Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Som ovanstående talare sagt. Det är dags för rengöring av vevhusventilationen. Det var dags för ett tag sen tydligen, men nu är det kris iallafall.Om du INTE gör rent vevhusventen så kan det i värsta fall bli så att du trycker ut packboxar på motorn. Vill det sej då riktigt illa så är det den mellan motor och låda som ploppar ur först (störst area). Då innebär det även att man får slita ned växellådan för att åtgärda.
av *pettson*
Turbo_virus skrev:Har gjort iordning hela vevhusventilation...allt är rent! Så som dina bilder visar *pettson*
Om vevhusventen är rengjord och locket är fixat med ny packning så ska det inte kunna komma ut olja vid locket.
Har du även fixat förvärmningen nere vid inloppet till turbon så inte den är igensatt?
På tomgång och på fullvarv har du rejält med undertryck vid inloppet på turbon så du bör inte kunna få övertryck i motorn om evakueringen fungerar som tänkt.
Har du dragit upp oljestickan och känt om det suger lite svagt eller om det är övertryck på venten?
*pettson* skrev:
Turbo_virus skrev:Har gjort iordning hela vevhusventilation...allt är rent! Så som dina bilder visar *pettson*
Om vevhusventen är rengjord och locket är fixat med ny packning så ska det inte kunna komma ut olja vid locket.
Har du även fixat förvärmningen nere vid inloppet till turbon så inte den är igensatt?
På tomgång och på fullvarv har du rejält med undertryck vid inloppet på turbon så du bör inte kunna få övertryck i motorn om evakueringen fungerar som tänkt.
Har du dragit upp oljestickan och känt om det suger lite svagt eller om det är övertryck på venten?
När jag har dragit upp oljestickan och motorn e varm och det är kallt ute, så ser man att det kommer upp lite ånga....(motorn har varit igång då). men det borde ju beror på att motorn e varm och i rörelse? eller? känner iaf. inget sug
Är det nåt jag missar!?!? Vad löste problemet? ??:-/
Var det: "Har du även fixat förvärmningen nere vid inloppet till turbon så inte den är igensatt?" som var problemet?
Jag har samma problem nämligen med olja på v-kåpan.
Har just mätt upp att vevhusventen inte är igensatt. Uppmätt på volvo och det var perfekta värden enligt mekarn.
Nu har jag bytt oljepåfyllningslockets packning och hoppas att det hjälper. Dock är jag är lite skeptisk till det :roll:
Måste ha varit ett vakuum-instrument av nåt slag eftersom han pratade om "bra undertryck". Borde ju kanske frågat mer om detta men jag var lite insnöad på huvudproblemet som var byta det välkända elektroniska strul-gasspjället (ETM
GMAP_LINK »
). :P ( borde förstås också nämna att min bil är en V70-99 2.5t, 16500mil)

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]