jumu01 skrev:Det är ju tråkigt att vägverket inte har samma beredskap i södra Sverige som i norr.
Då det är väldigt extremt vad skall ni ut på vägarna att göra då.
Har sett på TV då dom visat snökaos i Stockholm kunde inget annat än skratt såg inga metershöga snövallar däremot att folk körde utan dubb för bilarna for som Bambi på hal is.
Men visst det ligger något i det du säger Scania om snövallarna som bildas att detta kan skapa kaos som vi i norrland är förskonade från får backa lite om mitt resonemang angånde öppna fält och vintern.
Själv lämna jag bilen då det är över -25 grader och tar kommunalt.
Ett av problemen är att snökaosen hittils börjat mitt på dagen när folk har tagit bilen till jobbet efter att ha tittat på väderleksprognosen på morgonen som inte varnat för snöoväder.
Ett annat av problemen är att snökaoset kommit som första snön för året när de slappa inte ännu satt på sina vinterdäck, vare sig odubbat eller dubbat.
Första snön innebär också att vägarna är helt rena från sand eftersom de inte har haft någon anledning att sanda tidigare. Det blir då halare än om det ligger sand under.
Problemen har inte enbart handlat om att folk inte kan stanna, utan att de heller inte kunnat komma framåt i snödrivorna. Personbilar med sommardäck, lastbilar med sommardäck, tvåhjulsdrivna bilar med vinterdäck, alla har haft problem. De med fyrhjulsdrivna bilar har kunnat ta sig fram oavsett dubbdäck eller dubbfria, men om det står lastbilar, bussar och personbilar med sommardäck tvärs över vägen framför så blir det stopp i alla fall.
Ytterliggare ett av problemen är att de milda vintrarna de senaste åren har lett till att väghållarna (i Sthml) bantat ner sina organisationer för jourhantering av vinterväghållningen.
Vägverket har förhandlat jourkontrakten med underentreprenörerna att börja jouren senare och senare för varje år. Något av de senaste snökaosen i Stockholm skedde veckan före kontrakten skulle börja gälla (men flera veckor efter att kontrakten började gälla förr). Detta innebar att entreprenörerna inte var bundna att vara redo när snön kom. Entreprenörerna var antingen inte förberedda ännu, dvs hade inte sand redo, hade inte plogar och sandningsbilar färdiga, eller så var de redo men tog då de jobb där de fick bäst betalt eller hjälpte sina bästa kunder. De som hade pressat sina entreprenörer och prutat på snöröjningskontrakten fick helt enkelt vänta till de bästa kunderna hade fått sitt snöröjt.
Nedmonteringen av snöröjningsorganisationerna och prispressandet och de dåliga vintrarna har också inneburit att färre och färre entreprenörer vill hålla på med vinterväghållning och att kunskapen om hur man röjer snö effektivt verkar också ha rostat och blivit sämre. Jag är sjäv gammal snöröjare och förundras ibland över hur uselt, långsamt och ineffektvt dagens snöröjare arbetar trots större och modernare maskiner jämfört med på min tid.