Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av revox
Ja det var precis så jag gjorde. Men jag höll nog i knappen hela tiden, inget autoläge mao. Sedan minns jag inte om jag körde rutan upp eller ner.

Felet ligger väl i att mekaniken tror att rutan inte nått karmen utan ett hinder på väg upp mot slutmålet (karmen) och då träder klämskyddet in. Mina egna vilda gissningar...
av Daddan
Som jag tidigare la in i ett trött tillstånd:

Rutan på min faller ner i framkant och då går det trögt att hissa upp och "hinder" detekteras. På min beror detta på att mekanismen glappar och behöver bytas. Titta noga när ni hissar upp och ner, rutan på min kan man tydligt se att den "faller" snett. Det hjälpte INTE att bara byta styrskenorna i dörren utan HELA mekanismen i dörren behövde bytas. Tur att jag inte betalar något...
av Spagan
Daddan skrev:Som jag tidigare la in i ett trött tillstånd:

Rutan på min faller ner i framkant och då går det trögt att hissa upp och "hinder" detekteras. På min beror detta på att mekanismen glappar och behöver bytas. Titta noga när ni hissar upp och ner, rutan på min kan man tydligt se att den "faller" snett. Det hjälpte INTE att bara byta styrskenorna i dörren utan HELA mekanismen i dörren behövde bytas. Tur att jag inte betalar något...
Ja det lutar ju åt de :) ..kollade idag om jag tar tag i rutan kan jag både vrida den och föra den fram och tillbaka lite inte mycket men kanske ändå tillräckligt för att ska ställa till det ... :(

med mekanismen ? menar du själva fönsterhissen motor och armar ?

//S
av Daddan
Spagan skrev:

Ja det lutar ju åt de :) ..kollade idag om jag tar tag i rutan kan jag både vrida den och föra den fram och tillbaka lite inte mycket men kanske ändå tillräckligt för att ska ställa till det ... :(

//S
Nu e man tillbaka vid dator igen. De bytte inte själva motorn utan mekanismen tror jag (Jag betalade ju inget så jag vet inte vad exakt som bytts men jag tror inte det var motorn). Det kostade runt 3500:- sa mekanikern. Man behövde inte rucka på rutan för hand utan om man körde ner rutan c:a 50% och sen tryckte upp igen så syntes det att den tippade framåt. Ny funkar det lika bra som nytt.

Mekanikern tappade rutan i golvet så jag fick en ny vattenavvisande ruta. Det funkade väldigt bra faktiskt. Vattnet bara rann av när jag tvättade bilen. Värt att köpa till vid nybil kanske?
Användarvisningsbild
av greeeken
Daddan skrev:
Spagan skrev:

//S
Nu e man tillbaka vid dator igen. De bytte inte själva motorn utan mekanismen tror jag (Jag betalade ju inget så jag vet inte vad exakt som bytts men jag tror inte det var motorn). Det kostade runt 3500:- sa mekanikern. Man behövde inte rucka på rutan för hand utan om man körde ner rutan c:a 50% och sen tryckte upp igen så syntes det att den tippade framåt. Ny funkar det lika bra som nytt.

Mekanikern tappade rutan i golvet så jag fick en ny vattenavvisande ruta. Det funkade väldigt bra faktiskt. Vattnet bara rann av när jag tvättade bilen. Värt att köpa till vid nybil kanske?
Eller så kan de vara värt att be mekanikern tappa rutan
av Daddan
greeeken skrev:
Eller så kan de vara värt att be mekanikern tappa rutan
Helt klart billigast så ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu har jag samma skit på min, rutan går ned igen av sig själv.

Har provat alla era tips, initiera genom att hålla knappen inne länge, starta bilen och köra ruta samtidigt, inget hjälper.

Bilen är ju bara 2 år, är pedantskött, och rutorna löper lätt, ska inte en Volvo hålla mer än 2 år??? Inte får man ett skit på garanti/godwill heller, snart lagat nya bilen för 20.000 !!!
av Larzan
VolvoB20 skrev:Nu har jag samma skit på min, rutan går ned igen av sig själv.

Har provat alla era tips, initiera genom att hålla knappen inne länge, starta bilen och köra ruta samtidigt, inget hjälper.

Bilen är ju bara 2 år, är pedantskött, och rutorna löper lätt, ska inte en Volvo hålla mer än 2 år??? Inte får man ett skit på garanti/godwill heller, snart lagat nya bilen för 20.000 !!!
Ska inte bilen hålla i mer än två år...tja.. läs artikeln --> http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=453524

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]