Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag är i behov av en dragkrok och tänkte montera en själv. Vet ni om det är lätt att montera på en xc90? Jag har monterat på en v70-00 utan större problem, men då behövde man inte såga och så monterade jag aldrig elkabelsatsen.
Det är löstagbart jag funderar på.

Vad kostar besiktningen?
Behöver jag oljekylare, har en 2,5T automat, skall inte dra husvagn. Hur vet man om man har en monterad?
Jag funderar på att köpa den här http://www.tillbilen.se/dragkrokspriser/volvo_drag.html är det någon som har erfarenhet av dessa? Lätta att montera, bra kvalité osv,passar volvos lilla skyddlock för avtagbar dragkrok på denna modell?
Har ni andra tips på dragkrokar? länka gärna.
Hur kopplar jag elkabelsatsen? är det redan fördragit så det bara är att koppla i?
Finns det dragkroksanvisningar på xc90 på nätet från Volvo, i så fall var?

Tack på förhand/
av S.t.r.a.n.D
Det är inte mycket svårare på en XC90 jämfört med en V70N så det ska du nog klara. Men var beredd på att såga två "små ränder".
Besiktningen kostar 380:-
Det finns säkert bra kvalitet på andra märken, men jag personligen skulle nog sats på ett Volvo Orginal även om det kostar en slant extra. Då vet du att passformen är 100%. Elsatsen är inte som helst problem att koppla, den kopplas in i REM som sitter på vänster sida i bagaget. I stort sett bara plug and play.
av VolvoXC90
Tack så jättemycket för hjälpen! Länkarna var kanon! Men när man läser där ser det svårare ut än vad jag kommer ihåg :( Men man får ge det en dag :)
Vet ni ungefär tidsåtgång för en som inte har tummen mitt i handen uta där den vanligtvis sitter?

Vad tror ni om oljekylare? Behövs det? Hur vet om det redan finns monterat på?

RoadKiller vad menar du att man måste såga två små ränder? Är det i metallen eller plasten?

Tack på förhand/
av LaRy
Du nämner ingenting om årsmodell. Om bilen är registrerad efter 2004 måste original drag från Volvo användas.
Om bilen är tillverkad -04 eller senare har du ingen REM -enhet, då måste du köpa original kabelsats och en anpassningsmodul till befintligt elsystem. Köp inga kopior, det kommer att innebära bärgning till Volvo-verkstad. Originalsatsen har bra instruktioner och är snabbt monterad, pris ca 1500:-
av S.t.r.a.n.D
VolvoXC90 skrev:Tack så jättemycket för hjälpen! Länkarna var kanon! Men när man läser där ser det svårare ut än vad jag kommer ihåg :( Men man får ge det en dag :)
Vet ni ungefär tidsåtgång för en som inte har tummen mitt i handen uta där den vanligtvis sitter?

RoadKiller vad menar du att man måste såga två små ränder? Är det i metallen eller plasten?

Tack på förhand/
Instruktionerna brukar se livsfarliga ut, men de är oftast väldigt bra och beskrivande, därför de blir så stora och långa.
Beror ju på vad du har för utrustning m.m. hur lång tid det tar. Går ju betydligt fortare om du har tillgång till lyft än om du ska ligga under den på pallbockar. 1-2 timmar kanske. Med några 100 dragkrokar i ryggen gjorde jag det på kanske 30-45min.

De ränder jag menade är punkt 8 i denna monteringsanvisning och det är bara plast:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

Och ser ut så här:
Bild
av VolvoXC90
Tackar så mycket för svaren igen!

Det blir nog den billigare kopian jag satsar på, skiljer ändå lite pengar.
kopia ca 4000kr
Volvo orginal ca 5700kr
Med montering hos volvo 10200kr (inkl besiktning)

LaRy det är en -03 jag har. Då borde det fungera bra alltså?

Har ni några åsikter ang oljekylare?

Hur vet jag om jag har nivåreglering på bilen?

Tack på förhand/
av LaRy
Årsmodell -03 är inga problem. Det ända de kollar är att bilen måste varit i trafik före 1 januari 2005 för att de skall acceptera icke original drag. Jag har själv kollat detta ingående eftersom jag har en årsmodell -05 registrerad i slutet av -04 och jag ville använda det billigare Biltema-draget. Angående eluttag så verkar det vara relativt enkelt till en -03 enligt länkarna som Borstarmicke bifogade. Lycka till!
av Carlswed
Hej
Står i färd med att bli med dragkrok:) nu har jag en xc90D5 -08 och jag undrar är det bilbesiktningen som bestämmer att jag skall ha en orginaldragkrok från Volvo? och vet de då också om jag bhöver en oljekylare och någon som vet vad en oljekylare kostar?

Med vänliga Hälsningar och tack på förhand

Carl-Fredrik
av vägkung
Jag kollade med besiktningen idag ang citat- Årsmodell -03 är inga problem. Det ända de kollar är att bilen måste varit i trafik före 1 januari 2005 för att de skall acceptera icke original drag??Det sa besiktningspersonalen inget om, de kunde inte förstå vad jag menade.
Det skulle i så fall innebära att företag som Monoflex Nordic, Bosal, GDW, Brink, etc etc, skulle gå i konkurs. Dessutom finns det EU-regler som säger att man inte får gynna sina egna produkter till sina bilar, frihandelsavtalet är ju ett "instrument" som ska se till sånt.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]