Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhej, jag tror (vet tyvärr inte säkert jag heller..) inte det är någon skillnad mellan dieselpumparna på v70 och 850.
Jag har bytt till en pump som enligt säljaren kom från en v70-99 och satt på min 850-97 och det var inga problem. Sedan vet jag ju inte säkert att den nya pumpen verkligen kom från en v70 ??:-/ Man kan även tänka sig att ett pumpbyte inte är bakåtkompatibelt men framåtkompatibelt. Jag skulle kolla med Volvo och höra vad dom har och säga.

Däremot fattade jag precis vad du hade gjort och inte gjort redan från ditt första inlägg, om det nu kan vara nån tröst i det hela. :wink:

Lycka till/marcus
Men du kan ju inte använda en styrenhet till en bensinmotor till din diesel fattar du väl!

:P :P :P
Jag var nog lite trött igår...

Jag tittar i vida på pumpen. Till en 850 är det:
Insprutningspump, bytes 1.00 EU 8111112

Jag kan inte välja MSA 15.8 om jag knackar in en V70 -98, så jag tog en 99:a. Då heter pumpen:
Insprutningspump, bytes 1.00 EU 8111112

Samma på båda alltså.
MoteX740 skrev:jag har fortfarande inte fattat vilken kabelhärva eller styrenhet du igentligen har i bilen din :???:
Har läst igenom 4 gånger ..

---------------------------------------------------------------------------
Hej
Jag har bytt motor på min v70 -98 Diesel pga av totalhaveri. Motorn kommer från en 854 -96 som har MSA 15,7, Men efter detta startar inte bilen, den kan dock starta till och gå en sec men sedan dö igen.
Kabelhärvan inkl databoxen tog jag från originalmotorn dvs (MSA 15,8). Men hur är det med dieselpumpen? skiljer den mellan motorerna?
Alla tips uppskattat STORT.
--------------------------------------------------------------------------

Jag skulle gissa, med risk för att jag inte har förstått komplexiteten i det hela, att han lät orginalhärvan ligga kvar då det inte var den som var knas. Sen byter han bara hedelig gammal mekanisk hårdvara, sånt som rör sig mao.

Kul tråd hursomhelst.

/marcus
Hej , vet att tråden är från dackefejden men vill ändå göra ett inlägg.
MSA 15.8 fanns varken 96 el. 98. Den kom 2000-2001 kolla luftmängdmätaren för kontroll.
”Antar” att både 96 o 98 hade 15.7
Motorerna ska gå att byta rakt av men man måste ha elektroniken i pumpen från gamla motorn.(immobilizern).
Eller använda gamla pumpen.
Startar den inte ändå är det nåt annat knas.
Mvh Per

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]