Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gaude
OK det förklarar varför jag inte har någon jord där, men vad kan då vara felet.
Jag har bytt tänd modulen men det gjorde ingen skillnad, det finns ingen gnista på stiften. :cry:
Jag har koll mätt kablarna mellan modul och spole dom är ok.
I sommras bytte jag fördelar lock och rotor så jag tror inte att det är där felet ligger.
Jag har nu bytt kabeln mellan spole och fördelare så där är inte felet.
På vilket sätt kan man kolla om tändspolen är hel eller trasig?
Kan man ohm mäta den i såfall hur många ohm ska det vara mellan kontakterna? (S)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Under 1 Ohm i primären och 7-8 k i sekundären. Men det är sällan en spole går sönder, troligare är att slutsteget inte får signal från tändlägesgivaren.
av Gaude
PÅ vilket sätt kan jag kolla att det är signal från tändlägesgivaren. :???:
Var sitter tändläges givaren. :roll:
Du ska veta att jag är djävligt tacksam för din hjälp då detta är min första volvo och jag har alldrig skruvat volvo förut :-);
Användarvisningsbild
av Sparkz
Givaren sitter ovanför svänghjulet, titta ner under fördelaren.
Det går inte att mäta den signalen med en multimeter, den är för snabb. Har för mig att motståndet i den ska vara 200-300 Ohm eller där i närheten. Kommer inte ihåg vilka stift i kontakten det var heller, ska kolla upp det bättre tills i morgon.
av Gaude
Det sitter inget under fördelaren, men det sitter en kontakt i underkant av fördelaren som leder in i fördelaren så jag antar att givaren sitter i fördelaren.
När jag kollade tändstiftet efter gnista tidigare så var det ingen gnista och stiftet var torrt?
Jag ringde Volvo och dom sa att om inte varvmätaren rör sig lite när jag kör startmotorn så är det troligt givaren i fördelaren som är trasig, lika så när det gäller torrt tändstift då givaren ska reagera på att motorn går runt och då ger signal till bensinpumpen.
Jag ska prova att byta fördelaren mot en beg.

Nu har jag fått min fördelare och bytt ut den gammla och bilen startade direkt, felet låg i hallgivaren som sitter i fördelaren.
Tack för hjälpen. (B)

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]