Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

som jag skrivit i tidigare trådar har jag tidigare tagit bort kardan (på grund av misstänkt 4-hjulsdrifts komponents haveri) bilen har känts mycket trevlig under tiden utan kardan tyst och så, men så skulle jag besikta bilen idag och igår åkte kardan på igen och då fick jag en påminnelse.

vibrationer som tusan förut lät det illa också i samband med vibrationerna men det lätet baserades som jag förstått det på den då havererade högra motorkudden (som byttes runt tiden för kardan borttagandet.

jag hade märkt upp skruvar och så men när jag stod där och skulle sätta tillbaka kardan upptäckte jag att alla 16 skruvarna var identiska, hade hört at det var olika längd ¨på dem för att balansera kardan!??! är jag ute och cyklar nu?

i alla fall vibrationerna kommer när jag svänger ganska snävt i låga hastigheter, besiktningsgubben upplyste mig om att han trodde att bilen läckte styrservo olja och det kan stämma då jag fick fylla på en skvätt häromdan.

men frågan är, jag hade vibrationer innan jag tog bort kardan, inga när den inte satt där men nu kom de tillbaka?

vad kan det vara då?

obalans i kardan (som i så fall kommit efterhand?)

om jag svänger då går ju inner hjulet saktare än ytter hjulet typ gör det att fyrhjulsdriften "hoppar" i och kan vibrationerna ha samband med det?
av *pettson*
Stefan1 skrev:som jag skrivit i tidigare trådar har jag tidigare tagit bort kardan (på grund av misstänkt 4-hjulsdrifts komponents haveri) bilen har känts mycket trevlig under tiden utan kardan tyst och så, men så skulle jag besikta bilen idag och igår åkte kardan på igen och då fick jag en påminnelse.

vibrationer som tusan förut lät det illa också i samband med vibrationerna men det lätet baserades som jag förstått det på den då havererade högra motorkudden (som byttes runt tiden för kardan borttagandet.

jag hade märkt upp skruvar och så men när jag stod där och skulle sätta tillbaka kardan upptäckte jag att alla 16 skruvarna var identiska, hade hört at det var olika längd ¨på dem för att balansera kardan!??! är jag ute och cyklar nu?

i alla fall vibrationerna kommer när jag svänger ganska snävt i låga hastigheter, besiktningsgubben upplyste mig om att han trodde att bilen läckte styrservo olja och det kan stämma då jag fick fylla på en skvätt häromdan.

men frågan är, jag hade vibrationer innan jag tog bort kardan, inga när den inte satt där men nu kom de tillbaka?

vad kan det vara då?

obalans i kardan (som i så fall kommit efterhand?)

om jag svänger då går ju inner hjulet saktare än ytter hjulet typ gör det att fyrhjulsdriften "hoppar" i och kan vibrationerna ha samband med det?

Borttagning av kardanaxel
Märk upp kardanaxeln i förhållande till medbringaren
Obs! Notera skruvarnas längd och placering på kardanaxelknuten.

Obs! Innan kardanaxeln tas bort från medbringaren: Märk noggrant upp kardanaxelns placering i förhållande till bakaxelns medbringare. Kontrollera även om balanseringsskruvar är monterade. Notera i förekommande fall var balanseringsskruvarna sitter samt dess längder.

Standardskruvlängd 50 mmröd märkning (låsfärg)
Balanseringsskruvlängd 52,5 mmvit märkning (låsfärg)
Balanseringsskruvlängd 55 mmblå märkning (låsfärg)
Balanseringsskruvlängd 57,5 mmsvart märkning (låsfärg)
Balanseringsskruvlängd 60 mmgul märkning (låsfärg)
Balanseringsskruvlängd 62,5 mmgrå märkning (låsfärg)
Balanseringsskruvlängd 65 mmgrön märkning (låsfärg)
Balanseringsskruvlängd 70 mmröd märkning (låsfärg)

Obs! Om den tidigare kardanaxeln sätts dit igen, utan att bakre knuten är utbytt eller att medbringaren på bakväxeln varit losstagen eller utbytt, gör följande: Sätt dit kardanaxeln enligt märkningen som gjordes vid borttagningen (ovanstående stycke). Använd nya skruvar av samma längd som vid borttagningen. Om kardanaxeln byts ut, ska den nya axeln sättas dit med nya skruvar men endast av standardlängd.
"Om kardanaxeln byts ut, ska den nya axeln sättas dit med nya skruvar men endast av standardlängd."

detta tyder på att "min" kardan har blivit bytt alltså?!

för jag kollade rätt noga och har för mig att det var samma färg på låsningen på alla skruv (tänkte inte på det speciellt men jag skulle nog tänkt på det om det var olika, tror det var röd på dem)

och jag jämförde skruvarna med varandra och det skillde inte något i längd.

hmmm eftersom jag kände vibrationer innan jag moterade av och på kardan men inte när jag köpte bilen och de första åren av ägande så låter det för mig skumt att det skulle vara en "obalans" fråga för kardan. men det skulle ju kunna vara så att man någongång haft ner kardan och satt tillbaka den utan att märka upp och tagit standard skruv till den gamla kardan.

står inget om man måste sätta en ny kardan på "rätt" ställe i medbringarn?
Har du kollat Viskon? Om inte den sitter fast ordentligt så blir det väl obalans.

När jag hade problem med oljud och vibrationer på min AWD så var det själva gummibussningen till upphängningen av viskon som var slut.
hur "stum" skall den vara, det är bussningen som liksom sitter i en "ögla" som går ut från "ram" delen som kardan går in mot?

den går att "rör" lite men den är ju inte "lös" skall den vara stumtfast med handkraft?

sedan funderar jag på om det kan vara en kärvande broms som ligger bakom och att vibrationerna går fram genom kardan men inte gjode det när kardan var borta?
är det ens möjligt? eftersom när den var borta kändes inga vibrationer bakifrån?

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]