Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Men teknikens värld kör ju rätt hårt under testen, titta när man provkör BMW 520d i numer 2/08

http://www.teknikensvarld.se/files/0802 ... t-blue.pdf

Då landar BMWn på 0.73 alltsp bara 0.02 ifrån D5ans 0.75 l. Och då mäter D5an in på 5 cylindrar och 202 hk och BMW bara på 4 cylindrar och 166 hk vilket mer än väl borde uppväga att BMW hade automat.

Plus att 2008 320d Touring mättes upp till 0.74l/mil i TV.......
av riha
poseidon skrev:
VolvoB20 skrev:
Det var väldans vad alla klagar på volvos 185hk D5a, jag hävdar att det är en grymt bra motor, ger +200 hk i alla teknikens världs tester och jag tycker den går riktigt snålt i förhållande till effekt.
De flesta bilar som testas skruvas lite med innan de lämnas ut till journalisterna. Lite extra isolering, några extra hästar etc. Så var det iaf på GM när jag jobbade där.

Jaså, gå in och kolla trimfirmorna då och se vad de mätt upp för effekt i motorerna, över 200 hästar där med, med standard bilar som vanliga svenssons lämnat in för trimning. Detta innan trimning.

Sen så får vi väl snart döpa om forumet till ett BMW forum eller liknande, för det verkar fan va det enda som diskuteras här inne numera också. Totalt jäkla ointressant.

Och skall vi nu jämföra bilar och bilar, så gör det för f a n på ett korrekt sätt. Ta hänsyn till storlek, dragvikt och utrustning så blir jämförelserna lite mer rättvisa.

Det många glömmer här inne är just orsaken till att exempelvis skaffa en XC70, DRAGVIKTEN och dess bättre framkomlighet (läs markfrigång och inte bara fyrhjulsdrift då).
Användarvisningsbild
av Krollspell
Man kan bara hålla med ditt inlägg nedan. Jag var själv väldigt nära att köpa en BMW 540/550 i somras, men valde tillslut en S80 V8 av olika anledningar. Priset var inte särskilt avgörande för mig då de ligger ungefär på samma svettiga nivå.

Här diskuteras dieselmotorerna och kanske är det bara dom som ska diskuteras? Men det handlar väl om helheten med, hela bilen, kaross, design, inredning? Och jag tycker helt ärligt, därför delvis mitt val, att Volvos inredning och instrumentpanel är bra mycket modernare, snyggare och fräschare än Bmws. Handen på hjärtat, hur snygg och modern känns instrumentpanelen i en BMW? Ta placeringen av Volvos GPS, mycket smartare än en lågt placerad skärm. Några diskuterar att Volvos kaross kämpar med högt luftmotstånd? T o m förra S80 karossen hade ett cw på 0.28. Ljudnivån i en S80 V8 är lägre än i en BMW 540. I Teknikens värld nr 14 / 2006 http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf utsåg man ovan Volvo till bästa köp, före Audi A6 4.2, Bmw 540, Lexus och Mercedes 500. Men den testen var väl fel som alltid, bara testerna som sågar Volvos bilar är bra, lr?

T V avslutade testen med denna text: Äntligen är Volvo i klass med konkurrenterna man ofta jämför sig
med, men aldrig kommer ikapp. Med V8 AWD är man ikapp – och förbi.

Här är ytterligare en test, som här utser V70 till vinnare före BMW, Audi etc: http://www.teknikensvarld.se/files/0715 ... passat.pdf

Det är ett jäkla klagande på allt, men faktum är att ingen bil är perfekt, alla har olika saker som är mindre bra. Se till helheten, då är Volvos modeller bra, mycket bra t o m. Sen att det i det här fallet krävs större och kraftigare dieslar, det är en anna sak!

Nu är vi lite positiva grabbar!
Senast redigerad av 2 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
av AndS
Tråden har blivit väldigt vinklad till Volvo kontra BMW ur ett tjänstebilsperspektiv där det gäller att fösöka nytta X*basbelopp så effektivt som möjligt.
Inte diesel jämförelse men kör själv en V70 2.4D och hade en ny SAAB 9-5 kombi (800mil) som rullade på E85 som hyrbil i 100mil och det var en av mina största besvikelser. Motorn i 9-5 (2.0T) var råare, lät mycket, dåligt bottendrag men hyfsat kvick när man fick upp varvet men fortfarande med mycket motorljud och stolarna var inte bra längre då stödkanterna på ryggstödet var för hårda(har tidigare bl.a. kör deras 9000modeller i mera än 15år). När jag blev hämtat efter att ha lämnat tillbaka 9-5an blev jag imponerad av att man i 70km inte hör dieselmotorn i V70 och runt 100 endast ett svagt surr om man lyssnar noga, och under milen hem försvann den ömmande rygg/axlar i Volvostolen. Det var SAAB 9-5 det, gammal konstruktion som inte hänger med längre tyvärr och det smärtar att säga när man tidigare kört märket i över 20år. De taxi 9-5 med diesel har jag bara åkt med i stadstrafik och de knackar och låter. En jämförelse om vi håller oss till segmentet 250" till strax över 300", utan större företagsrabatter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så tillbaka till huvudrubriken Volvos diesel Vs konkurrenter.

Jag tycker D5 185 hk partikelfilter motorn är en riktig pärla vad gäller prestanda och förbrukning.

Har som lägst lyckat köra på 0,45 l/m över en hel tank :-O) :-O) :-O) , det är nästan 150 mil på en tank.

Drar jag mitt tvåtons boggie hästsläp så kan man köra på 0.97 l/m. (Uppmätta värden och inte färddator)

Det går att jaga upp bilen i +220 km/h (GPS-fart)

Grymt bra då motorn ju får dra runt en tung kombi med höjd kaross och 4-hjulsdrift.
av Arese
riha skrev: Sen så får vi väl snart döpa om forumet till ett BMW forum eller liknande, för det verkar fan va det enda som diskuteras här inne numera också. Totalt jäkla ointressant.

Och skall vi nu jämföra bilar och bilar, så gör det för f a n på ett korrekt sätt. Ta hänsyn till storlek, dragvikt och utrustning så blir jämförelserna lite mer rättvisa.
Eftersom många deltar i diskussionerna och uppenbarligen anser att BMW är en konkurrent till Volvo så är det väl ok att man jämför med BMW tycker i alla fall jag.

Och please, använd gärna ett trevligare språk.
Krollspell skrev: Det är ett jäkla klagande på allt, men faktum är att ingen bil är perfekt, alla har olika saker som är mindre bra. Se till helheten, då är Volvos modeller bra, mycket bra t o m. Sen att det i det här fallet krävs större och kraftigare dieslar, det är en anna sak!
Det måste väl vara ok att uttrycka en åsikt om vad man tycker kan bli bättre på sin Volvo. Vi har alla investerat mycket pengar i våra vagnar och det kan kanske vara svårt att ta till sig att andra märken i vissa fall är bättre på olika områden, det förstår jag. Vi har dock alla, som du skriver, olika åsikter. För mig är motorn en vital del av helheten, utan bra motor kvittar det om resten håller hög klass.
AndS skrev:Tråden har blivit väldigt vinklad till Volvo kontra BMW ur ett tjänstebilsperspektiv där det gäller att fösöka nytta X*basbelopp så effektivt som möjligt.
Säkert en produkt av den gamla klyschan "Kör du en Ford vill du ha en Volvo, kör du en Volvo vill du ha en BMW, kör du en BMW vill du ha en Porsche osv" :D

Jag tycker att det är kul att trådarna vandrar iväg lite, det berikar samtalet att få olika infallsvinklar på ämnena, bara det inte sticker iväg för mycket och det anser jag inte att denna tråd gjort.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Tomas L
Vi provkörde 320XD igår och visst, motorn är trevlig och säkert snål (färddatorn indikerade 0.6 l/m efter vår provkörning) men det är några saker som talar emot: pris, storlek och ljudnivå. Vi tyckte att ljudnivån var rätt hög i bilen, det trängde in en hel del däckljud i kupén. När vi klev ur bilen så fick vi förklaringen: bilen var försedd med dubbade vinterdäck, det har den inte varit vid tidigare provkörningar.

Vi hastade vidare för att testa Audi A4 2.0TDI Quattro, men den hade bilfirman inte hunnit göra klar för provkörning, till vår stora besvikelse. Säljaren erbjöd oss att provköra en 2.0 TDI sedan med framhjulsdrift och dessutom med sportpaket. Jag förstår inte att Audi har sportpaket på sina demobilar, när nya A4:an kom så provkörde vi en sådan och strök den direkt från listan över intressanta bilar: alldeles för stötig. Vi fick dock reda på att Q5 2.0TDI dyker upp om en månad och att man inom kort så kommer möjligheten att få den med automatlåda. Vi räknade ihop ett pris på en A4 2.0 TDI Quattro med en säljare och blev lite förvånad, den är billigare än vi trodde.

Vi åkte vidare till en Volvohandlare och TITTADE på XC70 och XC60. Den senare på en dator med stor pekskärm. Det blev ingen provkörning av XC70, trots tom bilhall förutom på två köpsugna kunder (d v s vi!) så såg vi inte skymten av några bilsäljare, förutom en som limmade på en ung tjej (Prao kanske?) på kontoret. Vi har iofs kört XC70 vid ett ett flertal tillfällen så vi bråkade inte med dem utan åkte vidare.

En inte helt lyckad dag, men vi har iaf kommit lite närmare ett beslut: nu är det XC70/XC60 med nya D5:an/automat eller Audi A4/Q5 2.0 TDI Quattro som känns mest intressanta. Någon som har effarenhet av Audis 2-liters diesel? Förbrukningssiffror på A4 2.0 TDI?
av Arese
Tomas L skrev:Vi provkörde 320XD igår och visst, motorn är trevlig och säkert snål (färddatorn indikerade 0.6 l/m efter vår provkörning) men det är några saker som talar emot: pris, storlek och ljudnivå. Vi tyckte att ljudnivån var rätt hög i bilen, det trängde in en hel del däckljud i kupén. När vi klev ur bilen så fick vi förklaringen: bilen var försedd med dubbade vinterdäck, det har den inte varit vid tidigare provkörningar.

Vi hastade vidare för att testa Audi A4 2.0TDI Quattro, men den hade bilfirman inte hunnit göra klar för provkörning, till vår stora besvikelse. Säljaren erbjöd oss att provköra en 2.0 TDI sedan med framhjulsdrift och dessutom med sportpaket. Jag förstår inte att Audi har sportpaket på sina demobilar, när nya A4:an kom så provkörde vi en sådan och strök den direkt från listan över intressanta bilar: alldeles för stötig. Vi fick dock reda på att Q5 2.0TDI dyker upp om en månad och att man inom kort så kommer möjligheten att få den med automatlåda. Vi räknade ihop ett pris på en A4 2.0 TDI Quattro med en säljare och blev lite förvånad, den är billigare än vi trodde.

Vi åkte vidare till en Volvohandlare och TITTADE på XC70 och XC60. Den senare på en dator med stor pekskärm. Det blev ingen provkörning av XC70, trots tom bilhall förutom på två köpsugna kunder (d v s vi!) så såg vi inte skymten av några bilsäljare, förutom en som limmade på en ung tjej (Prao kanske?) på kontoret. Vi har iofs kört XC70 vid ett ett flertal tillfällen så vi bråkade inte med dem utan åkte vidare.

En inte helt lyckad dag, men vi har iaf kommit lite närmare ett beslut: nu är det XC70/XC60 med nya D5:an/automat eller Audi A4/Q5 2.0 TDI Quattro som känns mest intressanta. Någon som har effarenhet av Audis 2-liters diesel? Förbrukningssiffror på A4 2.0 TDI?
Hej

Har kört gamla A4 2,0 TDI quattro 170 hk en del. Den motorn har ju som bekant inte common-rail och var inte särskilt kultiverad eller snål, gick inte att komma under 0,6, motorväg tarvade lätt 0,7 l mil. Utväxlingen var dessutom sådan att sexan var oanvändbar under hundra då motorn var oflexibel i undre registret. Däremot så var det rätt bra fart i den och en hyfsat varvhungrig karaktär för att vara en diesel. Den nya generationen skall vad jag förstår vara betydligt mer kultiverad, i princip på samma nivå som BMW:s fyror (förlåt för jämförelsen, nu får jag väl bannor från auditoriet... :D )

Intressant att Volvosäljaren var så ointresserad. En polare säljer Volvo och han säger att han inte har sett en kund på tre veckor...

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Vi provkörde 320XD igår och visst, motorn är trevlig och säkert snål (färddatorn indikerade 0.6 l/m efter vår provkörning) men det är några saker som talar emot: pris, storlek och ljudnivå. Vi tyckte att ljudnivån var rätt hög i bilen, det trängde in en hel del däckljud i kupén. När vi klev ur bilen så fick vi förklaringen: bilen var försedd med dubbade vinterdäck, det har den inte varit vid tidigare provkörningar.

Hmmm... hänger inte med riktigt hur ni tänker i alla fall, in provar 320dX och A4 2.0 TDI Q och funderar sedan på bränsle dropparna upp och ned. Men när det gäller Volvo är ni helt imuna omt förbrukningen och går glatt på XC70 istället för V70AWD, där kan ni ju spara massor med bränsle med det är helt ointressant eller?
av Lövet
Angående utväxlingen på Audi A4 2,0 TDi (170) så undrar jag hur man tänker när man kritiserar att bilen inte kan köras på sexan under 100 km/h. Det är väl jättebra att bilen har en växel som sänker varvtalet rejält på motorväg så man kan köra i 120-130 km/h med riktigt lågt varvtal? Du har ju 5 andra växlar att använda under 100 km/h. Gillar man inte att växla får det bli automatlåda?

Edit: Kan bara bidra med en kommentar om förbrukingen på ovan nämnda bil. Min far har en 06a som dragit 0,72 sedan han köpte den. Mestadels motorvägskörning mellan norrköping och linköping har den gått.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 31
Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]

Laddbox