Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Barkbiten skrev:"Toppen och botten
Antal större fel per 100 bilar av 2007 års modell.

1. Toyota Corolla 3,4
2. Toyota Aygo 7,2
3. BMW 3-serien 8,4
4. Hyundai Santa Fe 8,5
5. Hyundai Getz 8,5
6. BMW 1-serien 8,6
7. Renault Clio 8,6
8. Toyota Avensis 9,1
9. Honda CR-V 9,1
10. Toyota Yaris 9,4
---
39. Volvo XC 70 24,5
40. Peugeot 407 24,6
41. Volvo S80 25,1
42. Citroën C4 25,3
43. Opel Vectra 30,6
44. Peugeot 207 31,7
45. Peugeot 307 32,6
46. Renault Mégane 34,0
47. Volvo V70 34,5
48. Volvo XC90 45,9"

Källa: Motormännens nybilsenkät
Märkligt att det skiljer så mycket mellan XC70 och V70 ?
Det är ju "samma" bil.

Det är ju totalt sett ingen rolig läsning även om jag alltid är skeptisk till
den här typen av undersökningar.
"När 17 procent av de nya bilarna drabbas av större fel som behövt ett akut verkstadsbesök och 42 procent av mindre fel så förstår man att nybilsköparna nästan har det lika bekymmersamt som mobiltelefonköparna (det sista är en hårt prövad kunds ovetenskapliga bedömning). Det finns bara ett för bilköparna att göra: vägra betala för dålig kvalitet! Välj de bilmärken som gör rätt från början."

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... lar-1.5094

Ja, stoppar inte detta snart dröjer det nog inte länge förrän vi som kör Volvo, eller överhuvudtaget funderar på att skaffa en, dumförklaras av våra grannar och arbetskamrater.

Förr var det faktiskt lite pinsamt att köra Toyota eller japanskt över huvudtaget...för den som nu råkar minnas det. Precis som det var lite töntigt att vara grön, miljövän eller vegeterian. Idag är allt detta accepterat (ja kanske förutom det sista då :-) )

Tiderna förändras. Det har de alltid gjort. Och den förberedde och flexible, är oftast den som överlever bäst.
Och - för att höja ett varningens finger - när Volvo nu är i en nedåtgående spiral, storvarslar och drabbas av ytterligare hårda ord i media...då finns det en uppenbar risk att toppkompetensen försvinner vidare till andra bolag (konkurrerande sådana). Dels den kompetens som varslas, dels den som slutligen sägs upp, och så alla riktigt smarta som får kalla fötter och drar vidare självmant till andra bolag.

Länkar här till en annan tråd på forumet som tar upp just konsekvenserna:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56#p227656
Och även i Dagens Industri som rekommenderar alla som vill slippa verkstaden att köpa Japanskt:

"Exakt hur många Volvoägare som har haft problem med sina relativt nya bilar är okänt.

"Jag har ingen siffra på det. Men det är tillräckligt många för att man ska få ett dåligt utslag i en sådan här undersökning", säger Bo Larsen.

Rolf Lööws råd till den som vill slippa åka till verkstaden är enkelt:

"Köp japanskt! Det har vi sett genom åren i enkäterna att där har de japanska bilarna kommit väldigt högt upp"

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... d=BilMotor
Barkbiten skrev:Och även i Dagens Industri som rekommenderar alla som vill slippa verkstaden att köpa Japanskt:

"Exakt hur många Volvoägare som har haft problem med sina relativt nya bilar är okänt.

"Jag har ingen siffra på det. Men det är tillräckligt många för att man ska få ett dåligt utslag i en sådan här undersökning", säger Bo Larsen.

Rolf Lööws råd till den som vill slippa åka till verkstaden är enkelt:

"Köp japanskt! Det har vi sett genom åren i enkäterna att där har de japanska bilarna kommit väldigt högt upp"

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... d=BilMotor
Jo, det stämmer säkert att man ska köpa japanskt om man vill slippa åka till verkstaden. Synd att de japanska bilarna är så fula bara. Tycker jag.
Om man tittar på rankinglistorna som bifogas tillsammans med Motormännens pressrelease (första inlägget, länk) så ser man att Volvo XC70, V70 och XC90 är relativt kassa. Värst är ju XC90 där 99 av 100 bilar har något mindre fel och över hälften av alla bilar när det gäller V70!

Men ska man gå efter dessa listor så tycks det som att Volvo C30 är bilen att satsa på. Den kommer relativ högt upp i listan och har bara större fel i 10 av 100 bilar, och under 1/3 har mindre fel.

Och det tycker jag känns positivt! Och får man ut den nya ingenjörsoptimerade c30n på marknaden också..då kanske man kan räkna med ytterligare höjningar i listan?

Och kollar man på antal dagar på service i genomsnitt...så hamnar givetvis xc90 i botten allra längst ner på listan, men s60 på en hedrande 3e plats (!) och volvo c30 på delad 8e plats med Toyota Rav4. Det är också riktigt bra....så uppenbarligen finns det i alla fall lite hopp kvar :-)
Det är tyvärr så, japanska bilar är både billigare och bättre hopskruvade än Volvos bilar. Man kan försöka stoppa huvudet i sanden och skylla på undersökningens utformning, men fakta är att bilköpare intervjuas på liknande sätt i många länder och japaner ligger konsekvent i topp i alla undersökningar.

Jag har haft tre Volvo, en fabriksny V70, en S40N som var < 1 år gammal och en V50 som var < 1 år gammal. V70:n hade jag inga problem med (hade den bara 6 månader/700 mil dock), men S40N och V50 var båda frekventa gäster på verkstad. Då pratar vi ändå om bilar som rullat nästan ett år innan jag köpte dem, man kan nog anta att de redan hade varit på verkstad några gånger före jag blev ägare.

Felen var av blandad karaktär, allt från tappad kraft till startproblem till kluckande stötdämpare och knarrande inredning. När jag lämnade in S40N på 2000-milaservice så hade jag en lista på 9 punkter som behövde åtgärdas ... när meken knappade in regnumret i datorn så sa han "Oj ... vi måste nog ha bilen ett par dagar" ... tydligen hade Volvo lagt in ett antal uppdateringar som också skulle göras.

Volvo tog allt på nybilsgaranti, men det är bökigt att hämta/lämna in hyrbil. Förtroendet för bilarna sjönk snabbt och viljan att byta blev allt starkare. Volvo har många starka sidor, men byggkvalitet är tyvärr inte en av dem. Jag kör nu japanskt och har haft noll fel hittills (bara 800 mil avverkade dock). Min far har kört en Toyota Camry i 15 år och fick första problemet med den i somras, motorn gick ojämnt och det visade sig att tändkablarna behövde bytas (kostade 1500 kr på verkstad, inkl felsökning). Den har aldrig strulat tidigare, bara servats enligt plan och fått slitdelar utbytta.
dali skrev: Min far har kört en Toyota Camry i 15 år och fick första problemet med den i somras, motorn gick ojämnt och det visade sig att tändkablarna behövde bytas (kostade 1500 kr på verkstad, inkl felsökning). Den har aldrig strulat tidigare, bara servats enligt plan och fått slitdelar utbytta.

Låter som en dröm :-)
Japp. Han drömmer ändå om en XC70 D5 med automatlåda ... :lol:

Han tvekar dock pga Volvos allt mer skamfilade kvalitetsrykte. Än så länge finns ingen anledning att omvärdera det, vilket färska ägarundersökningar tydligt visar. Med tanke på Volvos (eg Fords) ekonomiska bekymmer så pekar det mesta att på kvaliteten kommer att fortsätta sjunka. Synd, hittar man en Volvo som inte strular har man en mycket trevlig bil med många finesser.
Med risk för att "kacka i eget bo" så måste jag erkänna att största anledningen till att jag köpte Volvo var att Toyota inte hade den typ av bil som jag ville ha, gasbil! Om Toyota hade haft motsvarande Bi-Fuel i sitt utbud hade jag aldrig ens övervägt Volvo. Dock vill jag säga att jag ÄLSKAR min V70 -02 Bi-Fuel!! Den är underbar att köra och får jag bara ordning på de små, men dock befintliga, driftstörningarna (och om jag slipper fler stora fel) så kommer jag vara mer än nöjd med mitt köp!

Denna bil kommer nog vara min första, och enda, Volvo då jag har läst att Toyota håller på att ta fram en biogashybrid! Om den har samma lastkapacitet som en V70 så finns det inget att tveka på!

Mvh
/Fred

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]