det sitter inbyggt på rätt sätt men är mycket känsliga för misshandel, efter 25000 mil kan hjulnav/axel ha fått formförändringar som gör att lagret deformeras och ett lager som blir deformerat tål ingenting.
Även själva montaget (verktyg utrustning samt naturligtvis mekanikern) har stor betydelse för lagrens livslängd.
Finns det då fel på de delar där lagret ska sitta finns ingen mekaniker i världen som kan göra ett montage med volvos originalkvalite.
Prova gärna att mäta upp axel/nav där lagren havererar gång på gång.
För övrigt ska dessa lager utan vidare gå många år (5-50) i kontinuerlig drift, 25000 mil motsvarar vid en medelhastighet på 50km/h ca 5000 timmar (knappt 7 månader) industrin skulle aldrig acceptera en sådan usel tillgänglighet.
CarMan skrev:SKF kan vist tillverka efter beställarens önskemål på kvalite /pris
Säg att Volvo som exempel har hårdare krav än skf har, då komer man kunna sälja de delar som är utanför volvos toleranser men inom skf:s krav till nån annan.
Visst skulle volvo kunna begära lager med extra hög kvalite men skf:s standardkvalite är det som levereras till industrin och fungerar utmärkt där.
Som jag skrev nyss så har bilindustrin mycket lägre krav än industrin som använder lager med standardkvalite.
Om 2 skf lager har identisk märkning är de också identiska vad gäller kvalite.
Jämför man däremot ett märkeslager med ett där tillverkaren inte törs ha sin logga på kan man vara säker på att det märkeslösa är mycket sämre.
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:
CarMan skrev:men det kan väll inte bara vara jag som har dom här erfarenheterna? jag vill höra era storys från verkliga livet !
Det kan vara så att det inte är så många som lägger ut en massa pengar på "orginalprodukter" och tycker att de dyrköpta delarna funkar så ooooerhört bra att dom måste skriva hem om det. Delarna kanske fungerar som de förväntar sig för det orginaldels-priset.

Piratdelarna å sin sida kanske funkar tillräckligt bra för många och är därför inget heller att skriva hem om.

Men jag ska försöka bidra: Jag köpte knappsatsen till min S80 för mittfacket. Den som satt där gnekade. Kanske piratdel. :wink: Knappsatsen jag köpte från Volvo-nasare funkar som jag hade tänkt mig, wow liksom! :P :roll:

Men det roligaste är väll när folk köper pirat för att spara några kronor, kan ta att det tar längre tid / mer besvär att montera. sen visardet sig att grejen är dyrare än orginal !
Användarvisningsbild
av CarMan
LarsBd skrev:
*pettson* skrev:Med den enastående kvaliteten (volvo orginal har ju endast A kvalitet) och priset markerar ju kvalitet? Då ska ju nästa lager med naturligtvis rulla 20-25000 mil? Eller finns det nån bra förklaring.
Ett lager av hög kvalite (tex skf/fag) tål otroligt hög belastning om det sitter inbyggt på rätt sätt men är mycket känsliga för misshandel, efter 25000 mil kan hjulnav/axel ha fått formförändringar som gör att lagret deformeras och ett lager som blir deformerat tål ingenting.
Även själva montaget (verktyg utrustning samt naturligtvis mekanikern) har stor betydelse för lagrens livslängd.
Finns det då fel på de delar där lagret ska sitta finns ingen mekaniker i världen som kan göra ett montage med volvos originalkvalite.
För övrigt ska dessa lager utan vidare gå många år (5-50) i kontinuerlig drift, 25000 mil motsvarar vid en medelhastighet på 50km/h ca 5000 timmar (knappt 7 månader) industrin skulle aldrig acceptera en sådan usel tillgänglighet.
CarMan skrev:SKF kan vist tillverka efter beställarens önskemål på kvalite /pris
Säg att Volvo som exempel har hårdare krav än skf har, då komer man kunna sälja de delar som är utanför volvos toleranser men inom skf:s krav till nån annan.
Visst skulle volvo kunna begära lager med extra hög kvalite men skf:s standardkvalite är det som levereras till industrin och fungerar utmärkt där.
Som jag skrev nyss så har bilindustrin mycket lägre krav än industrin som använder lager med standardkvalite.
Jämför man däremot ett märkeslager med ett där tillverkaren inte törs ha sin logga på kan man vara säker på att det märkeslösa är mycket sämre.
jag har inte upplevta tt bytta lager håller kortare tid. måste bero på hur man fetar in o monterar, kan inte komma på nått annat.

se när det gäller höga krav på lager i bilar, så kanske kraven är lagre på själva lagret mot industri lager, det vet jag inget om. men jag är övertygad om att en bil har en tuffare miljö att arbeta i, så tätheten på lagret är viktigt, samt att den ska klara vissa krock krafter m.m. Så själva lagerbanor o rular kanske inte behöver vara dunder bra, men ett lager är så mycke mer !!!
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:En bil tuffare miljö än i en industri???? Du har ju sinne för humor!!!

//David

I min värd så utsätts inte industrimaskiner för Kyla & hetta ikombination med en dimma av saltvatten & stensprut / fint dam.
Men jag har o andra sidan aldrig servat industrimaskiner.
av *pettson*
LarsBd skrev:
Tanken är god, men det enda som så att säga kommer i kontakt med lagret som återanvänds ifrån bilen(då det är en hel lagerhubb man monterar) är drivaxelknutens splines och gänga. Samt att man monterar den i samma spindel med 4 bult. Det förekommer alltså ingen pressning eller nåt liknande.
Hela hjullagerhubben inkl allt byts i en enhet..
Kvar är att du i en väl rengjord spindel (så det inte kärvar när du lägger hubben på plats) ska dra åt 4 bultar med angivet moment och vinkel. Sen återstår bara muttern till drivknuten som även den har ett angivet moment och vinkel att dras med. I övrigt håller jag inte med om att kvaliten måste vara förändrad för att inte loggan följer med. Det handlar om att när man köper stora partier och själv är en stor återförsäljare så tar du över garantin ifrån tillverkaren. Om tillverkaren har sitt namn kvar så står han för garantin. Det gör att det blir enorma prisskillnader.
Om vi bara slumpvis tar ett märke, vilket som helst.
Ta bosch..
Först ska bosch ha pengar för att just deras namn står på produkten. Det är ju deras märke och status då. Sen köper jag produkten med full garanti, vad det än må vara så är det bosch som får ta hand om detta.
Då kan jag som storkund välja att INTE använda bosch namn. Produkten är identisk men utan deras namn. Eftersom deras namn inte får följa med så följer inte heller garantin med. Det är alltså ett optionpaket idag att köpa med produktnamn och garantier.
Jag kan alltså köpa 60.000 enheter av bosch rakt ur line utan att dom får sätta sitt namn på dessa och utan att dom lämnar nån garanti. Produkten blir betydligt billigare när inte bosch ska ta nån risk. Istället tar jag mitt parti och vänder mej till en tryckare och numera heter alla enheterna *pettsons* istället.. NU får jag personligen lämna garanti på dessa då bosch inte vill ha nåt med mina produkter att göra.
Volvo har garanterat gjort så med sina tändstift. Man har köpt stora partier och INTE köpt med garantier och liknande då man valt att trycka volvo på dom istället för eqyeem eller nåt annat fabrikat. Då slapp man betala för deras varumärke och deras garantier samtidigt som man även gör sej en hacka internt på att det endast finns ett *volvostift* att tillgå med rätt artikelnr. Alltså ingen undran över vad det är för fabrikat egentligen.. Problemet är när det blir ett produktfel. Det finns ingen att vända sej till som kan ta på sej felet. Man har inte köpt det optionet

Saab Linköpings flygtillverkning gör precis tvärtom..
När man köper kolfiber så finns det inte många tillverkare. Saab vill INTE ha skulden om nåt händer med ett plan om det går att undvika. Det betyder att ALL kolfiber som används köps *prepreg* alltså indränkta i korrekt bindemedel. Det förvaras i rätt temp enligt tillverkaren och läggs på i enighet med tillverkarens instruktioner. Av personer som är certifierade för arbetet. OM nu nåt nu trots att allt följts till punkt och pricka händer som skuldbelägger saab så kan dom direkt blunda och peka på tillverkaren och säga att det är deras fel..Sålänge saab kan bevisa att man följt allt enligt tillverkarens anvisningar så är det alltså INTE saabs fel. Man har köpt en garanti av tillverkaren av prepreg, problemet är priset sålänge inget händer... En tom kvadratmeter 3/10 mm kolfiber kostar runt 100 spänn. Limmet runt 20spänn.. en PREPREG kvadratmeter med *garanti* kostade år 2007 (när min svåger kontrollerade) 9870kr/m2. Det är inte svårt att förstå att ett jas kostar pengar..(svågern jobbar just med kvalitet, reparationer och sånt på kolfibern).

Även patent kostar pengar, väljer jag att köpa en lambdasond av bosch med kontakt på avsedd för t.ex 850s 4poliga don så kostar den betydligt mera än boschs sond med lika lång sladd utan motsvarande kontakt. Kontakten är faktiskt på licens från GM. Då det var dom som utvecklade den.
Den som illustrerat det bäst är cargo som säljer samma sorts sond med och utan kontakter. I en äldre katalog skrev man i klartext att den med kontakt är belagd med *licensavgift* och därmed 600kr dyrare än den som endast saknar kontakten..

Uppepå dessa affärer om borttagning av märken så handlar 95% av dom stora tillverkarna på spotmarknaden. Har du 500.000 fördelarlock till övers så krossar du inte dom utan dom säljs på spotmarknaden med villkoret att varumärket dom kommer ifrån ska avlägsnas. Det har alltså förekommit boschlock i mängder på biltema där jag personligen stått och tittat på slipmärket över boschloggan. Där du köper ett par lock.. åker hem och jämför med ett boschlock. Allt stämmer alltså förutom loggan.. där loggan var är ett slipmärke. Biltema är ett av dom stora som säkerligen handlar mycket på spotmarknaden om det går.
I övrigt hade ju t.ex biltema för inte alltför längesedan bakre stötdämparfästena till 850 med volvotexten i gummit.. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Så du menar att jag ljuger när jag skriver mina inlägg? presis som tråden heter så är exemplena tagna ur verkligheten ! Det är i många fall skilnad på pert o orginal.

Sen för att svara på lagar diskutionen så vista jag inte att du tala om kompletta lager hubbar. men jag kan tala om att jag inte bytt lager 2ggr på samma bil, så nog håller dom lika länge som fabriksmonterade lagret...

(ja vi ska itne blanda in XC90:s lagger i diskutionen, dom med fel tätning är ju utbytta nu, o när detta fel fasn så höll dom nya lika kort tid som dem man satte dit :lol: )
Min v70N är bara drygt två år och består bara av originaldelar
Är bara lagad på volvoverkstad
Är bara lagad med orignaldelar
Ändå har följande hänt:

-Slammrande drivaxlar som måte limmas.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 21