Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
CarMan skrev:
Tomas88 skrev:Jag har köpt två bakhjulshjullager till min s40. Det ena köpte jag på Volvo eftersom jag hade fått en rabatt-check hem i brevlådan. Den handra köpte jag på Meca. Till båda medföljde centrummutter och på båda lagren stod det SKF instansat. :roll:

Var och en år själv tolka det som de vill men för mig så verkar det som att det kommer från samma tillverkare.
det är völdigt vanligt att saker komer från samma tilverkare, o i många fall även från samma fabrik. men dom behöver inta vara gjorda med samma toleranser/presision eller metriel.
SKF och andra som tex BOSCH tillverkar inte samma vara med olika toleranser och märker dessa med sin egen logga då det skulle ge tillverkaren dåligt rykte (de tillverkar skräp) däremot skulle de kunna ha 2:a sortering men då omärkt och icke spårbart till sitt företagsnamn.
av *pettson*
Varför envisas man med att säga att det är fel på en produkt som är för liten, är det okunskap eller för att man vill påskina om orginal och pirat? När kunden valt eller rekommenderats fel är det inte ett produktfel eller hur?
Som nu ett antal inlägg tidigare om sportluftfilter? Det är absolut inte nåt fel på luftfiltren, men naturligtvis blir det ju fel när kunden monterar en mindre filterarea än tidigare på bilen. Är det då fel på produkten? Eller fel på rådgivningen eller kunskaperna hos kunden? Vi kan nog svaret på den, naturligtvis är det inte produkten, vart den än är köpt.
Ett korrekt monterat öppet filter i rätt storlek med rätt avskärmning och tilluft hämmar inte bilen på nåt sätt utan underlättar motorns jobb. Likväl som felaktigt monterat i fel storlek naturligtvis hämmar.
Så ska vi tjata om pirat/orginal kan vi ju iallafall hålla oss till produktkvalitet/ passform och hållbarhet o priser som är nånting som iallafall tillverkaren kan rå på.. :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Är det inte så att det egentligen inte finns några orginaldelar att köpa, utan det som satt på bilen när den var ny var orginal. De reservdelar som man köper håller sen ändå inte lika länge oavsett om man köper delarna på Volvo, Mekonomen eller Biltema.

Har i alla fall hört detta på flera håll.
det är ju EU o deras regler som snurrat till det bara.
Det finns ju inte städersker heller nuförtiden, det fins bara lokalvårdare.

Så rent teoreiskt så finns det orginaldelar fortarande !
Användarvisningsbild
av CarMan
LarsBd skrev:
CarMan skrev:
Tomas88 skrev:Jag har köpt två bakhjulshjullager till min s40. Det ena köpte jag på Volvo eftersom jag hade fått en rabatt-check hem i brevlådan. Den handra köpte jag på Meca. Till båda medföljde centrummutter och på båda lagren stod det SKF instansat. :roll:

Var och en år själv tolka det som de vill men för mig så verkar det som att det kommer från samma tillverkare.
det är völdigt vanligt att saker komer från samma tilverkare, o i många fall även från samma fabrik. men dom behöver inta vara gjorda med samma toleranser/presision eller metriel.
SKF och andra som tex BOSCH tillverkar inte samma vara med olika toleranser och märker dessa med sin egen logga då det skulle ge tillverkaren dåligt rykte (de tillverkar skräp) däremot skulle de kunna ha 2:a sortering men då omärkt och icke spårbart till sitt företagsnamn.
om ni tittar på exemplet med SKF lagret, så kostar den delen lika mycke som orginal delen, så just i detta fal skule jag gisa att delarna är väldigt lika
Det är faktiskt inte ovanligt att pirat delar med bra kvalite är dyrare än orginal!

sen så är det stor skilnad på att tilverka en dålig del, som kanske bara håller några hundra mil, mot att tilverka en som håller 10 000 mil, så SKF kan vist tillverka efter beställarens önskemål på kvalite /pris
Säg att Volvo som exempel har hårdare krav än skf har, då komer man kunna sälja de delar som är utanför volvos toleranser men inom skf:s krav till nån annan.
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:Varför envisas man med att säga att det är fel på en produkt som är för liten, är det okunskap eller för att man vill påskina om orginal och pirat? När kunden valt eller rekommenderats fel är det inte ett produktfel eller hur?
Som nu ett antal inlägg tidigare om sportluftfilter? Det är absolut inte nåt fel på luftfiltren, men naturligtvis blir det ju fel när kunden monterar en mindre filterarea än tidigare på bilen. Är det då fel på produkten? Eller fel på rådgivningen eller kunskaperna hos kunden? Vi kan nog svaret på den, naturligtvis är det inte produkten, vart den än är köpt.
Ett korrekt monterat öppet filter i rätt storlek med rätt avskärmning och tilluft hämmar inte bilen på nåt sätt utan underlättar motorns jobb. Likväl som felaktigt monterat i fel storlek naturligtvis hämmar.
Så ska vi tjata om pirat/orginal kan vi ju iallafall hålla oss till produktkvalitet/ passform och hållbarhet o priser som är nånting som iallafall tillverkaren kan rå på.. :roll:

Om vi titar på luftfilter som monteras i orginal luftburken så är ofta dom dyra sportfiltrena & dom billiga pirat filtrena mindre (mindre papersyta) ett sånt filter måste altså bytas oftare än orginal filtret & när det gäler dom som kallas för sportluftfilter så är jag tveksam till att dom överhuvudtaget renar lika mycke som orginal filtrena.

Pratar vi om öpna luftfilter där man tar bort luftrenaren (dom har jag inte ens gått in på ännu) men då är det ofta handhavande fel av knden, då allt hänger löst o motorn bara kan sugaisig varm luft från motor rumet (ofta en kraftig försämring, vilket många upptäckt den hårda/dyra vägen!) män även där är ytan mindre o kräver tätare byten/rengörning
Användarvisningsbild
av CarMan
men det kan väll inte bara vara jag som har dom här erfarenheterna? jag vill höra era storys från verkliga livet !
Har vid de flesta reparationer på mina bilar använt piratdelar (på allt från 240 till 965 under tio års tid) vilket har fungerat utan minsta mankemang! Visst finns det piratdelar som inte riktigt håller måttet, men jag har aldrig stött på några!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:Har vid de flesta reparationer på mina bilar använt piratdelar (på allt från 240 till 965 under tio års tid) vilket har fungerat utan minsta mankemang! Visst finns det piratdelar som inte riktigt håller måttet, men jag har aldrig stött på några!

//David
har du referenser till att montera samma del av orginal utförande?

tråden var tänkt att handla om roliga storrys där man sett skilnader på pirat delar o då främst sånt som gjort monterigne svårare eller funktionen sämre. eller bara visa att pirat delar ibland är dyrare än orginal delar.

jag är inte så intreserad av at diskutera hur delar tilverkas m.m. som vi gjort i så många nadra trådar, det är som vanligt några olika gruperingar som bldas o där verkar vi inte komma nån vart.
Har monterat handbromsbackar (både original och pirat) på 960/965 utan märkbara skillnader i drift. Har som sagt använt både pirat och original under tio års tid varför jag inte helt och hållet lagt allt jag bytt på minnet. I början av mitt ägande av 960 så blev det mycket originaldelar då det helt enkelt inte fanns piratdelar att få tag på (gör det väl förvisso inte idag heller!)!

Det enda jag på rak arm kommer på är att Simons sportsystem till både 240 och 740 hade dålig passform.

//David
CarMan skrev:men det kan väll inte bara vara jag som har dom här erfarenheterna? jag vill höra era storys från verkliga livet !
Det kan vara så att det inte är så många som lägger ut en massa pengar på "orginalprodukter" och tycker att de dyrköpta delarna funkar så ooooerhört bra att dom måste skriva hem om det. Delarna kanske fungerar som de förväntar sig för det orginaldels-priset.

Piratdelarna å sin sida kanske funkar tillräckligt bra för många och är därför inget heller att skriva hem om.

Men jag ska försöka bidra: Jag köpte knappsatsen till min S80 för mittfacket. Den som satt där gnekade. Kanske piratdel. :wink: Knappsatsen jag köpte från Volvo-nasare funkar som jag hade tänkt mig, wow liksom! :P :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 21

Tar man bort skatterna får man mer över[…]

Ser nu att det arga inlägget jag hittade vad […]

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]