Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreas mårtensson
#22605
Hej är det någon som vet vad det kan va för fel om generatorn laddar ca 14.3 volt på tumgång o ladnings lampan lyser svagt o runt 1500 2000 varv så ligger den på över 15 volt o lamporna släcks sätter jag på alla förbrukare så går den ner till ca 13.6 volt


har bytt ladnings relä men hjälpte inte

någon som kan hjälpa mig...
Användarvisningsbild
av boostofta
#22728
Har du uppvärmning av vevhusventilationen så kontrollera kablen till denna, samma som till magnetiseringslindningen. är där fel på förvärmningen så gliser lampan.

kontrollera även att kabeln ej ligger mot jord någonstans.
att jorden är ok till generatorn.
Det har varit fel på generatorer som tänt lampan, vad vet jag inte, byta byta bara :)
av andreas mårtensson
#22732
sitter en stor klump som kommer från blocket o sitter fast i insuget med med nån konstig givare sen sitter det en luft givare med på bälgen mellan insug o luft renaren kan det va den givaren som sitter i samma slang som den stora klumpen eller vad mena du?

har hittat en tunn gabel som sitter i samma kabel härva som generatorn o jag tror den va vit /grön eller grå/brun är en typ 0.5 kvadratare har mätt på den o då e där ren minus på ena kabeln men inget alls på andra vet du kanske vad det är för en?

har mätt över allt men inget resultat men får ut o kolla på klumpen o se om jag hittar nått annars vet jag inte
Användarvisningsbild
av boostofta
#22764
lossa kontaktstyckena och se om lampan slocknar, då har du hittat felet.
Under förutsättning att det är felet
av andreas mårtensson
#22775
jag plocka av kablen från ladningsreläet o då slockna lampan o koppla jag på minus på kabeln så lös både batteri o temp o bensin mätarna
så troligen e där nått med kabeln men det roliga är att det är en minus kabel men drar jag igång bilen blir den pluss matad med lika mycke volt som till batteriet skumt

men kan det ha med tank amaturen o göra för jag va tvungen o brygga minus på pumpen till tankamaturen för att mätaren skulle röra sig o jag koppla in minus matning på den innan med men det påverka inte heller lampan på nått vis


men märkte det lät jag den stå så fläckten till kylaren starta så blev ljuset svagare mens den gick
Användarvisningsbild
av Gizz
#22778
Jag hade ett konstigt fel på min bil där generatorn var inblandad. Körde och såg att bränslemätaren började sjunka och efter ett tag så började även värmemätaren sjunka. Efter ytterligare en stund så började lampan för airbagen och ABSen lysa. Stannade och kollade under huven och ibland säkringarna. Inga synliga fel på varken säkringar eller annat. Körde vidare fast denna gån hemåt. Kom ca 500 meter innan bilen började gå konstigt för att senare dö. Fick efter en stunds väntan igång den igen och fortsatte hemåt. På vägen köpte jag ett nytt batteri och kom hem om än på håret. Felet var iaf. kolet i generatorn som gjorde att den inte laddade som den skulle men laddningslampan lyste inte. Bytte kolet för 100-lappen och det har funkat sedan dess. Inte svårt att byta eller dyrt heller för den delen. Kan ju vara något att testa.
av andreas mårtensson
#22781
det är nya kol o ladningsregulator
men det är samma ändån hade man bara haft en bok med kopplings chema så skulle det varit löst ler men har tyvär inte råd med det just nu
men det är ju den franska generatorn så det är ju tyvär ingen bosch men får se om man kan kolla mot en annan bil o bara kopla in kabeln från lampan o över på en annan så ser man ju om det är fel på nån kabel eller det är generatorn som håller på o packa ihop
Användarvisningsbild
av Gizz
#22790
Knalla in på biblioteket och låna Haynes reperationshandbok för din bilmodell. Brukar alltid finnas inne. Kostar ju gratis.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]