Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bredbandsbandit
Bromsrör rostiga fram samt på vänstra sidan
Yttre styrleder fram glappa
Batteri, fastsättning bristfällig????
vänster halvljus för högt, justering ej möjlig???

Hur fan löser jag detta?

Bromsrör byter jag mot nya kopparrör från Volvo
Styrleder byter jag, måste jag göra en framvagnsinställning eller?

Men hur tusan löser jag det med strålkastaren?

Tacksam för svar.

Gud vad jag saknar min gamla 745:a nu :-)
Användarvisningsbild
av Gizz
Lycka till med bromsrören om du ska köpa dessa ifrån Volvo. Jag var inne och skulle köpa nya men det gick inte att beställa. De gjorde egna och då var man tvungen att lämna in bilen till dom. Lite dåligt måste jag säga.

Jag löste det genom att lämna bilen till en annan verkstad som fixade det billigt och snabbt.
av bredbandsbandit
Prata med volvo nu!

Bromsrören har utgått!

kul va!

Vilken jälva skitbil det här är asså.
Användarvisningsbild
av Gizz
Kunde tro det. Det var svårt att köpa rören på typ mekonomen eller liknande också var runt på 3 ställen med samma svar överallt. De hade inte måtten på dom så det var svårt att köpa. Jag är hyffsat nöjd med min bil förutom att det var strul med detta. Fast det har varit lite mycket fel på sista tiden.
av bredbandsbandit
volvo rekommenderade mig att byta bil till en V70 eller en beg 945, är inte det lite märkligt?

:D
Användarvisningsbild
av Gizz
Kan tyckas så. De vill väl sälja bilar som alla andra. Men visst en V70 spelar ju i en annan division än 440 men det är ju ganska förståligt.
av bredbandsbandit
men gud, hjälp mig!
Användarvisningsbild
av boostofta
Jag jobbade på en volvo verkstad i 4år, har aldrig monterat färdigböjda rör. Det är ju rent piss att få dit, lycka till om ni inte har lyft. dessa är i regel stålrör som ej går att böja dessutom.
Nä hederliga kopparrör som är lätta att böja rätt. fina grejer.

Strålkastarjusteringen är väl fylld med grus som någon våldsam sedan försökt justera vilket resulterar i att det går sönder.
Snabbast billigast, byt strålkastare till en beg från skroten.

Ja hjulinställning måste göras annars får du byta däck efter en månad
av Ebbe
Att mäta längden på dom bromsrör du ska byta kan inte vara såååå svårt?! Låt sen Mekonomen (eller motsvarande) kapa till dom av kopparrör. Lätta och fina att montera!

Om du har en plan yta där du kan rulla bilen några meter kan du mäta toe-in själv (för det är bara den vinkeln du behöver justera när du bytt p-ände)
Gör en markering (jag tar en kort anslagstavelnål) ung mitt på däckets slitbana i höjd med hjulcentrum på båda hjulen. Mät avståndet mellan nålarna: Här får man tillverka ett litet specialverktyg bestående av en lång stadig träribba som är lite längre än bilens bredd och i vardera ände sätter du fast kortare ribbor med skruv så dom går att röra lagom trögt. Sätt nu dom rörliga ribborna mot resp märknål och mät på så vis avståndet mellan nålarna. (måttband el dyl) Rulla bilen framåt ett halvt hjulvarv. Mät igen.
Skillnaden mellan den första och andra mätningen är din toe-in!
Det andra mätvärdet ska vara mindre än det första!
jag är inte säker på vad värdet ska vara men det finns säkert nån här på forumet som vet. Ev så står det i verkstadshandboken.
av bredbandsbandit
Jag åkte till verkstad och lät dom fixa allt, det gick på 2500 + 500 för justering av ratt o framvagn hos en däckfirma.

Fixade färdiga rör från volvo, dom hade alla rör utom ett som utgått av någon lustig anledning, men det fixade verkstaden. Så nu blir det en snabb återkontroll så är det klart.

Dom hade problem att få bort det längsgående röret, så det tog 2 dagar att få allt fixat.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]