Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Tänkte köpa vintersulor till min V70II D5 AWD. Idag sitter det 225/55/16 sommardäck med belastningsindex 93W (tror jag?).

Enklast att köpa samma dimension givetvis men om jag vill gå ner i däckbredd undrar jag vad som ligger närmast i rullningsomkrets? 215/60/16, 205/65/16, 205/60/16??? Vad rekommenderar VOLVO?

Det blir Hakka 5 dubbat i alla fall!

/Thomas
205/60x16 är vad Volvo rekomenderar.
För mig blev det Nokia Hakkapelitta 5 med belastningskod 96T.
Det absolut bästa däcket enligt Vi Bilägares och Aftonbladets tester. Alla fall i vinterföre. Har vissa svagheter på barmark.
krullle skrev:Funderar oxå på vilken dimension jag ska sätta på.
XC70II Ocen race sitter det 235 55 17 på sommar däcken.

Har 17 fälgar som ligger..
Va ska jag välja till vinter däcken?

Lutar år G-ved nordfrost 5 iaf.
NF5 är nog ungefär lika bra som Hakka5. Har NF5 på min andrabil (bakhjulsdriven MB) och det greppar bra. Har dock hört att NF5 lätt tappar dubbar. Kollade på mina NF5 idag och visst 15-20 dubbar per däck saknas efter en vinter Stockholm och ca 800 mil.
Thho skrev:

NF5 är nog ungefär lika bra som Hakka5. Har NF5 på min andrabil (bakhjulsdriven MB) och det greppar bra. Har dock hört att NF5 lätt tappar dubbar. Kollade på mina NF5 idag och visst 15-20 dubbar per däck saknas efter en vinter Stockholm och ca 800 mil.
Så många tappade dubbar per däck är ju otroligt dåligt! Särskilt då det är en AWD! Tycker jag i alla fall!

Har kört flera uppsättningar Hakka, och jag kör inte snällt, å så många dubb har jag aldrig tappat per däck.. behöver jag tillägga att det blev Hakka 5 den här gången..
Variosboy skrev:
Thho skrev:

Så många tappade dubbar per däck är ju otroligt dåligt! Särskilt då det är en AWD! Tycker jag i alla fall!

Har kört flera uppsättningar Hakka, och jag kör inte snällt, å så många dubb har jag aldrig tappat per däck.. behöver jag tillägga att det blev Hakka 5 den här gången..
Nja det är inte Hakkadäcken som tappat dubb utan mina NF5 (NordFrost5) som sitter på min bakhjulsdrivna Mercedes och jag håller med om att det är anmärkningsvärt många. 2-5 tappade dubbar per däck/vinter är vad man kan förvänta sig. Kan ha varit måndagsexemplar men däcken var köpta av en erkänd däckfirma och helt färska.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]