Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joane
Har nu testat Iphone 3g i nya V70 2.5FT och den fungerar bra på alla punkter. Det enda som jag upplever som ett problem är att ljudet i mikrofonen verkar fångas upp lite dåligt. Många jag pratar med upplever det som man är väldigt långt bort när man pratar och jag antar att man inte ska sitta med huvudet mot taket när man kör och pratar. Är det någon mer som upplever detta som ett problem eller kan det vara någon justering som volvo kan göra med min mikrofon?
av Tflex
Har precis samma problem som du beskriver. Folk hör inte riktigt vad man säger. Det sista så har jag pratat mer riktat mot micen, då hörs det tydligt. Men vitsen med blåtanden var ju att man skulle kunna hålla koll på vägen. Lite synd, men det får man leva med.
av plamek
Jag har inbyggd telefon med den fasta luren, men jag uppdaterar ju inte telefonboken i den, den tar inte emot mina sms (tack vare tvillingkortet) och för att få samtal till den måste jag komma ihåg att slå av min vanliga mobil.
Om jag väljer Bluetooth till min nästa bil, hur fungerar den lite mera exakt? Om jag kliver in i bilen synkar dom ihop, kan man ringa med knappsatsen i bilen? Jag förstår att telefonboken ska dyka upp i bilens display. Sekretesslur verkar inte finnas, används någon form av yttre antenn på bilen som till den fasta telefonen? Enligt Volvos broschyrer verkar det finnas två olika Bluetooth-kit, en liten "dosa" med en blå knapp och lurknappar på, och en variant mer inbyggd i bilen. Verkar lite oklart för mej.
av joane
Ja har du blåtand påslagen på din mobil så kopplas den automatiskt ihop med bilens Stereo när du kliver in i bilen och slår på motorn. Det tar ca 20-30 sekunder för den att koppla ihop sig. Vissa tillfällen kan man behöva trycka på Phone knappen och ansluta telefonen. Man kan koppla ihop upp till 4 förvalda telefoner om du har fler i familjen som du vill växla mellan. Om telefonen är kompatibel med telefonsystemet så fungerar det att svara och lägga på från rattknapparna. Du kan även slå in önskat nummer från knappsatsen på stereon. Det fungerar även med röstuppringning om man håller in telefonknappen. Tyvärr saknar Iphone 3g röstuppringning så det fungerar inte än med denna telefon men kanske kommer med någon ny uppdatering får vi hoppas.

På stereon kan du även söka i telefonboken och senast slagna nummer mm. Riktigt bra men det är som sagt lite dålig ljudupptagning i mikrofonen som det verkar nu så detta måste jag nog följa upp lite med serviceverkstad etc. Volvo borde ha satsat på en mer ljudkänslig mikrofon kan jag tycka då tillbehöret kostar nästan 3000 kronor. Ljudet som kommer från högtalarsystemet med den man pratar med är kristallklart och mycket bra annars.
Senast redigerad av 1 joane, redigerad totalt 0 gånger.
Nord skrev:Testat med iphone 3g (firmv 2.2) på en s80 2008 och där händer inget dom hittar inte varandra testat x1 , den funkar klockrent .
Funkar inte din iPhone 3G 2.2 att synka!?

Det är den smidigaste telefonen att synka jag har haft. Den synkar allt, går blixtsnabbt! C70 MY09.
Nord skrev:Kan det vara så att bilens blåtand ska uppdateras har testat flera gånger nu . xc90_executive har du 2.2 firmv .
Ja, jag har 2.2.

Det har funkat perfekt helatiden, 2.0, sedan 2.0.1, 2.0.2, 2,1 och nu 2,2. Kolla med din Volvoåf om det finns någon ny mjukvara till telefonen.
av Nord
Har fått igång det nu det var en inställning knappen under bluetooth (platstjänster ) var inte på så nu funkar det.
Det var gott nu känns det bättre.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]