Guligan skrev:Vad jag förstod på min bilsäljare så skall den redan gå att beställa.
Ja, det är ju redan v.43 så om nya 2.4D ska vara i produktion redan v.45 så har den nog varit beställningsbar ett tag. Jag ska ringa min kontakt och fråga vad han vet om motorn, går den att beställa så måste de ju ha tillgång till mer data, t ex förbrukning.
Jag tyckte att det lät lite märkligt när jag fick höra att det kommer en ny D5:a med fler hästkrafter (med lägre förbrukning) med tanke på höga bränslepriser och det miljöfokus som råder. Men nu visar det sig att den motor som först uppgradras är den mindre 2.4D och det kan jag iofs förstå.
EDIT: Enligt min kontakt så visar det sig att det ÄR D5:an som kommer att uppgraderas först (redan beställningsbar i S80), inte 2.4D. Han hade dock inga data på motorn ännu, bara att den har 205 hästkrafter och att han fått höra att den kommer att vara "mycket snålare".
Nya 2.4D kommer att ha högre vridmoment än gamla D5 och förhoppningsvis vara snålare. Dessutom så kommer ju en
"ny" automatlåda v.49 som också ska sänka förbrukningen. Tyvärr så lär väl knappast nya "lilla" dieseln hitta till V70 AWD eller XC70, men det känns ändå rätt att vänta med att beställa ny Volvo i dagsläget. Jag skulle gärna se en ny D5:a i kombination med powershift-låda till våren, men det är kanske att hoppas på för mycket för snabbt.