Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ottoman
kave skrev: Vi har med 6 bilar oftast 7,5% rabatt på ex Volvo, BMW, Audi, Subaru m fl. 10% får man oftast inte på en ny modell på premiumbilarna som småföretagare.

6 bilar och 7,5% hos Volvo??? Det konsultbolag jag jobbar på har 7 bilar och 12% i rabatt hos Volvo (12% på bilpriset och 10% på utrustning). Om detta är unikt kan inte jag svara på och jag vet ej grunden till avtalet, det jag däremot vet att vi är en liten firma. Den som förhandlat hos er kanske ska ta en kurs i förhandlingsteknik :lol:

Det där med premiumvagn och att den har några år på nacken har inte jättemycket med rabatten att göra, kanske precis månaderna, halvåret innan modellen fasas ut till förmån för den nya. Titta på 5-seriens konkurrenter, A6 - knappast någon ny konstruktion, har precis faceliftats, E-klassen heller inte ny. Med den teorin skulle de tre tyska märkena rea ut sina bilar redan nu i väntan på nästa generation.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Såhär räknade jag:
5 serie med advantage, motorvärmare, xenon, drag, radio hifi, skinn, usb 426000:- Rabatt 7,5% =394050:-
XC70 med motorvärmare, ipod, xenon, skinn, drag, subbas, pro radio 370.000 efter rabatt.
Skiljer alltså 25.000:-
Stämmer inte alls, ska du jämföra med XC70 så behöver du välja 525d Touring xDrive och då slutar du på en helt annan planet vad gäller BMW priset med den extrautrustnning du valt.
av Vålvå
Nu är det så att en BMW, SKA VARA DYRARE.Allt annat vore katastrof för varumärket BMW.
Och jag håller med er om att en 5-serie blir BETYDLIGT DYRARE än V70 med jämförbar utrustning o prestanda,har själv kollat på 5-serie o X5 vid mina 2 senaste bilköp(XC90 & V70II) och det går inte att landa i närheten av Volvo prismässigt när speciellt xtrautrustningen lagts på!
Men åter igen .Det är så det ska va!
Användarvisningsbild
av kave
Ottoman skrev:Den som förhandlat hos er kanske ska ta en kurs i förhandlingsteknik :lol:
Tja, förhandla och förhandla. Vi frågar priser på tre ställen och får exakt samma. Hur ska man "förhandla" fram ett bättre pris än så? Likadant vad gäller BMW, Audi, etc.

Vi alla på företaget gör föv affärer hela dagarna, iofs i en bransch där vi sätter priser utifrån verkligheten och inte ett låtsaspris som på någon marknad någonstans och som sedan måste förhandlas och stötas och blötas.

Oavsett vad de många BMW älskarna tycker på detta forum så är 5 serien idag en gammal konstruktion. Visserligen faceliftad till det bättre för ett tag sedan men konstruktionen som helhet. Vilka andra bilar i den storleken som säljs på marknaden klarar inte EuroNCAP's högsta krav? Förlåt, vilka andra bilar oavsett storlek som säljs idag klarar inte krockproven ordentligt?

För att återknyta till Topic, körde återigen en 120D häromdagen, vilken dieselmotor. Riktigt mycket vibrationer och kort kort register med vridmoment. Att jämföra en BMW fyra med D5 tycker jag inte låter sig göras vad gäller körbarhet etc.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Vi ska använda eftermiddagen till att provköra bilar och prata priser. Vi har f n fyra bilar på firman, så jag vet inte om vi kan få något ramavtal. Vi är dock inte helt okunniga när det gäller att förhandla priser, särskilt inte när vi vet vad andra får i rabatt, så vi får se vad vår BMW-handlare säger. Eftersom XC60 tyvärr inte har dykt upp hos någon handlare än (kommer vilken dag som helst, officiell premiär om två veckor) så ska vi ta en närmare titt på Audi och BMW.

När det gäller prisfrågan så är det bra att de har rabatter och erbjudanden, men det är synd för BMW att de har så höga listpriser vilket är en stor nackdel med tanke på hur den Svenska bilförmånen fungerar. En XC70 skulle kosta mig ca: 3000 kr/månad netto, 36.000 kr/år. Motsvarande BMW 5-serie kan bli upp till 1000-lappen dyrare, 48.000 kr/år. Så även om det kanske inte skiljer så mycket i nettopris och leasingkostnad, så innebär listpriset att bilen blir 30% dyrare för förmånstagaren. Men måste vi som småföretagare betala mer än företag med ramavtal så är det stor risk att BMW straffar ut sig redan i leasingkalkylen. Men det är väl priset de betalar för att bygga varumärket BMW.

Även om en prisdiskussionen nog hör hemma i en tråd där man jämför Volvos dieslar med andra, så kanske vi bör försöka skifta fokus till att huvudsakligen beröra just dieselfrågan.

BMW:s 5-serie må vara en äldre modell, men deras motorer är allt annat än omoderna. Vi provkörde 320D för någon månad sedan och det var en klar överraskning, tystare och bekvämare än vad vi trott. Tyvärr var det en sedan vilken blir alldeles för liten med tanke på att barnvagnar mm ska in i bilen, men idag ska vi titta på 320XD touring, vilken är den modell som av ovanstående skäl är mest intressant.

Vi ska även försöka få mer information om nya 205 hk D5:an i S80. Det är lite märkligt att man kan beställa den till S80 men att man inte får veta några data ö h, t ex prestanda, förbrukning mm. Tydligen så har nya D5:an helt ersatt den gamla som inte längre går att beställa i S80.

Är det inte anmärkningsvärt att Volvo om två veckor lanserar en ny bilmodell (XC60) och det (tydligen) med den gamla D5:an!? Vi ska även försöka få klarhet i denna fråga. Men det verkar som att det ekonomiska läget har gjort att Volvo så snabbt som möjligt försöker få nya D5:an i produktion, oavsett modell och då blev det S80. Dessutom mitt i ett modellår, det kommer alltså att finnas två olika S80 D5:or av årsmodell -09.
Senast redigerad av 3 Tomas L, redigerad totalt 0 gång.
av dali
Mycket ovanligt, att byta motor mitt i ett modellår. Hoppas att de för in den nya D5:an i alla modeller (även S40/V50) på en gång, törs man hoppas på powershift också ... :shock:
av Lövet
kave skrev:
Ottoman skrev:Den som förhandlat hos er kanske ska ta en kurs i förhandlingsteknik :lol:
Oavsett vad de många BMW älskarna tycker på detta forum så är 5 serien idag en gammal konstruktion. Visserligen faceliftad till det bättre för ett tag sedan men konstruktionen som helhet. Vilka andra bilar i den storleken som säljs på marknaden klarar inte EuroNCAP's högsta krav? Förlåt, vilka andra bilar oavsett storlek som säljs idag klarar inte krockproven ordentligt?

För att återknyta till Topic, körde återigen en 120D häromdagen, vilken dieselmotor. Riktigt mycket vibrationer och kort kort register med vridmoment. Att jämföra en BMW fyra med D5 tycker jag inte låter sig göras vad gäller körbarhet etc.
Vad är det som du saknar i konstruktionen? Den kan inte vara komfort, ljudisolering, körglädje eller effektiva motorer för där hittar du inget modernare. Nackdelen är att bilen är dyr och fick 4 stjärnor i EuroNcap. Eftersom EuroNcap nu till stor del består av "trams" (poäng för bältespåminnare, fotgängarskydd osv) så känner i alla fall inte jag att detta skulle vara ett argument.

Du har just också provkört BMWs minsta diesel i dess billigaste serie och konstaterat att den inte riktigt mäter sig med det dyraste som Volvo har. Detta är väl trist i och för sig men snacka om att jämföra äpplen och päron. 2 liters dieseln kommer riktigt nära i ljudkomfort och prestanda men är överlägsen i förbrukning. Sedan har du ju dieselsexorna också om du vill få upp körkulturen en aning.

Sedan verkar många ha hängt upp sig på att just fyrhjulsdriven dieselkombi är en dyr kombination hos BMW (kanske för att den kombon är billig hos Volvo?). Tittar man på bilar som är mer jämförbara exempelvis S80D5 mot 520d så blir inte prisskillnaden så stor längre om man tar hänsyn till de bättre rabatter som BMW har (för alla utom Kave)

Tittar du på en S80D5 Summum så hamnar man runt 364.700 brutto med Summum, Xenon, PDC, Metallic. Efter de 9,5% som jag skulle få kostar bilen alltså 330.053kr. En motsvarande 520d kostar med ovanstående utrustning 395.800kr vilket efter min rabatt skulle bli runt 348.300 kr. Skillnaden är alltså 18.000kr i mitt fall. Detta är räknat med en "dålig" BMW rabatt, utnyttjar man kampanjer så kan det bli mer. Eftersom BMW har fri service i 3 år så minskar skillnaden till kanske 10.000kr mellan dessa två bilar. Inte en chans att jag sätter mig i en S80 då.

(För att ge en annan bild av prisskillnaden)
av Arese
Tomas L skrev:Vi ska använda eftermiddagen till att provköra bilar och prata priser. Vi har f n fyra bilar på firman, så jag vet inte om vi kan få något ramavtal. Vi är dock inte helt okunniga när det gäller att förhandla priser, särskilt inte när vi vet vad andra får i rabatt, så vi får se vad vår BMW-handlare säger. Eftersom XC60 tyvärr inte har dykt upp hos någon handlare än (kommer vilken dag som helst, officiell premiär om två veckor) så ska vi ta en närmare titt på Audi och BMW.

När det gäller prisfrågan så är det bra att de har rabatter och erbjudanden, men det är synd för BMW att de har så höga listpriser vilket är en stor nackdel med tanke på hur den Svenska bilförmånen fungerar. En XC70 skulle kosta mig ca: 3000 kr/månad netto, 36.000 kr/år. Motsvarande BMW 5-serie kan bli upp till 1000-lappen dyrare, 48.000 kr/år. Så även om det kanske inte skiljer så mycket i nettopris och leasingkostnad, så innebär listpriset att bilen blir 30% dyrare för förmånstagaren. Men måste vi som småföretagare betala mer än företag med ramavtal så är det stor risk att BMW straffar ut sig redan i leasingkalkylen. Men det är väl priset de betalar för att bygga varumärket BMW.

Även om en prisdiskussionen nog hör hemma i en tråd där man jämför Volvos dieslar med andra, så kanske vi bör försöka skifta fokus till att huvudsakligen beröra just dieselfrågan.

BMW:s 5-serie må vara en äldre modell, men deras motorer är allt annat än omoderna. Vi provkörde 320D för någon månad sedan och det var en klar överraskning, tystare och bekvämare än vad vi trott. Tyvärr var det en sedan vilken blir alldeles för liten med tanke på att barnvagnar mm ska in i bilen, men idag ska vi titta på 320XD touring, vilken är den modell som av ovanstående skäl är mest intressant.

Vi ska även försöka få mer information om nya 205 hk D5:an i S80. Det är lite märkligt att man kan beställa den till S80 men att man inte får veta några data ö h, t ex prestanda, förbrukning mm. Tydligen så har nya D5:an helt ersatt den gamla som inte längre går att beställa i S80.

Är det inte anmärkningsvärt att Volvo om två veckor lanserar en ny bilmodell (XC60) och det (tydligen) med den gamla D5:an!? Vi ska även försöka få klarhet i denna fråga. Men det verkar som att det ekonomiska läget har gjort att Volvo så snabbt som möjligt försöker få nya D5:an i produktion, oavsett modell och då blev det S80. Dessutom mitt i ett modellår, det kommer alltså att finnas två olika S80 D5:or av årsmodell -09.
Hej

Onekligen väldigt surt för dem som nyligen köpt en D5. Och svårt för Volvo att sälja bilar med gamla D5:an tills den nya finns i samtliga modeller.

När det gäller BMW femman så må den vara en äldre konstruktion än V70 II men feelgoodkänsla, köregenskaper, drivlina och materialval är ändå minst två klasser bättre. Det V70 står sig bra på är komfort, säkerhet, bagageutrymme och ekonomi. Det är bara att bestämma vad man själv tycker är viktigt.

Just nu känns det för min del som att det inte blir fler Volvo av nuvarande generation, jag inväntar BMW F10 och byter då. Min fru är sugen på att byta C30:n mot en XC60, vi ska på launchen om nån vecka, men det blir i vart fall ingen beställning innan vi har testat den nya 170-grammaren.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av poseidon
Har man ramavtal brukar man väl inte få kombinera dem med tillfälliga erbjudanden. Så står det ju iaf i annonserna. Men men, jag kanske skulle gå en förhandlingskurs hos andreas_lofgren.....
av Ottoman
[/quote]
Tja, förhandla och förhandla. Vi frågar priser på tre ställen och får exakt samma. Hur ska man "förhandla" fram ett bättre pris än så? Likadant vad gäller BMW, Audi, etc.

Vi alla på företaget gör föv affärer hela dagarna, iofs i en bransch där vi sätter priser utifrån verkligheten och inte ett låtsaspris som på någon marknad någonstans och som sedan måste förhandlas och stötas och blötas.[/quote]

Fast verkligheten har väl ändå bevisat att något måste ligga till grund för en rabattsats som sätts gentemot en kund. Vill man ha en kund så är man villig att erbjuda ett bättre avtal. Verkligheten är att vi har 12% och ni har 7,5%. Någonstans måste ju det skilja när vi har gått till Bilia och presenterat oss gentemot hur ni har gjort det. När jag gått till Bilia så har jag fått 8% som privatperson och det utan att ens ha börjat tjafsa med säljaren. Om ni gör affärer hela dagarna som du skriver så hoppas jag för din skull att det inte är inom bilbranschen, 7,5% är in min värld och gentemot Bilia/Volvo är ingen bra affär.

Sen håller jag inte med dig om BMW motorn. Nu har jag bara kört och åkt i en 5serie med den motorn, det kanske skiljer sig ganska mycket gentemot en 3serie. Det är en smidigare motor än Volvos femma, mindre vibrationer, helt klart ett bredare register. Volvo motorn har en ganska rejäl ketchupeffekt, först händer inget och sen kommer allt för att sedan avta. Volvomotorn råmar ganska ordentligt vilket jag ifs gillar med långt ifrån alla. Jag tycker själv att Volvomotorn är en fin motor men jämfört med BMW fyran så känns femman daterad och inte alls lika sofistikerad, förbrukningen ska vi inte ens börja prata om. Jag hoppas verkligen att den uppdaterade versionen gör att Volvo närmar sig de bästa på marknaden. Jag kan bara tipsa om Fords nya fyra med 175hk/400nm, också en klart härligare motor än femman.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 31

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]