LarsBd skrev:*pettson* skrev:Med den enastående kvaliteten (volvo orginal har ju endast A kvalitet) och priset markerar ju kvalitet? Då ska ju nästa lager med naturligtvis rulla 20-25000 mil? Eller finns det nån bra förklaring.
Jag har en tänkbar förklaring.
Ett lager av hög kvalite (tex skf/fag) tål otroligt hög belastning om det sitter inbyggt på rätt sätt men är mycket känsliga för misshandel, efter 25000 mil kan hjulnav/axel ha fått formförändringar som gör att lagret deformeras och ett lager som blir deformerat tål ingenting.
Även själva montaget (verktyg utrustning samt naturligtvis mekanikern) har stor betydelse för lagrens livslängd.
Finns det då fel på de delar där lagret ska sitta finns ingen mekaniker i världen som kan göra ett montage med volvos originalkvalite.
Prova gärna att mäta upp axel/nav där lagren havererar gång på gång.
För övrigt ska dessa lager utan vidare gå många år (5-50) i kontinuerlig drift, 25000 mil motsvarar vid en medelhastighet på 50km/h ca 5000 timmar (knappt 7 månader) industrin skulle aldrig acceptera en sådan usel tillgänglighet.
CarMan skrev:SKF kan vist tillverka efter beställarens önskemål på kvalite /pris
Säg att Volvo som exempel har hårdare krav än skf har, då komer man kunna sälja de delar som är utanför volvos toleranser men inom skf:s krav till nån annan.
Visst skulle volvo kunna begära lager med extra hög kvalite men skf:s standardkvalite är det som levereras till industrin och fungerar utmärkt där.
Som jag skrev nyss så har bilindustrin mycket lägre krav än industrin som använder lager med standardkvalite.
Om 2 skf lager har identisk märkning är de också identiska vad gäller kvalite.
Jämför man däremot ett märkeslager med ett där tillverkaren inte törs ha sin logga på kan man vara säker på att det märkeslösa är mycket sämre.
Tanken är god, men det enda som så att säga kommer i kontakt med lagret som återanvänds ifrån bilen(då det är en hel lagerhubb man monterar) är drivaxelknutens splines och gänga. Samt att man monterar den i samma spindel med 4 bult. Det förekommer alltså ingen pressning eller nåt liknande.
Hela hjullagerhubben inkl allt byts i en enhet..
Kvar är att du i en väl rengjord spindel (så det inte kärvar när du lägger hubben på plats) ska dra åt 4 bultar med angivet moment och vinkel. Sen återstår bara muttern till drivknuten som även den har ett angivet moment och vinkel att dras med. I övrigt håller jag inte med om att kvaliten måste vara förändrad för att inte loggan följer med. Det handlar om att när man köper stora partier och själv är en stor återförsäljare så tar du över garantin ifrån tillverkaren. Om tillverkaren har sitt namn kvar så står han för garantin. Det gör att det blir enorma prisskillnader.
Om vi bara slumpvis tar ett märke, vilket som helst.
Ta bosch..
Först ska bosch ha pengar för att just deras namn står på produkten. Det är ju deras märke och status då. Sen köper jag produkten med full garanti, vad det än må vara så är det bosch som får ta hand om detta.
Då kan jag som storkund välja att INTE använda bosch namn. Produkten är identisk men utan deras namn. Eftersom deras namn inte får följa med så följer inte heller garantin med. Det är alltså ett optionpaket idag att köpa med produktnamn och garantier.
Jag kan alltså köpa 60.000 enheter av bosch rakt ur line utan att dom får sätta sitt namn på dessa och utan att dom lämnar nån garanti. Produkten blir betydligt billigare när inte bosch ska ta nån risk. Istället tar jag mitt parti och vänder mej till en tryckare och numera heter alla enheterna *pettsons* istället.. NU får jag personligen lämna garanti på dessa då bosch inte vill ha nåt med mina produkter att göra.
Volvo har garanterat gjort så med sina tändstift. Man har köpt stora partier och INTE köpt med garantier och liknande då man valt att trycka volvo på dom istället för eqyeem eller nåt annat fabrikat. Då slapp man betala för deras varumärke och deras garantier samtidigt som man även gör sej en hacka internt på att det endast finns ett *volvostift* att tillgå med rätt artikelnr. Alltså ingen undran över vad det är för fabrikat egentligen.. Problemet är när det blir ett produktfel. Det finns ingen att vända sej till som kan ta på sej felet. Man har inte köpt det optionet
Saab Linköpings flygtillverkning gör precis tvärtom..
När man köper kolfiber så finns det inte många tillverkare. Saab vill INTE ha skulden om nåt händer med ett plan om det går att undvika. Det betyder att ALL kolfiber som används köps *prepreg* alltså indränkta i korrekt bindemedel. Det förvaras i rätt temp enligt tillverkaren och läggs på i enighet med tillverkarens instruktioner. Av personer som är certifierade för arbetet. OM nu nåt nu trots att allt följts till punkt och pricka händer som skuldbelägger saab så kan dom direkt blunda och peka på tillverkaren och säga att det är deras fel..Sålänge saab kan bevisa att man följt allt enligt tillverkarens anvisningar så är det alltså INTE saabs fel. Man har köpt en garanti av tillverkaren av prepreg, problemet är priset sålänge inget händer... En tom kvadratmeter 3/10 mm kolfiber kostar runt 100 spänn. Limmet runt 20spänn.. en PREPREG kvadratmeter med *garanti* kostade år 2007 (när min svåger kontrollerade) 9870kr/m2. Det är inte svårt att förstå att ett jas kostar pengar..(svågern jobbar just med kvalitet, reparationer och sånt på kolfibern).
Även patent kostar pengar, väljer jag att köpa en lambdasond av bosch med kontakt på avsedd för t.ex 850s 4poliga don så kostar den betydligt mera än boschs sond med lika lång sladd utan motsvarande kontakt. Kontakten är faktiskt på licens från GM. Då det var dom som utvecklade den.
Den som illustrerat det bäst är cargo som säljer samma sorts sond med och utan kontakter. I en äldre katalog skrev man i klartext att den med kontakt är belagd med *licensavgift* och därmed 600kr dyrare än den som endast saknar kontakten..
Uppepå dessa affärer om borttagning av märken så handlar 95% av dom stora tillverkarna på spotmarknaden. Har du 500.000 fördelarlock till övers så krossar du inte dom utan dom säljs på spotmarknaden med villkoret att varumärket dom kommer ifrån ska avlägsnas. Det har alltså förekommit boschlock i mängder på biltema där jag personligen stått och tittat på slipmärket över boschloggan. Där du köper ett par lock.. åker hem och jämför med ett boschlock. Allt stämmer alltså förutom loggan.. där loggan var är ett slipmärke. Biltema är ett av dom stora som säkerligen handlar mycket på spotmarknaden om det går.
I övrigt hade ju t.ex biltema för inte alltför längesedan bakre stötdämparfästena till 850 med volvotexten i gummit..