Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför är jag inte förvånad...?

"Volvo V70 – Sveriges mest sålda bil – är näst sämst när det gäller större fel. Sämre är bara Volvo XC90, som också är sämst när det gäller mindre fel som inte innebär akuta verkstadsbesök. XC 90 är också den bil som stått flest dagar på verkstad."

Läs hela artikeln här:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... len-1.5070

http://www.dn.se/

http://www.motormannen.se/mm1/site/08_P ... -2008.html
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
de vore intressant hur dom räknar det där..

det finns ju mest v70 av alla märken så då är det ju troligare att de är mer fel eftersom det finns mer av just den bilen ute på vägarna?
fast skulle inte bli förvånad för de är bra mycke fiffel med dom nyare v70..
Hur vore det om ledningen började inse allvaret och lyssna på kunderna istället för att bara suga ut pengar åt sig själva?

Hur svårt kan det vara? Till och med Volvos egna svenska ingenjörer har ju insett detta för länge sedan, och när ingen i ledningen lyssnade, så valde de att försöka lösa problemet själva, på fritiden! Hur sjukt är inte det?

Första resultatet är den nya c30 versionen som drar mindre bränsle genom enkla små justeringar, som tex nya fälgar, nya däck, justering av växellåda, ny stötfångare bak, takvinge m.m. Enkelt, effektivt, och framförallt, genomfört på kundernas önskemål!
"Toppen och botten
Antal större fel per 100 bilar av 2007 års modell.

1. Toyota Corolla 3,4
2. Toyota Aygo 7,2
3. BMW 3-serien 8,4
4. Hyundai Santa Fe 8,5
5. Hyundai Getz 8,5
6. BMW 1-serien 8,6
7. Renault Clio 8,6
8. Toyota Avensis 9,1
9. Honda CR-V 9,1
10. Toyota Yaris 9,4
---
39. Volvo XC 70 24,5
40. Peugeot 407 24,6
41. Volvo S80 25,1
42. Citroën C4 25,3
43. Opel Vectra 30,6
44. Peugeot 207 31,7
45. Peugeot 307 32,6
46. Renault Mégane 34,0
47. Volvo V70 34,5
48. Volvo XC90 45,9"

Källa: Motormännens nybilsenkät
Hur genomförs egentligen undersökningen? Jag kan tänka mig att en ägare till en dyr bil noterar skitfelen som mer irriterande än en ägare till en billig bil och tar upp det i en sådan undersökning. Inte för att det ursäktar Volvos bottenplacering, men iallafall...
krippa skrev:Hur genomförs egentligen undersökningen? Jag kan tänka mig att en ägare till en dyr bil noterar skitfelen som mer irriterande än en ägare till en billig bil och tar upp det i en sådan undersökning. Inte för att det ursäktar Volvos bottenplacering, men iallafall...
Just det faktumet låter helt relevant. Vill minnas att en liknande undersökning tidigare gjorde gällande att Volkswagen låg i absoluta botten vad gällde nöjdhet, men däremot hade Skoda hyfsat fina siffor. Dessa två fakta borde ju stå lite mot varandra så att säga. Eftersom jag tror att båda görs av samma fabrik/ägare, och att det i flera stycken är samma delar, förutom att Skoda är ruskigt mycket billigare....så kanske avspeglar detta även vad man får för pengarna. Man är mer benägen att klaga på en svindyr Volkswagen som krånglar, än en billig Skoda.

Men som Du säger..det är ingen ursäkt för bottenplaceringen. BMW som ofta förknippas med "dyr lyxbil" ligger ju på häpnadsväckande 3e placering vad gäller nöjdheten...

Och som vi hört här tidigare på forumet har det funnits skribenter som lovordat servicen på BMW högt och brett. Till skillnad mot Volvos service, där det snarare bara är okvädesord och missnöjdhet.

Jag tror att personalen på Volvo vet exakt hur man ska göra en riktigt bra bil, men jag gissar att de förbjuds att utveckla dessa idéer i praktiken...för att det sitter någon högre upp med bättre (enligt honom själv) kunskaper om hur företaget ska skötas.
Barkbiten skrev: Volkswagen låg i absoluta botten vad gällde nöjdhet, men däremot hade Skoda hyfsat fina siffor. Dessa två fakta borde ju stå lite mot varandra så att säga. Eftersom jag tror att båda görs av samma fabrik/ägare, och att det i flera stycken är samma delar, förutom att Skoda är ruskigt mycket billigare....så kanske avspeglar detta även vad man får för pengarna. Man är mer benägen att klaga på en svindyr Volkswagen som krånglar, än en billig Skoda.
Nja, riktigt så är det nog inte. Skoda skruvas väl ihop i Tjeckien medan Volkswagen skruvas ihop i Tyskland. Dessutom har vi Seat, som också är samma delar, men skruvas ihop i Spanien...alla Seat-ägare jag har pratat med är otroligt missnöjda med bilen för att den faller isär...dock älskar de körglädjen!

Så det är skillnad på päron och päron så att säga. Självklart ligger det något i att de som köper bilar i premiumsegmentet kanske är lite mer krävande och inte tycker att småfel är något man får leva med men att Volvo har problem med kvalitéten går inte att bortse ifrån!

Mvh
/Fred

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]