Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Adamzon
Halloj!
Fick bakrutan på våran 745a sönderslagen i helgen.

Jag har nu hittat en komplett bagagelucka med ruta, men vill ju gärna behålla rätt färg på bilen.
Min undran är därför, hur svårt är det att byta rutan ?

/Adam
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Vet inte hur svårt det är men jag har ett alternativ, måla om bakluckan kostar inte så mycke för att få samma färg som du har.

går ganska fort också att slipa måla och sedan klarlacka
av 945S
Har aldrig testat men såna där rutor brukar väl ofta sitta bara limmade i luckan. Hittar man bara rätt lim/fästmassa och gör det noggrannt är det nog enklare än att försöka få nyanspassning med resten av bilen på en ommålad lucka.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag vet inte om det sitter med butyl eller PUR-lim. Butyltape är en kladdig remsa man trycker dit, och drar av skyddpappret på innan man lägger dit rutan. Först ska rutan och luckan göras rena och strykas med primer. Sen får man pressa ner rutan till rätt höjd.
PUR är antingen tvåkomponent eller så får man värma patronen först.
Det finns oftast några slags clips som håller rutan i läge också. Butyl blir mjukt på sommaren så rutan kan glida neråt, och PUR-limmet behöver härda.

Stick in en liten skruvmejsel eller nåt och känn på limmet. Butyl är mjukt och kladdigt som häftmassa, härdat PUR är som gummi.

Funderar du på att flytta över den gamla rutan är nog det största problemet att få loss den gamla hel...
av 945S
PUR= Polyuretan?
Jag har för mig att en stålvajer brukar användas för att avlägsna gamla rutor utan att ha sönder dem. Stick in den och såga genom häftmassan.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Finns en speciell tråd som är fyrkantig som är avsedd för att skara ut glasrutor, en riktig vass historia. :lol:
Vajer och svetstråd funkar.
Se till att inte såga för fort med tråden då det blir bra varmt samt att det bildas ohälsosam rök.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]