Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jwinkler skrev:ja men du säger att du har v70 kabelhärva och styrenhet?! och du har stoppat i 850 motor med v70 härva=det går ej!du måste ta härvan från 850 motor till den motorn, du kan inte blanda..
Ok då vet jag, men VARFÖR går det inte??? rent fysiskt är det inget problem alls. Vad är det som skiljer? Vidareutveckla är du snäll. Sätta in kabelhärvan från 850 i en V70 MSA 15,8 känns HEEEElt fel eftersom då får ju två helt olika styrsystem i samma bil dvs både 15,7+,15,8 , passar inte ens in i bilen.
Ja, det går inte att blanda. Antingen byter man motor, och då är det bara järn och aluminium, inte en enda kabel eller givare följer med. Eller så ta hela systemet från den andra bilen, inkl IMMO-styrenhet, tändlås och nycklar. Antar att det är immobilizern som är problemet. Möjligen kan det gå att programmera in dina nycklar om det är samma generation av IMMO. Men då krävs det att en verkstad ska beställa koder och göra det. Och det är till 850'n det ska beställas, regnummer/VIN.
erbe skrev:Varför inte bara byta motor´n å låta kablar å box vara orörda.Passar inte pumpen flytta över från den havererade till den *nya*.......
Men det är ju det jag i princip har GJORT!!, det jag har kvar att byta är Dieselpumpen därav min fråga. Det enda jag vill veta är om det finns någon som vet om och vad i de olika dieselpumparna som skiljer i styrsystemen MSA 15,7 / MSA15,8. Har aldrig diskuterat vilken kabelhärva/ databox jag ska ha, endast upplyst om vilken jag använder DVS: ORIGINAL V70tdi, sen 1998 (MSA 15,8). Värkar inte finnas någon som sitter på kunskapen så tar reda på det själv och återkommer med informationen.

V70 D5252T MSA 15,8 -1998, startar inte efter motorbyte.

Inläggav jernberg tis 21 okt 09:04:04
Hej
Jag har bytt motor på min v70 -98 Diesel pga av totalhaveri. Motorn kommer från en 854 -96 som har MSA 15,7, Men efter detta startar inte bilen, den kan dock starta till och gå en sec men sedan dö igen. ?:-/
Kabelhärvan inkl databoxen tog jag från originalmotorn dvs (MSA 15,8). Men hur är det med dieselpumpen? skiljer den mellan motorerna?
Alla tips uppskattat STORT.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Setup
Bil=V70 -98 med MSA 15,8
Donatormotor= D5252T från en 854 med MSA 15,7 men med kabelhärva och databox utbytt till det som sitter i min bil (V70'n) dvs MSA 15,8
Men vet inte och undrar därför om dieselpumparna skiljer mellan de olika styrsystemen, har ju olika nr.
MSA 15,7 pumpen heter:0986440529
MSA 15,8 pumpen heter:0460415990
Senast redigerad av 1 jernberg, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har följt hela trådan, har ännu inte fatat vad du bytt !

som jag skrev i början av tråden så ska bilen behålla sin dieselpum , sin styrenhet & sin kabelhärva.
du ska alltså bara byta block & topp samt spridare
Sparkz skrev:Ja, det går inte att blanda. Antingen byter man motor, och då är det bara järn och aluminium, inte en enda kabel eller givare följer med. Eller så ta hela systemet från den andra bilen, inkl IMMO-styrenhet, tändlås och nycklar. Antar att det är immobilizern som är problemet. Möjligen kan det gå att programmera in dina nycklar om det är samma generation av IMMO. Men då krävs det att en verkstad ska beställa koder och göra det. Och det är till 850'n det ska beställas, regnummer/VIN.

Och varför ska jag beställa nycklar till 850'n? inte direkt så att kodningen till nycklarna ligger i själva motorn . Så vitt jag vet ligger kodningen i immobilizern som pratar med databoxen och den har jag ju inte bytt, Och hur ska databoxen/IMMO kunna vara av samma generation när det är två olika styrsystem som jag beskrivit flertalet ggr nu????????

Frågan är!!! Vet någon om och vad som skiljer dieselpumparna mellan de olika styrsystemen MSA 15,7 och den senare V70n's MSA 15,8.

Sry för lite halvtaskig attityd men ledsnar på att folk inte läser först :wink:
Senast redigerad av 1 jernberg, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tror ingen är nyfiken nog att läsa/ svara, om vi inte får reda på den roliga bak grunden till varför du måste veta vad det är för skilnad på systemen
sen om du vill veta vad skilnaden är på pumparna så borde rubriken vara nått i stil med det o inte att bilen inte startar!
folk försöker hjälpa dig att starta bilen, eftersom du frågar efter det i rubriken!
CarMan skrev:Jag tror ingen är nyfiken nog att läsa/ svara, om vi inte får reda på den roliga bak grunden till varför du måste veta vad det är för skilnad på systemen
Därför beskrev jag bakgrunden i mitt första inlägg :-)
CarMan skrev:sen om du vill veta vad skilnaden är på pumparna så borde rubriken vara nått i stil med det o inte att bilen inte startar!
folk försöker hjälpa dig att starta bilen, eftersom du frågar efter det i rubriken!
Dvs rubriken ger lite av bakgrunden så att folk ska bli nyfikna nog att läsa/svara, Men men "my bad"

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!